همشهری آنلاین: رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر گفت: تلاش نافرجام یک قاچاقچی پرنده در مرز شلمچه باعث تلف شدن ۸۵ جوجه بلبل خرما شد.

۸۵ جوجه بلبل خرما در مرز شلمچه تلف شدند

به گزارش مهر، رضا جاوید گفت: دو روز گذشته مأموران هنگ مرزی شهرستان خرمشهر در پاسگاه شلمچه یک تبعه عراقی که ۸۵ جوجه بلبل خرما را برای انتقال غیرقانونی در ساک خود جاسازی کرده بود، شناسایی کردند.

وی افزود: این گونه پرنده که گونه‌ای حمایت شده و حساس به شرایط محیطی همچون گرما و کم آبی است در وضعیت نامناسب جاسازی و از دستگاه ایکس ری نیز گذرانده شده بود.

جاوید ادامه داد: به همین دلیل بعد از اطلاع محیط زیست و در زمان حضور مأموران به خاطر شرایط نامناسب در لحظه اول ۱۸ پرنده تلف شدند و ظرف ۲۴ ساعت میزان تلفات به ۱۰۰ درصد رسید.

رئیس اداره محیط زیست خرمشهر از برخورد قضائی با این قاچاقچی پرنده خبر داد و اظهار کرد: فرد عراقی در همان لحظات کشف محموله قاچاق، جلب و تحویل دستگاه قضایی شد و برای مجازاتش حکم بازداشت و پرداخت خسارت به ازای هر پرنده ۲۰۰ هزار تومان که در مجموع ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است، تعیین شد.

وی در ادامه به تشریح اقدامات حمایتی از پرندگان پرداخت و توضیح داد: مأموران به صورت مستمر با گشت و کنترل با شکار پرندگان وحشی برخورد می‌کنند، همچنین مراکز فروش پرنده مرتب رصد می‌شود و به جز پرندگان زینتی مجوزدار، بقیه پرندگان از این مراکز جمع‌آوری می‌شوند.

جاوید به عمده اقدمات انجام شده برای مقابله با قاچاق پرندگان در خرمشهر نیز اشاره کرد و گفت: در برخی موارد پرندگان از شهرهای همجوار جمع‌آوری و مرز شلمچه برای قاچاق انتخاب می‌شود که این موضوع در کمیسیون قاچاق مطرح و نیروی انتظامی و هنگ مرزی و دستگاه قضایی همکاری‌های لازم را برای مقابله با قاچاق پرندگان داشته‌اند که در نتیجه این تعامل در موارد حتی محوله‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ عددی بلبل بدون تلفات در طبیعت خرمشهر رهاسازی شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر همچنین بر اهمیت حفاظت از بلبل خرما که گونه بومی خوزستان است تاکید کرد و گفت: بلبل خرما جز گونه‌های نمادین حمایت شده در خوزستان است، بر همین اساس از مردم درخواست می‌شود در فصل زادآوری به لانه این پرندگان نزدیک نشده و آشیانه‌هایشان را تخریب نکنند.

وی افزود: تخریب آشیانه و بیرون آوردن پرندگان از طبیعت می‌تواند منجر به کاهش تدریجی تعداد پرندگان وحشی و در نهایت منقرض شدن پرندگان در این شهرستان شود.

بلبل خرما در میان درختان، بوته‌ها، نخلستان‌ها و درختان مناطق مسکونی زندگی می‌کند. طول بدن این پرنده ۱۸ سانتی‌متر است.

بلبل خرما پرنده‌ای است که تا چندی پیش فقط در جنوب ایران زندگی می‌کرد اما در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی‌های مکرر، برای یافتن محل زندگی مناسب‌تر زیستگاه خود را در مناطق شمالی‌تر گسترش داده است به طوری که حتی در استان گیلان نیز مشاهده شده است. از سوی دیگر رها شدن از قفس در شهرهای بزرگی مانند تهران نیز در افزایش جمعیت آن در این شهرها بی‌تأثیر نبوده است.

این پرنده خوش صدا، با بلبل معمولی تفاوت دارد و از خویشاوندان نزدیک آن هم نیست. بلبل خرما با جثه‌ای کمی بزرگ‌تر از گنجشگ، محل زندگی خود را گسترش داده است و در شهرهای شلوغ و پر سرو صدا دیده می‌شود.

کد خبر 444162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha