مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۴
۰ نفر

آوا صادق- اراک-خبرنگار : درکنار مشکلات موجود در کشور کاهش آمار ازدواج و به تبع آن فرزندآوری که کمتر دیده و به آن توجه می‌شود به چالشی جدی تبدیل شده است. مرکزی نیز در این بخش مستثنا نبوده و در این مورد در جایگاه مطلوب و مناسبی قرار ندارد.

سیاست‌های تحکیم خانواده در مرکزی

همین مسأله سبب کاهش جمعیت جوان و افزایش جمعیت سالمند در مرکزی شده است. با توجه به این‌که در استان بر اساس بررسی‌های انجام شده شاهد کاهش آمار ازدواج و تولد هستیم برنامه‌هایی برای رفع این مشکل توسط حوزه بهداشت و درمان در نظر گرفته شده است که باید با جدیت دنبال شود. بی‌شک استفاده از سیاست‌های تشویقی نیز می‌تواند در زمینه رفع این چالش تأثیرگذار باشد، همچنین پیگیری طرح ارتقای خانواده به عنوان یکی از طرح‌های مهم که در مجلس مغفول مانده می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در این بخش را برطرف کند.

  • پایین بودن نرخ متوسط جمعیت استان از میانگین کشوری

مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی در این مورد می‌گوید: در استان مرکزی با کاهش نرخ تولد و ازدواج مواجه هستیم و همین مسأله افزایش نرخ سالمندی در استان را به همراه دارد، به ‌طوری که ‌اکنون دومین استان پیر کشور محسوب می‌شویم. «علیرضا قبادی» بیان می‌کند: در سال گذشته ۸ هزار و ۶۱۹ مورد ازدواج در استان به ثبت رسیده که نسبت به سال قبل با کاهش ۷/۱ درصدی همراه بوده است. بر اساس همین آمار متوسط رشد جمعیت سالانه استان ۴/۱ درصد عنوان شده که این میزان در کشور ۵/۱ درصد است. بنابراین نرخ متوسط رشد جمعیت در مرکزی از میانگین کشوری پایین‌تر است. وی ادامه می‌دهد: روند ثبت ولادت در استان تا سال ۹۴ صعودی و پس از آن نزولی بوده است. همچنین نرخ باروری در استان از ۰۳/۶ درصد در سال ۶۵ به ۵۹/۱ درصد در سال ۹۸ رسیده است.

میانگین سنی جمعیت در کشور از سال ۷۰ که ۷/۲۱ بود به ۶/۳۱ در سال ۹۶ رسیده است. این در حالی است که در استان میانگین سنی جمعیت از ۰۹/۲۳ درصد در سال ۷۰ به ۵/۳۵ درصد در سال ۹۶ رسیده است. مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی اظهار می‌کند: در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۶۶۶ هزار و ۶۰۹ مورد ولادت در کشور به ثبت رسیده و استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خوزستان دارای بیشترین نرخ ولادت و ایلام، مازندران، البرز و مرکزی دارای پایین‌ترین نرخ ثبت ولادت بودند.

قبادی می‌افزاید: بر اساس میانگین سنی، شهرستان ساوه جوان‌ترین و تفرش و آشتیان پیرترین شهرستان استان شناخته شده‌اند. جمعیت جوان استان در سال ۹۵، ۳۴۶ هزار و ۳۷۵ نفر بوده و در سال گذشته به ۳۲۴ هزار و ۳۵۰ نفر رسیده است. مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی با بیان این‌که کاهش ازدواج و ولادت ریشه‌های متعددی دارد اضافه می‌کند: از مهم‌ترین این موارد می‌توان به مشکلات اقتصادی، اشتغال، فرهنگ و... اشاره کرد که در این زمینه هر دستگاهی به فراخور نوع فعالیت خود می‌تواند ورود و مشکلات را برطرف کند. در این صورت می‌توانیم شاهد رفع بسیاری از مشکلات در استان باشیم.

  • برنامه‌ریزی برای کاهش پیری جامعه 

همچنین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی با اشاره به این‌که با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های هدفمند می‌توانیم سرعت پیری جامعه را کند کنیم می‌گوید: متأسفانه درسال‌های اخیر، سرعت پیری جمعیت درکشور و به‌خصوص استان مرکزی شدت گرفته که باید برای این موضوع که نقش مهمی در آینده کشور دارد دغدغه ایجاد کرد و به منظور رفع مشکلات پیش روی آن چاره‌اندیشی کرد.

«بهروز اکرمی» بیان می‌کند: با شعار، همایش و سخنرانی نمی‌توانیم جمعیت کشور و استان را جوان کنیم. در این زمینه مراکز علمی و دانشگاه‌های کشور باید با همکاری دستگاه‌های مسئول نسبت به مقابله با این چالش و پدیده مهم چاره‌اندیشی کنند. وی ادامه می‌دهد: در این زمینه باید آمارها و گزارش‌های استان تهیه شود و به عنوان یک منبع کارآمد در دانشگاه‌ها و مراکز علمی استان مورد بررسی قرار گیرد و دلایل عمده کاهش یا افزایش موالید، کاهش یا افزایش ازدواج و کاهش و افزایش مرگ و میر مشخص و راهکارهای لازم نیز ارائه شود.

  • کاهش سالانه ۵ تا ۷ درصدی ازدواج 

مشاور امور بانوان مرکز بهداشت استان مرکزی نیز می‌گوید: هر سال بین ۵ تا ۷ درصد شاهد کاهش ازدواج هستیم که با کاهش ولادت ارتباط مستقیم دارد که برای رفع این مشکل نیاز به یک عزم ملی است. «اکرم حمزه‌لو» بیان می‌کند: بر اساس سیاست‌ها و اهداف برنامه ششم توسعه کشور، سالانه باید نرخ ازدواج ۱۰ درصد افزایش پیدا کند که با توجه به کاهش ازدواج، ‌اکنون نرخ باروری استان ۸/۱ درصد است که این نرخ در کشور ۰۱/۲ درصد است. وی ادامه می‌دهد: بر اساس آمار در استان کاهش نسبی زایمان وجود دارد. این در حالی است که ارائه خدمات افزایش داشته است. همچنین بر اساس آمار موجود ١٩ درصد زوج‌های شهری استان تک فرزند هستند که این رقم در مناطق روستایی به ١١ درصد می‌رسد.

مشاور امور بانوان مرکز بهداشت استان مرکزی می‌افزاید: با توجه به آمار زایمان که در بررسی‌های سال گذشته آمده است، شاهد کاهش زایمان بوده‌ایم که باید در زمینه ارتقای آگاهی و نگرش جامعه نسبت به فرزندآوری گام‌های جدی و اساسی برداشته شود. حمزه‌لو اظهار می‌کند: علاوه بر همه موارد مذکور فرهنگ‌سازی برای فرزندآوری و همچنین ایجاد امنیت شغلی برای مادرانی که تمایل به فرزنددار شدن دارند، می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را برطرف کند، زیرا بسیاری از مادران نگران این هستند که بعد از زایمان نتوانند موقعیت شغلی خود را دوباره به دست بیاورند.

  • طلاق در استان مرکزی رو به کاهش است

مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی نیز به افزایش میانگین سنی جامعه و نرخ سالمندی در کشور و کاهش آمار سالانه ازدواج اشاره می‌کند و می‌گوید: طلاق سال به سال در کشور افزایش پیدا می‌کند، اما این پدیده در مرکزی رو به کاهش است و در سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل شاهد ۱۲ درصد کاهش طلاق در استان بوده‌ایم و در میان استان‌های کشور از رتبه ۵ به رتبه ۹ رسیده‌ایم.

«غلامرضا فتح‌آبادی» بیان می‌کند: کاهش طلاق در استان نشان از آن دارد که اجرای برنامه‌های اجتماعی به خوبی اجرا شده و توانسته در کاهش طلاق تأثیرگذار باشد. وی می‌افزاید: در سال‌های اخیر آموزش‌های مختلف پیش از ازدواج با موضوع پایداری زندگی در استان انجام گرفته که تقریباً ۹۸ درصد افرادی که سال گذشته قصد ازدواج داشته‌اند زیر پوشش این آموزش‌ها قرارگرفته‌اند و این موضوع در کاهش وقوع طلاق بسیار تأثیرگذار بوده است.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی اظهار می‌کند: در کشور شاهد بالا رفتن سن ازدواج و افزایش سالمندی در جامعه هستیم. مرکزی نیز جزو ۳ استان پیر کشور است که این روند ادامه دارد. فتح‌آبادی ادامه می‌دهد: در عرصه تقویت و تحکیم بنیان خانواده مسیری طولانی را در پیش داریم و با توجه به این‌که در دنیا به خانواده به عنوان یک محور اصلی توجه می‌شود، نیاز است تا برای رسیدن به این هدف اقدامات شایسته‌ای انجام شود.

کد خبر 444083

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha