همشهری آنلاین: صنایع نظامی آلمان میلیاردها یورو تجهیزات نظامی به کشورهایی فروخته‌اند که در جنگ یمن شرکت دارند. این در حالی است که قرار بود دیگر مجوز فروش سلاح به این کشورها داده نشود. اما گزارش‌ها خلاف این را نشان می‌دهد.

فروش تسليحات آلمان به عربستان

به گزارش دویچه وله، آلمان از ابتدای سال جاری میلادی اجازه فروش بیش از یک میلیارد یورو سلاح به کشورهای عضو ائتلاف عربستان در جنگ یمن را صادر کرده است. این اطلاعات بنا بر درخواست امید نوری‌پور، نماینده حزب سبزها از وزارت اقتصاد آلمان ارائه و در رسانه‌های این کشور منتشر شده است.

برای هشت کشور درگیر جنگ یمن محدودیت‌هایی در فروش تجهیزات نظامی وضع شده است. با وجود این در فاصله ماه‌های ژانویه تا ابتدای ژوئن ۱۲۲ مورد اجازه صدور برای این  تجهیزات به مبلغ یک میلیارد و ۱۰۰میلیون یورو صادر شده است. حجم این صادرات و کشورهایی که آنها را دریافت کرده‌اند بدین ترتیب است: ۸۰۱ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو به مصر، ۲۰۶ میلیون و ۱۰۰ هزار یورو به امارات متحده عربی و بیش از ۸۳۱ میلیون یورو به عربستان.

این در حالی است که از نوامبر گذشته مقرر شده بود که اجازه فروش هرگونه تجهیزات نظامی به عربستان متوقف شود. حزب سوسیال دمکرات که در دولت ائتلافی آلمان شرکت دارد، از اوایل سال گذشته دولت ائتلافی را برای متوقف کردن  صدور هرگونه سلاح به عربستان تحت فشار گذاشته بود. اما این خواست با فرمولبندی تصویب شد که جای مانور را برای ادامه ارسال سلاح به این کشورها باز می‌گذاشت.

در نوامبر سال ۲۰۱۸ و پس از کشته شدن جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول، دولت آلمان از توقف کامل صدور هرگونه تجهیزات نظامی به عربستان خبر داد. اما بر اساس گزارش‌ اشپیگل آنلاین ابعاد این محدودیت در ماه مارس سال جاری کمرنگ‌تر شده و مجددا اجازه ارسال اسلحه به متحدان عربستان  داده شده است.

اشپیگل نوشته است که به همین دلیل نیز شرکت اولمارکاماگ در ماه مارس فناوری برای تریلی‌هایی برای حمل و نقل تجهیزات نظامی را از یک شرکت فرانسوی گرفته و تولید آن را کامل کرده و از آنجا به امارات متحده عربی صادر کرده است.

کد خبر 444207

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha