همشهری آنلاین: انتخابات شهرداری‌های اسپانیا در ماه مه، باعث ایجاد دسته بندی‌های سیاسی شفاف‌تری در اسپانیا شد و به بهانۀ این انتخابات، ائتلاف‌های بین حزبی متعددی برای حفظ قدرت در دولت‌های محلی شکل گرفت.

انتخابات شهرداري ها اسپانيا

به گزارش یورونیوز، بر اساس قوانین اسپانیا در صورتی که هیچ‌کدام از نامزدهای پست شهردار نتوانند رای کافی برای کسب این مقام را به دست آورند، شورای شهر برای انتخاب شهردار وارد عمل خواهد شد و برای این کار نیز به سراغ نامزد ائتلافی خواهد رفت که بیشترین رای را به دست آورده باشد.

بر این اساس، خوزه لوئیس مارتینزآلمیدا روز شنبه ۱۵ ژوئن به عنوان شهردار جدید مادرید سوگند یاد کرد و به این ترتیب کنترل شهرداری پایتخت اسپانیا همچنان در اختیار محافظه‌کاران «حزب مردم» باقی ماند.

اگرچه پس از شمارش آراء، آقای آلمیدا پس از نامزد چپ افراطی در جایگاه دوم قرار گرفت، اما ائتلاف حزب مردم با حزب راست افراطی «وکس» درنهایت باعث سنگین شدن کفۀ قدرت به نفع خوزه لوئیس مارتینزآلمیدا شد و به این ترتیب او به عنوان شهردار مادرید انتخاب گردید.

حزب راست میانۀ «سیودادانوس» نیز از شهردار شدن خوزه لوئیس مارتینزآلمیدا حمایت کرد.

توافقاتی که میان دو حزب سیودادانوس و وکس برای انتخاب شهردار مادرید انجام شد، نگرانی‌هایی را، هم در داخل اسپانیا و هم در سطح اروپا در پی داشت.

بسیاری از اعضای سیودادانوس به تصمیم این حزب در همکاری با وکس اعتراض کردند و دولت فرانسه نیز به سیودادانوس که از متحدان این کشور در پارلمان اروپا محسوب می‌شود، دربارۀ پیامدهای همکاری محلی با راست‌های افراطی هشدار داد.

  • پیروزی چپ افراطی در بارسلون

چپ‌های افراطی نیز با حمایت احزابی همچون سوسیالیست‌ها برای دومین بار در بارسلون به پیروزی رسیدند.

سوسیالیست‌ها در انتخابات ماه مه با کسب ۲۹.۳ درصد آراء، بیشترین رای را از آن خود کردند و پس از آنها نیز محافظه‌کاران «حزب مردم» با کسب ۲۲.۲ درصد آرا قرار داشتند.

به این ترتیب در بارسلون این خانم آدا کولائو بود که شهردار این شهر شد.

خانم آدا کولائو نیز در پی شمارش آراء انتخابات شهرداری‌ها دوم شد با این وجود حمایت‌های حزب سوسیالیست اسپانیا همچنین حمایت‌های مانوئل والس، نخست‌وزیر پیشین فرانسه و عضو کنونی شورای شهر بارسلون باعث شد که او برای این مقام برگزیده شود.

عمده دلیل انتخاب او، جلوگیری از قدرت گرفتن استقلال طلبان کاتالونیا در بارسلون بود.

همزمان با برگزاری مراسم ادای سوگند خانم کولائو، صدها نفر در بیرون ساختمان شهرداری، برخی در حمایت از او و برخی در مخالفت با رسیدن او به این مقام تجمع کردند.

کد خبر 444200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha