مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰
۰ نفر

خدیجه ستارزاده- البرز- خبرنگار: «حاجی‌آباد» در رجایی‌شهر که یکی از مناطق قدیمی کرج به شمار می‌رود، در سال‌های اخیر با ساخت وساز و تبدیل خانه‌های کوچک تک‌واحدی به آپارتمان‌های چندواحدی تغییرات زیادی داشته است.

همسایه‌های پر دردسر  «حاجی‌آباد»

در میان این تغییرات مشاغل و کسب و کارهایی وجود دارند که از سال‌ها قبل در این محل امرارمعاش می‌کردند و هر روز نیز به تعداد آن اضافه شده است. این مشاغل به دلیل نوع فعالیتشان به دلیل آلودگی صوتی و بصری برای ساکنان منطقه مشکلات زیادی را ایجاد کرده‌اند. برخی مشاغل به دلیل شرایط خاصی مانند سرو صدای زیاد نیازمند استقرار در جای مشخص و خارج از محدوده مسکونی هستند اما متاسفانه این مساله مهم میان دغدغه‌های شهری مسئولان و حتی شهروندان مورد غفلت واقع شده و در برخی مناطق مسکونی شغل و کسب و کاری وجود دارد که به‌هیچ‌وجه با شرایط آن منطقه تناسب نداشته و در زمان صدور پروانه و مجوز برای راه‌اندازی به آن توجهی نشده است. در خیابان اصلی حاجی‌آباد چند واحد صنفی در حوزه خرید، فروش و تعمیرات دستگاه‌های کمپرسور، چکش برقی و بادی، کاتر بالابر، اره برقی و الکتروموتور فعالیت دارند که با تولید صدای ناهنجار هنگام ارائه خدمات به مشتریان برای اهالی و ساکنان منطقه نارضایتی ایجاد کرده است.

  • صداهای مزاحم 

یکی از اهالی ساکن در این خیابان می‌گوید: سال‌هاست که از سر و صدای این مغازه‌ها آرامش و شب و روز نداریم. «سمیه رنجبر» می‌افزاید: هر روز بین ساعات صبح تا ظهر و بعدازظهر تا شب این سر و صداها به گوش می‌رسد و باعث آزار همسایه‌هاست. اما به دلیل این‌که کسبه این مشاغل از اهالی و قدیمی‌های محل هستند نمی‌توانیم به آنها اعتراض کنیم. رنجبر می‌گوید: گروهی از کسانی که تازه در این محل ساکن شده‌اند برای ساماندهی این مشاغل به شهرداری نیز مراجعه کرده‌اند اما بی‌فایده بوده و هیچ اقدامی از جانب کسبه یا شهرداری برای جمع‌آوری این مشاغل انجام نشده است.

  • ساخت و سازهای بی‌رویه

یکی از کسبه شاغل در خیابان اصلی حاجی‌آباد که دیگران از شغل وی نارضایتی دارند، می‌گوید: زمانی که من در این محله خانه و مغازه خریدم و کسب و کار راه انداختم، در این خیابان ۱۰ خانوار بیشتر ساکن نبودند که از هم فاصله زیادی داشتند، در آن زمان برای گرفتن جواز و پروانه کار هم هیچ محدودیتی نبود. «فرهاد لشکری» می‌افزاید: به مرور زمان خانه‌ها و آپارتمان‌سازی در این منطقه بیشتر شد و اکنون مغازه من بین خانه‌های مسکونی مشکل‌ساز شده است. لشکری می‌گوید: من خود می‌دانم که سروصدا باعث اذیت همسایه‌هاست، اما سال‌هاست در این محل کار می‌کنم و مشتریان من هم به این محل مراجعه می‌کنند. اکنون جابه‌جایی و انتقال به خارج از شهر هزینه زیاد و ریزش مشتری را برای من در پی خواهد داشت.

  • اخطار به اصناف آلاینده

مدیر اطلاع‌رسانی و روابط عمومی منطقه ۸ شهرداری کرج در این باره می‌گوید: برخی از این واحدهای صنفی از قدیم در این محله فعالیت داشته و مالک هستند. «شهرام پهلوان» با بیان این‌که رفع سد معبر، رسیدگی به مشاغل آلاینده و تامین امنیت و آرامش مردم در این حوزه بر عهده شهرداری است، می‌افزاید: به این واحدهای صنفی اخطار داده‌ایم و برای جمع‌آوری آنها پیگیری می‌کنیم. وی می‌گوید: انتقال و استقرار این نوع مشاغل خارج از محدوده مسکونی هزینه‌های زیادی دارد که با توجه به اعتبارات و شرایط فعلی اقتصادی در اسرع وقت ممکن نیست، اما رفع این معضل در دستور کار شهرداری منطقه قرار دارد تا با فراهم شدن شرایط برای اجرایی کردن آن اقدام کرد.

  • پیامدهای توسعه مشاغل آلاینده در شهر

یک کارشناس امور شهری در این باره می‌گوید: وقتی شغلی در محیط شهری پایه‌گذار عوامل و اتفاقاتی می‌شود که نظم زندگی عادی و روزانه شهروندان را مختل و با خطر مواجه می‌کند و مشکل‌آفرین می‌شود، به عنوان شغل  آلاینده  به آن نگاه می‌شود که تبعات و معضلات اجتماعی، بهداشتی و سلامتی را برای افراد جامعه به دنبال دارد و با گذر زمان تحمل این شرایط سخت‌تر و گاهی ناممکن می‌شود.

«اکبر خرسند» می‌افزاید: با توسعه شهرها و به‌ویژه ساخت وسازهای غیراصولی و بدون نظارت در برخی مناطق این مشکل یکی از مواردی است که دامنگیر مردم و شهروندان شده و تبعات آن هر روز بیشتر می‌شود. کارشناس امور شهری می‌گوید: بودن مشاغلی مانند مکانیکی، صافکاری، آهنگری، تراشکاری، بازیافت زباله و بسیاری موارد دیگر در محدوده مناطق مسکونی از معضلاتی است که آسیب‌های صوتی، بصری، ‌ زیست‌محیطی، بهداشتی، ترافیکی و همچنین تبعات روانی زیادی برای شهروندان به دنبال دارد، اما به آن توجه چندانی نشده است.

وی با اشاره به این‌که از ابتدا برای صدور مجوز و پروانه کسب برای هر شغلی باید قوانین شهری و شهروندی، مکان تبعات و... در نظر گرفته می‌شد می‌افزاید: این مسئله مهم نه‌فقط در این منطقه، بلکه در هر منطقه و شهر استان و حتی کشور به چشم می‌خورد که رسیدگی و جمع‌آوری آنها به‌سادگی امکان‌پذیر نیست، چراکه به طور مستقیم با معیشت و زندگی مردم در ارتباط است.

  • قانون شهرداری‌ها چه می‌گوید؟

«اکبر خرسند»، یک کارشناس امور شهری می‌گوید: طبق بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، شهرداری مکلف است از ایجاد و تاسیس هر نوع مکان که به نوعی باعث ایجاد مزاحمت برای شهروندان یا مخالف اصول بهداشت در شهرها می‌شود، جلوگیری کند و چنانچه در دوره‌های قبل و در غفلت مسئولان وقت این کار انجام شده، باید نسبت به تعطیلی، انتقال آن به خارج از شهر و حتی با دادن مهلت قانونی برای تخریب و برخورد قضایی اقدام کند.

کد خبر 444081

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha