یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ‌بانک جهانی در پیش بینی جدید خود اعلام کرده که تا سال ۲۰۲۰ تحریم‌ها از ایران برداشته می‌شود و رشد اقتصادی آن از منفی ۶ به مثبت ۹ خواهد رسید و این یکی از شکوفایی‌های اقتصادی در دنیا خواهد بود. به اعتقاد استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان این پیش بینی براساس تجربه قبلی از ایران انجام شده است.

economics

‌کمیل طیبی در تحلیل این موضوع به خبرنگار ایسنا- گفت: بیشترین تحریمی که شامل ایران می‌شود و اکنون نیز به کف رسیده در بخش نفت است.

وی با بیان اینکه تحریم‌های واقعی در بخش نفت است، افزود: در این شرایط شرکت‌های نفتی از ایران خرید ندارد و شرکای اصلی همچون کره جنوبی، ژاپن و … مبادلات خود با کشورمان را متوقف می‌کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان تاکید کرد: پیش بینی جدید بانک جهانی براساس تجربه قبلی از ایران طی سال‌های ۹۴ و ۹۵ بود که رشد اقتصادی به ۱۲.۵ درصد رسید و این به واسطه فروش ۲ برابری و صادرات نفت از ایران بود.

وی تصریح کرد: به طور قطع با افزایش درآمدهای ارزی حاصل از نفت، فرصت مناسبی برای ایجاد ثروت، سرمایه گذاری مشترک و ایجاد منابع مالی جدید ایجاد خواهد بود.

طیبی در خصوص اینکه شرایط فراهم شدن این رشد اقتصادی چگونه خواهد بود، اظهار کرد: البته تحقق این پیش بینی از یک سو به جنبه‌های سیاسی برمی گردد و بستگی به رأی دوباره ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قبول دوباره ایران برای مذاکره و شرایطی پیشنهادی برای آن برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: پیش بینی بانک جهانی براساس شرایط سیاسی فعلی ایران با دیگر کشورها از جمله رفت و آمد نخست وزیر ژاپن، وزیر امور خارجی آلمان و تعدیل جنگ لفظی و تمایل آمریکا برای مذاکره با ایران است، اما از جنبه اقتصادی اگر تحریم‌ها تعدیل شود شاهد شوک مثبتی در اقتصاد ایران خواهیم بود.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان همچنین با بیان اینکه تحریم‌ها علاوه بر ایجاد مشکلات بزرگ برای کشور، فرصتی برای کاهش سهم نفت در بودجه است، اظهار کرد: متأسفانه طی سال‌های گذشته اقتصاد ایران بعد از تعدیل تحریم‌ها و بهبود اوضاع دوباره بر نفت تکیه کرد که این سیاست درستی نیست، باید قطع وابستگی از نفت را حتی بعد از رفع تحریم‌ها در کشور ادامه دهیم.

وی تاکید کرد: دولت نباید درآمدهای نفتی خود را صرف هزینه‌های جاری کشور کند و این درآمدها باید تبدیل به ثروت شود.

طیبی در خصوص شرایط فعلی اقتصاد کشور، گفت: متأسفانه به واسطه مدیریت ضعیف، فشارهای سیاسی و همچنین مشکلات ساختاری، سرمایه گذاری اندکی در کشور صورت گرفته است، در حالی‌که یکی از موارد اشتغال‌زا سرمایه گذاری است، اما با توجه به نرخ رشد منفی و تضعیف این شاخص در اقتصاد ایران امروز شاهد بیکاری و تورم هستیم.

وی افزود: اگر در اقتصاد سیگنال‌های مثبت همچون کم شدن نوسانات ارزی، افزایش درآمدهای صادراتی غیرنفتی و … ایجاد شود، می‌توان به مثبت شدن رشد اقتصادی امیدوار شد.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در خصوص شرایط رونق تولید، گفت: تولید زمانی رونق پیدا می‌کند که بتواند بخش خصوصی توسعه یابد و از سوی دیگر تصدی گری دولت روز به روز کمتر شود، البته نباید به سمت اقتصاد خصولتی حرکت کنیم.

کد خبر 444154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha