یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

فاطمه کمانی - کرمانشاه- خبرنگار:  فصل گرمای امسال برای کرمانشاه همزمان با سراسر کشور همراه با آتش‌سوزی‌های گسترده در محیط‌زیست و منابع طبیعی استان بود.

هنوز گرما شدت نگرفته، اما آتش‌سوزی‌های کوچک و بزرگ در گوشه و کنار استان شروع شده است. هر روز خبرهایی از وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها و محیط طبیعی در نقاط مختلف استان به گوش می‌رسد که با حضور نیروهای مختلف امدادی و محیط‌زیست و منابع طبیعی مهار می‌شود، اما به هر حال چندین هکتار از پوشش گیاهی از دست می‌رود.  

آتش مهار می‌شود، اما پیامدهای آن از جمله از دست رفتن پوشش گیاهی، آسیب به گونه‌های جانوری، آلودگی هوا و... همچنان در استان باقی می‌ماند که شاید تا چندین سال قابل جبران نباشد.  با توجه به بارندگی‌های خوبی که از ابتدای امسال داشتیم و باعث غنی شدن پوشش گیاهی و پرپشت شدن آن شد مسئولان بارها هشدار داده بودند که امسال خطر آتش‌سوزی‌ها چقدر جدی است و حالا شاهد گسترش حریق در نقاط مختلف هستیم.  

شهرستان‌های گرمسیر استان از جمله گیلانغرب، قصر شیرین و سرپل ذهاب تاکنون بیشترین میزان آتش‌سوزی‌ها را داشتند، اما در سایر نقاط استان نیز موارد متعددی گزارش شده است.  خطر آتش‌سوزی‌ها تا پایان فصل گرما یعنی تا شهریور و مهر همچنان ادامه دارد و باید تدابیر ویژه‌ای برای مقابله با گسترش آتش اندیشیده شود.  

  • خطر آتش‌سوزی‌ تا پایان فصل گرما ادامه دارد

مدیرکل محیط‌زیست استان کرمانشاه با بیان این‌که امسال به دلیل بارندگی‌های خوب و غنی شدن پوشش گیاهی احتمال وقوع آتش‌سوزی‌ زیاد است، می‌گوید: تاکنون چند مورد آتش‌سوزی‌ گزارش شده است که عمده آنها در مناطق مرتعی بوده و آسیب جدی به پوشش گیاهی درختان وارد نشده است. «فریدون یاوری» با بیان این‌که خطر آتش‌سوزی‌ تا پایان فصل گرما ادامه دارد، می‌افزاید: برای مقابله با آتش‌سوزی‌ و گسترش آن برنامه‌هایی در نظر داریم؛ از جمله آن‌که بیشتر از ۱۵ تیم واکنش سریع برای نقاط مختلف استان تعیین شده است. وی ادامه می‌دهد: از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و مردم بومی نیز استفاده می‌کنیم.  

مدیرکل محیط‌زیست استان کرمانشاه با بیان این‌که اکثر آتش‌سوزی‌ها عوامل انسانی دارد، یادآوری می‌کند: از مردم تقاضا داریم در چنین شرایطی حتما از روشن کردن آتش در محیط طبیعی خودداری کنند. این مسئول یادآوری می‌کرد: اگر افراد در شرایط خاص نیز مجبور به روشن کردن آتش شدند، حتما هنگام ترک منطقه از خاموش شدن کامل آن مطمئن باشند، در غیر این صورت ممکن است آتش با یک باد به نقاط مختلف سرایت کند و بخش وسیعی از پوشش گیاهی آتش بگیرد.  به گفته مدیر کل محیط‌زیست استان کرمانشاه، اگر محدودیت‌های اعتباری وجود نداشته باشد، در نقاطی که خطر آتش‌سوزی بیشتر است، آتش‌بر تعبیه خواهد شد.

  • دلیل اصلی آتش‌سوزی‌ها  

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه نیز با بیان این‌که از خرداد، همزمان با شروع فصل گرما، آتش‌سوزی‌ها در نقاط مختلف استان کرمانشاه آغاز شده، گفت: این آتش‌سوزی‌ها در نقاط مختلف پراکنده بوده اما فعلا شروع آتش‌سوزی‌ها از مناطق گرمسیری استان از جمله قصر شیرین، گیلانغرب و سرپل‌ذهاب بوده است.  ‌ «جلیل بالایی» با بیان این‌که آتش‌سوزی‌ها در مناطقی که برداشت محصولات کشاورزی در آنها آغاز شده بیشتر است، ادامه می‌دهد: متاسفانه دلیل اصلی بیشتر آتش‌سوزی‌ها سوزاندن پسچر مزارع است که البته بارها در این مورد به کشاورزان هشدار داده‌ایم.  وی اضافه می‌کند: بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی دارد و سهم بسیار زیاد آن مربوط به کشاورزان و سوزاندن پسچر مزارع است.  

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه از آماده‌باش همه دستگاه‌های امدادی و بخش‌های مختلف برای همکاری به منظور اطفای حریق خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: خود مردم نیز باید در این زمینه مشارکت داشته باشند و مسائل ایمنی را برای جلوگیری از وقوع آتش و گسترش آن رعایت کند.  بالایی با اشاره به اقداماتی که از سوی مسئولان انجام شده، یادآوری می‌کند: برای جلوگیری از آتش‌سوزی‌ها تعدادی خودرو آتش‌نشانی را به نقاطی که در حال برداشت محصولات کشاورزی هستند، ارسال کردیم. ‌وی از تهیه چندین دستگاه دمنده برای مقابله با آتش‌سوزی هم خبر می‌دهد. به گفته بالایی، در صورتی که در مناطق صعب‌العبور و بحرانی نیز آتش رخ دهد امکان استفاده از بالگردهای هوانیروز و هلال‌احمر برای مهار آتش وجود دارد. ‌این مسئول می‌افزاید: بیشتر از هر چیزی آگاهی و همکاری خود مردم و خصوصا کشاورزان را لازم داریم.

  • برخورد با مدیرانی که علیه عاملان آتش‌سوزی شکایت نکنند

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه از برخورد قانونی با مدیرانی که از شکایت علیه عاملان آتش‌سوزی خودداری کنند، خبر می‌دهد. «جلیل بالایی» با اشاره به این‌که کماکان عامل بیشتر آتش‌سوزی‌های اخیر سوزاندن پسچرای زمین‌های زراعی توسط کشاورزان و بی‌احتیاطی طبیعت‌گردان است، اظهار می‌کند: این رفتار از عوامل مخرب محیط‌ زیست و آلودگی هوا و جرم محسوب می‌شود و قابل پیگرد است.  وی می‌افزاید: ضروری است مدیران دستگاه‌های ذیربط در شناسایی و معرفی متخلفان به مراجع قضایی اقدام کنند.  

مدیر کل مدیریت بحران استان کرمانشاه می‌گوید: مدیرانی که در این زمینه کوتاهی کنند به دلیل استنکاف از وظایف قانونی با آنان برخورد خواهد شد.  وی با اشاره به خسارت ناشی از آتش‌سوزی‌ها و مجازات متناسب قانونی از همکاری مراجع قضایی در برخورد با متخلفان تقدیر و عنوان می‌کند: امیدواریم با بالا بردن هزینه تخلفات زیست‌محیطی مانع ادامه و تکرار آتش‌سوزی‌ها باشیم.

کد خبر 444228

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha