دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

هادی زبده -شهردار منطقه۱۶: در گذر از کوچه و خیابان‌های شهر، گاهی نمای برخی ساختمان‌ها توجه عابران را به خود جلب می‌کند.

شهردار 16

برخی نماها حس خوبی به انسان منتقل می‌کند؛ به‌ویژه خانه‌هایی که نمای معماری اسلامی ـ ایرانی دارند و با بهره‌مندی از مصالح ساختمانی مناسب در کنار نورپردازی، رنگ‌آمیزی و نقاشی‌های شاد و آرام بخش، باعث تلطیف فضای محله می‌شوند.در نقطه مقابل، نمای برخی ساختمان‌ها تماشایی نیست و حتی باعث آشفتگی ذهن رهگذران می‌شود. متأسفانه در محله‌های جنوب تهران مثل جوادیه‌، خزانه و... این نوع ساختمان‌های ناهمگون کم نیستند و به قولی کفه ترازو به سمت ساختمان‌هایی که نمای بصری نازیبایی دارند، سنگین‌تر است.

در این شرایط نمی‌توان بی‌تفاوت بود و باید ضمن اصلاح وضعیت نمای این‌گونه ساختمان‌ها، در ساخت‌وسازهای جدید دقت بیشتری کرد. نمای ساختمان‌ها به نوعی هویت فرهنگی و معماری شهرماست و در زمان ساخت‌وساز باید به زیبایی آن اهتمام و توجه ویژه‌ای داشته باشیم. در این میان نباید از اقدامات فرهنگی و اجتماعی مثل تشکیل کمپین‌ها و انجمن‌های خودجوش غافل شد. برای نمونه می‌توان به راه‌اندازی کمپین «نما، هویت شهر ما» اشاره کرد که در مدت کوتاهی از فعالیت توانسته افراد زیادی را جذب کند.

محور فعالیت این کمپین، به‌طور کلی معماری خوب و نمای باکیفیت است. افرادی که به عضویت این گروه درمی آیند، با جزئیات و مراحل اجرایی نمای ساختمان‌ها آشنا می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به چگونگی استفاده از مصالح ساختمانی مثل آجر، سنگ، سرامیک و شیشه در نمای ساختمان‌ها، بهینه‌سازی انرژی با به کارگیری در و پنجره‌های عایق‌دار، استفاده بجا و اصولی از نور و رنگ‌ها و... اشاره کرد.

با توجه به اهمیت این موضوع مدتی قبل «کمیته نمای ساختمان» در معاونت معماری و شهرسازی شهرداری منطقه هم راه‌اندازی شده و کارشناسان این حوزه تمامی مراحل ساخت بناها را از زمان صدور پروانه تا مرحله نهایی زیرنظر می‌گیرند و ضمن مشاوره و راهنمایی لازم به سازندگان، آنها را به رعایت قوانین شهرسازی به‌ویژه نمای ساختمان تشویق می‌کنند. شهرداران نواحی هم از محله‌ها بازدید و هرماه بهترین نمای ساختمان را انتخاب و از مالکان و سازندگان آن تقدیر می‌کنند. در واقع اجرای طرح «نمای ساختمان» نمونه‌ای از صدها برنامه‌ای است که با مشارکت و پشتوانه مردم به نتیجه رسیده است.  

کد خبر 444341

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha