شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

فاطمه حافظی - پلدختر - خبرنگار:  بسیاری از زمین‌های کشاورزی و باغ‌های لرستان تحت تاثیر سیل فروردین امسال قرار گرفتند و بیش از هر بخشی، باغ‌های انجیر و انار آن که در مناطق زیودار پلدختر و سیاب کوهدشت قرار داشتند، آسیب دیدند.

باغ‌هايي كه حجم گل‌ولاي آنها پس از سیل بالا بود

در بعضی از این باغ‌ها ارتفاع گل و لای رسوب یافته به بیش از ۵/۲ متر رسید و همین موضوع باعث شد به بسیاری از درختان فشار وارد شود و در معرض نابودی قرار بگیرند. حجم گل و لای در شهرها و روستاها آنقدر بالا بود که باغ‌ها در حاشیه قرار گرفتند و دیرتر به مرحله امداد و احیا رسیدند تا این‌که با راه‌اندازی پویشی برای نجات انارستان‌ها و انجیرستان‌ها سعی شد باغ‌های مهم استان نجات داده شوند.

با راه‌اندازی این پویش ابتدا انارستان‌های سیاب کوهدشت پاک‌سازی و درختان آنها احیا شدند. اما گفته می‌شود، با گذشت بیش از ۷۰ روز از سیل، هنوز باغ‌های انجیر زیودار پلدختر به صورت کامل پاک‌سازی نشده‌اند و همین موضوع سبب شده است باغداران انتقادات خود را به گوش مسئولان و انجمن‌ها برسانند. بسیاری از باغداران ادعا می‌کنند باغ‌هایشان هنوز از گل و لای و رسوبات پاک‌سازی نشده‌اند و اگر این کار به زودی انجام نشود، درختان آنها نابود می‌شوند. در این میان اما مسئولان جهاد کشاورزی این موضوع را فرافکنی و متشنج کردن فضا می‌دانند و می‌گویند تنها پاک‌سازی باغ‌هایی که حجم گل و لای آنها کمتر از ۳۰ سانتیمتر است باقی مانده‌ و خود باغداران باید پاک‌سازی آنها را انجام دهند زیرا دیگر به استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات نیازی نیست و با ابتدایی‌ترین امکانات می‌توانند کار پاک‌سازی را انجام دهند.

  • تلاش برای نجات قطب انجیر ایران 

مسئول قرارگاه شهید قربان‌خانی می‌گوید: باغ‌های انجیر زیودار پس از سیل در وضعیت نامطلوبی به سر می‌بردند. پس از بازدید کارشناسان جهاد کشاورزی متوجه شدیم بحران خیلی شدیدتر از آن است که به تهران برویم و فراخوان جذب نیروی جهادی بدهیم. به همین دلیل در منطقه ماندیم و قرارگاه شهید قربان‌خانی را مستقر 
کردیم.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین «محمد صدارت» می‌افزاید: طی اعلام فراخوان و راه‌اندازی کمپین نجات انجیرستان توانستیم بیش از هزار نفر را برای پاک‌سازی باغ‌ها به منطقه زیودار جذب کنیم. وی بیان می‌کند: با توجه به این‌که منطقه زیودار به عنوان قطب انجیر سیاه کشور شناخته می‌شود و ۹۰ هکتار باغ دارد که با اشتغال حدود ۱۰ هزار نفر مرتبط است، تلاش کردیم باغ‌های آن را پاک‌سازی کنیم.

  • کارهای انجام شده

صدارت اظهار می‌کند: تاکنون ۱۳۳ باغ و حدود ۱۵ هزار و ۸۰۰ درخت احیا شده‌اند. تقریبا ۱۳۳ باغ و ۵۸۰۰ درخت نیز باقی‌ مانده‌اند. با توجه به این‌که پس از عید فطر نیروهای جهادی منطقه را ترک کردند، برای پاک‌سازی باغ‌های باقیمانده به حدود ۳۰۰ نفر نیرو و اجاره ۴۰ دستگاه بابکت توسط خیرین نیاز داریم تا ظرف ۱۰ روز کار پاک‌سازی باغ‌ها را تمام کنیم.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به نزدیک شدن فصل برداشت انجیر، چنانچه نتوانیم در مدت‌ باقیمانده باغ‌ها را پاک‌سازی کنیم، درختان نابود خواهند شد. بر همین اساس، علاوه بر حضور نیروهای جهادی، مسئولان نیز باید راه‌های دسترسی کشاورزان را به سرعت بازسازی کنند که بتوانند محصولات خود را به بازار فروش برسانند.  این مسئول می‌گوید: کار پاک‌سازی انجیرستان‌ها به صورت کاملا مردمی انجام‌ شده است. ما نمی‌خواستیم خودمان به ‌تنهایی کار را انجام دهیم، بلکه احساس کردیم باید در منطقه بمانیم و توجه مردم و مسئولان را جلب کنیم که بر همین اساس کمک‌هایی از طرف ادارات هم صورت گرفت. اما هنوز باغ‌های انجیر منطقه زیودار پاک‌سازی نشده‌اند.

  • پاک‌سازی باغ‌های با حجم بالای گل و لای

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در این زمینه می‌گوید: پاک‌سازی و نجات باغ‌های انار و انجیر که بر اثر سیل در وضعیت بسیار بدی قرار داشتند، با اعلام فراخوان و راه‌اندازی کمپین‌هایی در دستور کار قرار گرفت. «علیرضا احمدوندی» می‌افزاید: باغ‌های حاشیه رودخانه که گل و لای با ارتفاع بیش از یک متر تا ۵/۲ متر داشته‌اند، تماما پاک‌سازی شده‌اند.

وی اظهار می‌کند: برای مابقی باغ‌ها که دارای گل و لای در حد ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر هستند، خود باغداران و افراد محلی باید کار پاک‌سازی را انجام دهند زیرا سازمان جهاد کشاورزی نیروی کارگری یا اعتبار کلانی در اختیار ندارد که بتواند همه باغ‌ها را پاک‌سازی کند و شسته به باغدار تحویل دهد.  خود باغداران نیز باید پای کار باشند. این مسئول ادامه می‌دهد: سازمان جهاد کشاورزی هزینه ماشین‌آلاتی را که برای پاک‌سازی آمده بودند،  پرداخت کرده و در این زمینه آستان قدس رضوی نیز پای کار و همراه ما بوده است. وی بیان می‌کند: علاوه بر انجام پاک‌سازی، مقدار زیادی مواد ضد عفونی‌کننده نیز تهیه و به جهاد کشاورزی شهرستان برای توزیع تحویل داده شده است.

  • انتقادها و گلایه‌های باغداران بجا نیست

احمدوندی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به انتقاد و گلایه باغداران منطقه زیودار مبنی بر پاک‌سازی نشدن باغ‌های انجیر می‌گوید: تا جایی که در منطقه حضور داشته‌ایم، کار پاک‌سازی را در سطح بالا انجام داده‌ایم. این افراد تنها باغدارانی هستند که ارتفاع گل و لای در باغ‌های آنها کمتر از ۳۰ سانتیمتر است. وی می‌افزاید: مورد دیگر این‌که باغ‌های مذکور در فاصله بسیار زیاد از رودخانه قرار دارند و باغداران خودشان می‌توانند کار پاک‌سازی آنها را انجام دهند. اما متاسفانه این افراد تنها به این دلیل که باغ‌های با حجم گل و لای بالا را پاک‌سازی کرده‌ایم فضا را متشنج می‌کنند و انتظار دارند کمپین و پویشی نیز برای باغ‌های آنها که حجم گل و لایشان کم است، راه‌اندازی کنیم تا مبادا خودشان اقدامی انجام دهند!

  • پاک‌سازی ۴۰ تا ۵۰ هکتار از باغ‌های انجیر 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین به حجم پاک‌سازی‌های انجام شده در منطقه زیودار اشاره می‌کند و می‌گوید: در مجموع بیش از ۱۰۰ هکتار باغ انجیر در منطقه زیودار وجود دارد که ۲۰ درصد آنها را گل و لای سیلاب پوشانده است. وی ادامه می‌دهد: از مجموع این باغ‌ها ۴۰ تا ۵۰ هکتار به صورت کامل و صد درصد پاک‌سازی شده‌اند. پاک‌سازی مابقی آنها که حجم گل و لایشان بسیار کم است نیز توسط انجمن‌های مردم‌نهاد و خود مردم انجام می‌شود.

کد خبر 444063

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha