همشهری آنلاین: ‌مدیر گروه احیا مناطق خشک و کوهستانی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران گفت: با کمی تلاش و بهبود بیابان‌های ساحلی خلیج فارس و دریای عمان، این بیابان‌ها آماده کشاورزی می‌شوند اما متأسفانه میان مطالعه تا عمل فاصله وجود دارد و ما هنوز در کتابخانه‌ها در حال مطالعه‌ایم.

جنگل‌های انبوه غرب ایران هم در حال بیابان شدن هستند

به گزارش ایسنا، ‌دکتر احمد جعفری گفت: هر اکوسیستم و محیط، جایگاه و کاربرد ویژه خود را دارد اما متأسفانه با اقداماتی غیرعلمی و غیرتخصصی باعث تغییر کاربری اکوسیستم می‌شویم که در نهایت باعث آسیب به محیط می‌شود.

وی در ادامه بیابان را عنصری بی‌نظیر دانست و گفت: متأسفانه ما گاهی اوقات از برکات بیابان غافل می‌شویم، بیابان‌ها دارای معادن غنی و بعضاً نفت‌های با کیفیت هستند که اگر اصول و تکنیک‌های فنی را رعایت کنیم می‌توان بهره‌وری بالایی از آنها داشت.

جعفری در ادامه در خصوص مشکلات بیابان‌زایی گفت: در ایران به خاطر مشکلاتی چون شور شدن اراضی و ریزگردها مسئولین به فکر مقابله با بیابان‌زایی افتاده‌اند، اگر این مسائل نبود مسئولین به فکر بیابان هم نمی‌افتادند.

وی در ادامه برخی مشکلات را در سطح بین‌المللی دانست و اظهار کرد: برای حل مشکلات برخی استان‌های همسایه با عراق و نزدیک به عربستان باید در سطح بین‌المللی کار کرد و یک دولت در حل مسائل ناتوان می‌ماند.

جعفری در ادامه ۸۰ درصد کشور را دارای گستره طبیعی دانست و خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد کشور را منابع طبیعی احاطه کرده است بنابر این باید با کاشت گونه‌های سازگار، از بیابان‌زایی جلوگیری کنیم در ضمن عدم کاربری صحیح در این مناطق حساس باعث بروز بیابان‌زایی می‌شود که با وجود کارشناسان و خبرگان این زمینه می‌توانیم در حفظ این مناطق قدمی برداریم.

جعفری ۴۰ درصد موارد بیابان‌زایی را مربوط به عدم وجود متخصص دانست و اظهار داشت: جنگل‌های انبوه غرب کشور در حال بیابان شدن است، ما برای پیشگیری و حل مشکل نیازمند افراد متخصص در سازمان محیط زیست کشور و اداره جنگل‌ها و مراتع هستیم چون ۴۰ درصد موارد بیابان‌زایی به دلیل عدم وجود متخصص و مشاور است.

وی با بیان این که منابع زمین مانند سپرده بانک نیست که فقط از آن برداشت کنیم بلکه منابع طبیعی نیازمند حفاظت و مراقبت است، گفت: با کمی تلاش و بهبود بیابان‌های ساحلی خلیج فارس و دریای عمان، این بیابان‌ها آماده کشاورزی می‌شوند، اما متأسفانه میان مطالعه تا عمل فاصله وجود دارد و ما هنوز در کتابخانه‌ها در حال مطالعه‌ایم.

جعفری در ادامه پارک ملی کویر را نمونه خوبی از مناطق بکر معرفی کرد و افزود: پارک ملی کویر از مراکز معتبر زیست محیطی است که تا حدودی دست‌نخورده باقی مانده و در سطح جهانی شناخته شده است، این پارک بین چهار استان، تهران، قم، سمنان و اصفهان در مساحتی حدود ۶۰۰ هزار هکتار امتداد دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: کشور ما از گذشته در خصوص بیابان‌زدایی پیشگام بوده و اقدامات خوبی انجام داده است اما این نباید باعث شود تا ما نسبت به مسائل سیل امسال بی‌تفاوت باشیم باید از همین امروز به فکر باشیم چون با گذشت زمان این سیلاب‌ها خود منشأ ریزگرد شده و حتی با یک نسیم مشکل‌ساز می‌شوند.

کد خبر 444127

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha