مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳
۰ نفر

محمد سرابی: اصلاح ساختار شهرداری تهران با شروع به ‌کار شورای شهر پنجم مطرح شد و بعد از تغییر ۳شهردار اکنون به شکل جدی‌ دنبال می‌شود.

شهرداري

در یک هفته گذشته نظرات گوناگونی از سوی کارشناسان شهری درباره این طرح بیان شده است که بیشتر آنها دیدگاهی انتقادی را نشان می‌دهد. به‌گزارش همشهری، حمیده فرهمندیان در این‌باره می‌گوید: ادغام و چابک‌سازی روش خوبی برای اصلاح بدنه سنگین شهرداری است، اما اینکه این چابک‌سازی باید از طریق ادغام معاونت‌ها صورت بگیرد یا خیر محل تردید است. به ازای هر یک وظیفه سازمانی در شهرداری تهران بین ۲ الی ۳نفر برای آن وظیفه به‌کار گمارده شده‌اند؛ این یعنی بدنه شهرداری می‌تواند تا یک سوم یا حداقل نصف کاهش پیدا کند.

او می‌افزاید: شهرداری یک بدنه ۶۴هزار نفری برای اداره شهر تهران دارد. بخش عظیمی از بودجه توسط منابع انسانی بلعیده می‌شود و از بودجه ۱۸۹۰۰میلیارد تومانی امسال، حدود ۲۰درصد به بخش دستمزدها تخصیص داده شده است.

کورش آصف‌وزیری نیز می‌گوید: در دوره مدیریت شهری گذشته، شهرداری ساختار خود را گسترده کرده و آمار استخدامی آن نیز افزایش چشمگیری داشته است. باید توجه کرد که چابک‌سازی‌ صرفا با ادغام مسئولیت‌ها یا تعدیل نیرو صورت نخواهد پذیرفت و نیازمند یک تغییر نگرش هستیم که منجر به تغییر ساختار سیستمی شود.

او می‌افزاید: معایب بالقوه چابک‌سازی‌ اعم از تعدیل نیروی انسانی، ادغام بخش‌ها و آشنا نبودن شهروندان و نیروهای بدنه با ساختار و رویه جدید است. قطعا بخش‌ها، معاونت‌ها و نیروها به‌منظور حفظ جایگاه فعلی خود دست به اقدامات مقاومتی پشت پرده خواهند زد.

میثم بصیرت نیز با اشاره به موضوع کاهش تعداد معاونت‌ها می‌گوید: واقعیت این است که اگر ۸سال گذشته معاونت جدیدتری ایجاد نمی‌شد، این مشکل به‌راحتی قابل‌حل بود. اما زمانی که معاونت جدیدی تشکیل و برای این معاونت، نیروی انسانی جدیدی جذب می‌شود، ادغام آن با یک معاونت دیگر تغییر آسانی نخواهد بود. اتفاقی که با ادغام ۲معاونت رخ می‌دهد این است که معاونت بزرگ‌تری ایجاد می‌شود.

او می‌افزاید: گرفتاری اصلی این است که شهرداری براساس نیازمندی‌های شغلی نیروی انسانی به سیستم جذب نکرده است. یکی از گام‌های ابتدایی چابک‌سازی‌ این است که باید طبق مصوبه پیشین شورای اسلامی شهر تهران، بنگاه‌ها واگذار و از سیستم تولی‌گری شهرداری تهران خارج شوند.

  • الکترونیکی شدن شهرداری

برخی نیز بر چگونگی اجرای چابک‌سازی تأکید می‌کنند. عضو هیأت رئیسه شورای‌عالی استان‌ها بیان می‌کند: کوچک شدن سازمانی مانند شهرداری مقابله با فساد را نیز راحت‌تر خواهد کرد چرا که نظارت آسان‌تر می‌شود اما این چابک‌سازی‌ باید با الکترونیکی شدن شهرداری همراه شود تا نتیجه مثبت باشد.

عبدالرزاق موسوی با شرح مزایایی کوچک‌سازی‌ می‌افزاید: کوچک‌سازی‌ اگر درست و براساس پارامترهای علمی و همزمان قانونی انجام شود نه‌تنها مشکلی ایجاد نخواهد کرد بلکه باعث می‌شود بازدهی دستگاه عریض و طویلی مانند شهرداری بالا هم برود. تفکیک نشدن وظایف سازمان‌ها باعث هدر رفت انرژی و کندی پیشرفت می‌شود. چابک‌سازی‌ باید بتواند این هدر رفت را کنترل کند. نخبگان علم مدیریت و اقتصاد معتقدند راه‌های زیادی برای چابک کردن یک سازمان وجود دارد که تفکیک وظایف یکی از مهم‌ترین آنها است.

عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر استفاده از نیروهای متخصص می‌گوید: در سال‌های اخیر آنقدر چارت سازمانی شهرداری تهران حجیم شده که عملا در امور اجرایی نمی‌توان کاری صورت داد. تعداد زیاد ادارات کل و شرکت‌ها باعث شده بحث چابک‌سازی بارها مطرح، اما پس از مدتی کوتاه به‌دست فراموشی سپرده شود.

او تأکید می‌کند: واقعیت این است که حدود ۳۰ هزار نیروی مازاد در شهرداری تهران داریم. این تعداد نیرو مسیر چابک‌سازی را سنگلاخی می‌کنند. هرچه بتوانیم از نیروهای متخصص در جای واقعی خود استفاده کنیم و از فامیل‌بازی و قوم‌گرایی فاصله بگیریم، سرعت چابک‌سازی را بیشتر کرده‌ایم.

کد خبر 444261

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha