مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۸
۰ نفر

مریم جباری- اراک- خبرنگار: شناسایی مزیت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و برجسته‌سازی این مزیت‌ها در این شرایط سخت بیش از هر زمان دیگری باید مورد توجه قرار گیرد و زمینه جذب سرمایه‌گذاران با توجه به شرایط اقتصادی موجود درکشور فراهم شود.

رتبه برتر مرکزی در خدمات‌رسانی به سرمایه‌گذاران

در شرایط کنونی و با توجه به تحریم‌های موجود علیه کشور جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی می‌تواند در رشد و شکوفایی اقتصادی دارای اهمیت بسیار و تأثیرگذاری زیادی باشد. بنابراین برای حمایت از سرمایه‌گذاران باید ساز و کارهای مناسبی در نظر گرفته شود. سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کنار سرمایه‌گذاری‌های‌ داخلی می‌تواند در فرایند رشد اقتصادی بسیار مهم باشد، البته این مهم به شرطی محقق خواهد شد که شرایط سرمایه‌گذاری خارجی برای سرمایه‌گذاران در این شرایط بد اقتصادی تسهیل شود.

  • توسعه اقتصادی با سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی 

معاون امور اقتصادی استاندار مرکزی می‌گوید: توجه به سرمایه‌گذاری و رفع مشکلات در این مسیر برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باید مورد توجه و در دستور کار مسئولان و دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد، زیرا این موضوع نتایج و دستاوردهای بسیار مثبتی را برای کشور و استانی صنعتی مانند مرکزی که ظرفیت‌های فراوانی دارد به همراه خواهد داشت.

«سعید فرخی» بیان می‌کند: از مهم‌ترین نتایج و دستاوردهای سرمایه‌گذاری می‌توان به افزایش اشتغال، دسترسی به فناوری‌های نوین و استفاده از تکنولوژی‌های روز، توسعه صادرات، بهبود روابط بین‌المللی به‌ویژه با کشورهایی که اکنون روابط خوب و مثبتی را با کشور دارند، اشاره کرد. وی ادامه می‌دهد: تحریم‌های ظالمانه بر همه بخش‌های کشور اثرگذار است، اما حفظ روابط با کشورهایی که تمایل به برقراری ارتباط و تعاملات اقتصادی با کشور دارند باید به صورت هدفمند و از طریق اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی دنبال شود.

معاون امور اقتصادی استاندار مرکزی می‌افزاید: در استان نیز با توجه به ظرفیت‌های موجود در بخش‌ سرمایه‌گذاری و اهمیت این مسأله که فرایند توسعه اقتصادی بدون استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی محقق نمی‌شود باید مورد توجه قرار گیرد و شرایط آن تسهیل شود. فرخی با بیان این‌که مشکلات موجود در مسیر سرمایه‌گذاری پیچیده و سخت است اظهار می‌کند: مرکزی به عنوان قطب صنعت کشور همیشه مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده است. بنابراین به منظور تقویت سرمایه‌گذاری باید مزیت‌های موجود در این بخش احصا و برجسته‌سازی شود.

  • جذب سرمایه‌گذاران خارجی 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز با بیان این‌که در زمینه سرمایه‌گذاری‌های خارجی در استان اقدامات خوبی انجام شده است می‌گوید: این اقدامات با توجه به ظرفیت‌های صنعتی مرکزی کافی نبوده و در این بخش تا رسیدن به شرایط مطلوب و ایده‌آل فاصله وجود دارد که در این مورد باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

«منوچهر توسطی» بیان می‌کند: در این حوزه مشکلات و چالش‌های بسیار زیادی وجود دارد که رفع این مشکلات نیازمند همکاری بیشتر بین بخش خصوصی و دولتی است که این همکاری و هماهنگی در استان مرکزی وجود دارد، اما باید بیشتر مشکلات در این بخش با اقدامات کارشناسانه و علمی از سوی این دو بخش رفع شود. وی ادامه می‌دهد: اتاق بازرگانی به منظور رفع مشکلات در بخش تسهیل در سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و همچنین ترغیب سرمایه‌گذاران به عنوان پارلمان بخش خصوصی از همه ظرفیت‌های موجود برای تقویت و ایجاد زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در بخش داخلی و خارجی استفاده می‌کند و در کنار دولت خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک می‌افزاید: از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توان در این بخش انجام داد ایجاد بانک اطلاعاتی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان و در اختیار قرار دادن آن به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است که اتاق بازرگانی در شناسایی این ظرفیت‌ها تاکنون اقدامات خوبی انجام داده است. توسطی با بیان این‌که اقدامات انجام شده درزمینه جذب سرمایه‌گذار خارجی در استان تاکنون متناسب با ظرفیت‌های استان نبوده اظهار می‌کند: تنها دلیل این مسأله هم وجود موانع موجود بر سر راه سرمایه‌گذاران است که در این زمینه باید به منظور تسهیل در قوانین و رفع بوروکراسی‌های اداری یک بار برای همیشه یک تصمیم‌گیری با قابلیت اجرا اتخاذ شود.

  • اولویت دولت در سال جاری

نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان مرکزی نیز با اشاره به این‌که مهم‌ترین اولویت دولت، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است می‌گوید: با توجه به شرایط تحریم‌ها جذب و هدایت صحیح سرمایه‌های داخلی و خارجی دارای اهمیت بسیار بیشتری است. «حسن میرزاخانی» بیان می‌کند: باید بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری به‌ویژه سرمایه‌گذاری خارجی در استان فراهم شود، زیرا این موضوع می‌تواند به ثبات اقتصادی کمک زیادی داشته باشد.

در این مورد باید بتوانیم معرفی صحیح، دقیق و شفاف از فرصت‌های سرمایه‌گذاری، ارائه بسته‌های تشویقی و جذاب حمایتی، کاهش بوروکراسی اداری و... را برای متقاضیان سرمایه‌گذاری داشته باشیم. وی ادامه می‌دهد: مرکزی به دلیل دارا بودن ظرفیت‌هایی که در همه بخش‌ها دارد همیشه مورد توجه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بوده. بنابراین می‌تواند با جذب سرمایه‌گذار و ایجاد بسترهای لازم در این حوزه در رونق تولید که شعار نامگذاری شده امسال توسط مقام معظم رهبری است نیز گام بردارد.

  • ۱۰۸ عنوان فرصت سرمایه‌گذاری با انتشار یک کتاب

نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان مرکزی می‌گوید: این مرکز توانسته در زمینه ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی گام‌های بسیار تأثیرگذاری بردارد که از مهم‌ترین این موارد می‌توان به جذب سرمایه‌های مادی از جمله ارزهای خارجی و ماشین‌آلات خطوط تولید و همچنین دانش فنی، مهارت‌های مدیریتی و... اشاره کرد که همه آنها نقش اثرگذاری در افزایش تولید در استان به همراه داشته است.

«حسن میرزاخانی» اظهار می‌کند: همچنین این مرکز با همکاری دستگاه‌های مختلف شناسایی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان را انجام داده و آن راتحت عنوان کتابی منتشر کرده است. در این کتاب ۱۰۸ عنوان فرصت سرمایه‌گذاری در شهرستان‌های مختلف استان شناسایی شده که ۳۰ عنوان از این فرصت‌ها فرصت‌های سرمایه‌گذاری اولویت‌دار هستند.

وی می‌گوید: عملکرد استان در حوزه جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی خوب بوده است. بر اساس ارزیابی‌های انجام شده از سوی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان مرکزی رتبه برتر را در میان مراکز خدمات سرمایه‌گذاری کشور کسب کرده است. نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان مرکزی بیان می‌کند: در سال گذشته با توجه به مشکلات و مسائل موجود در حوزه اقتصادی در مجموع سرمایه‌گذاری خارجی معادل ۲۰ میلیون و ۶۳۷ هزار دلار توسط ۴ شرکت در استان جلب و جذب شد که امسال هم این روند ادامه دارد و تاکنون نیز اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

کد خبر 444325

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha