دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
۰ نفر

سیدمهدی حسینی-  اردبیل - خبرنگار: بسیاری از بیماران دیالیزی‌ در استان اردبیل خواستار تسریع در کاهش تعرفه دیالیز به خصوص در مراکز خیریه و خصوصی و تغییر شرایط ارائه خدمات درمانی به بیماران بعد از پیوند کلیه هستند.

بهبود وضعیت بیماران کلیوی اردبیل

این دسته از بیماران در زمان دیالیز جزو بیماران خاص تلقی شده و از دفترچه درمانی خاص هم بهره‌مند هستند. اما نبود مراکز درمانی در برخی شهرهای استان و مراجعه مکرر به مرکز و سایر شهرهای کشور هزینه‌های متعددی را به آن‌ها تحمیل می‌کند. هرچند طی روزهای اخیر با افتتاح بخش پیوند کلیه بیمارستان امام‌خمینی(ره) اردبیل و به تاکید مسئولان، خدمات بهتر و مناسب‌تری به بیماران این بخش ارائه خواهد شد تا رنج بیماری‌شان را کم کند.  

  • هزینه‌های گران دیالیز 

«احد رستمی» از بیماران دیالیزی اردبیل می‌گوید: بیش از ۱۰ سال است از ناراحتی کلیه رنج می‌برم و در این شرایط بد اقتصادی مجبورم با طی مسافتی طولانی از روستا به مرکز استان بیایم و تحت مراقبت و دیالیز باشم. با این کار نه‌تنها استراحت از من سلب می‌شود، هزینه‌های زیادی هم بابت ایاب و ذهاب پرداخت می‌کنم.

«مهناز نصیری»، خانم میانسالی که تحت مراقبت است، هم عنوان می‌کند: مهم‌ترین چالش پیش روی بیماران دیالیزی اردبیل، فرسودگی دستگاه‌های درمانی این بخش است. از گذشته تا امروز، ورود دستگاه‌های جدید، بر اساس نیاز بیماران نبوده است. گروهی هم که توان پرداخت هزینه‌های بالای رفت و آمد و آزمایش‌های پیوند را ندارند از اقدام‌های درمانی صرف نظر می‌کنند و شرایط جسمانی خوبی ندارند.

  • ۱۵۰ نفر منتظر عمل پیوند کلیه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان این که ۱۵۰ نفر در اردبیل منتظر عمل پیوند کلیه برای نجات از فرآیند سخت دیالیز هستند، می‌گوید: هفته گذشته بخش پیوند کلیه بیمارستان امام خمینی(ره) اردبیل با حضور معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انجام نخستین عمل پیوند کلیه افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

«قدرت اخوان‌اکبری» افتتاح بخش پیوند کلیه اردبیل را اقدامی ارزشمند برای کاستن از آلام بیماران عنوان می‌کند و می‌افزاید: با زیرساخت‌های تأمین‌شده ۹۵ درصد بیماران این استان  قابل درمان و دارای شرایط پیوند کلیه هستند و با راه‌اندازی این بخش شاهد کاهش بیماران دیالیزی استان، افزایش امید به زندگی بیماران کلیه و کاهش هزینه‌های تحمیل‌شده به بیماران به دلیل اعزام نشدن به استان‌های دیگر خواهیم بود.

‌اخوان‌اکبری بیان می‌کند: بیش از ۵۰۰ بیمار کلیوی نیازمند عضو هستند که بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی در استان اردبیل ۱۰۱ تخت دیالیزی با ۹۶ دستگاه فعال وجود دارد و ۶۴۰ بیمار کلیوی دیالیز می‌شوند.  مدیر انجمن استان اردبیل هم می‌گوید: رسیدگی به امور درمان، پیوند و داروی بیماران کلیوی، پرداخت هزینه‌های ایاب و ذهاب، اجاره مسکن، جهیزیه و مستمری ماهانه و حتی سبد کالای ماهانه کامل برای بیماران از فعالیت‌های مداوم انجمن است که با هدف حمایت از بیماران این حوزه انجام می‌شود.  

«محمدصادق جمالی» با بیان این که دیالیز هر بیمار کلیوی پرهزینه است و هر سال ۸۰۰ میلیون ریال هزینه بر دوش بیماران و سیستم درمانی تحمیل می‌کند، می‌افزاید: دست پرمهر و محبت خیران و همچنین مسئولان و عموم مردم می‌تواند ما را در خدمات بهتر و شایسته کمک کند و امیدواریم با چنین حرکت‌های مثبت و سازنده با کمک پزشکان استان بتوانیم خدمات مناسب‌تری را ارائه کنیم تا باری از روی دوش مبتلایان برداشته شود.

کد خبر 444275

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha