زینب زینال‌زاده-خبرنگار: منطقه ۶ تهران به دلیل بافت غالب اداری، تجاری و آموزشی با معضل شب‌مردگی مواجه است.

طرح حیات شبانه

اجرای طرح «حیات شبانه» بهترین گزینه برای رهایی قلب پایتخت از این معضل است که اجرای آن از سوی مدیران شهری منطقه و با موافقت شورای اسلامی شهر تهران اواخر اردیبهشت در خیابان ولی‌عصر(عج) حد فاصل میدان ولی‌عصر(عج) تا تقاطع فاطمی آغاز شد.
کاسبان و مردم در گفت‌وگو با همشهری محله نارضایتی خود را از اجرای این طرح اعلام کردند و انتقاداتی به آن وارد دانستند. پس از تهیه گزارش و انعکاس سخنان مردم و کاسبان در نشریه ۱۱ خرداد، فرصتی پیش آمد تا برای موشکافی و روشن شدن زوایای مختلف و اهداف این طرح با شهردار منطقه ۶ گفت‌وگو کنیم. «محمدرضا دهداری‌پور» شب‌مردگی را معضل بزرگ این بخش از پایتخت و رهایی از آن را تنها در گرو رونق گرفتن زیست شبانه می‌داند که در عین حال باعث نشاط و سرزندگی محله‌ها و رونق کسب و کار می‌شود.  

محمدرضا دهداری‌پور- شهردار منطقه ۶
  • طرح «حیات شبانه» مطالبه شهروندان بود و مدیران شهری هم بارها قول اجرای آن را دادند اما اتفاقی نیفتاد. علت تأخیر این کار چه بود؟  

بخش زیادی از منطقه دارای بافت تجاری، اداری، آموزشی و علمی است و به همین دلیل جمعیت منطقه در روز بیش از یک میلیون نفر است و شب‌ها این تعداد به ۲۵۰ هزار نفر می‌رسد. همچنین بعد از ساعت ۱۸ و تعطیلی مراکز اداری، تجاری، علمی و آموزشی، محله‌ها در سکوت فرومی‌روند یا همان شب‌مردگی ایجاد می‌شود و قطعاً اجرای چنین طرح‌هایی موجب رفع این معضل خواهد شد. اما باید توجه داشت که اجرای طرح‌های شهری نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که در سال‌های اخیر زمینه برای اجرای چنین طرحی فراهم نبود و امسال با پیگیری‌هایی که انجام دادیم موفق شدیم کار را شروع کنیم.  

  • پیگیری و تلاش‌های مدیران شهری منطقه برای اجرای این طرح قابل تقدیر است اما مردم و کاسبان خیلی از اجرای طرح حیات شبانه راضی نیستند و آن را نوشدارو بعد از مرگ سهراب می‌دانند.  

قاعدتاً این طرح تحت‌الشعاع مشکلات و مسائل اقتصادی قرار گرفته و انتقاد و حرف‌های مردم و کاسبان به حق است. هرچند قبول داریم که طرح تاکنون نتایج رضایتخشی نداشته است ولی باید بپذیریم این طرح نوپاست و نیاز به زمان دارد تا مردم با آن بیشتر آشنا شوند و انس بگیرند.  

  • چشم‌انداز طرح را چگونه ارزیابی می‌کنید؟  

چنین طرحی سال‌هاست در منطقه ۶ اجرا نشده و از همان ابتدا می‌دانستیم در مراحل اولیه این طرح نباید شاهد اتفاق خاص و ویژه‌ای باشیم. این محور در اصطلاح پاخور کمی دارد اما از معابر مهم منطقه و حتی برند کلانشهر تهران و ایران است. به هر حال، قصد داشتیم کار بزرگی انجام دهیم و به همین دلیل این خیابان را انتخاب کردیم و با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر تهران طرح اجرا شد و تا پایان سال هم ادامه خواهد داشت. اطمینان دارم پس از چند ماه اتفاق‌های خوبی در طرح نوپای حیات شبانه منطقه رخ می‌دهد و مردم استقبال می‌کنند و لحظات خوشی در آنجا ثبت می‌شود.  

  • قرار بود حیات شبانه با ایجاد گذر فرهنگی در خیابان برادران مظفر اجرا شود. چرا این اتفاق نیفتاد؟  

خیابان‌های برادران مظفر، استاد نجات‌اللهی، ولی‌عصر(عج) و بلوار کشاورز، محورها ۴ ضلعی هستند که با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی در قالب حیات شبانه قرار است باعث رهایی قلب پایتخت از شب‌مردگی شوند. کارهای مطالعات اولیه و جذب سرمایه‌گذار در خیابان برادران مظفر انجام شده و به‌زودی گذر فرهنگی با حضور هنرمندان رشته‌های مختلف در آن راه‌اندازی می‌شود.  

  • قرار است فقط هنرمندان در این خیابان حضور داشته باشند؟  

خیابان برادران مظفر به گذر فرهنگی تبدیل می‌شود و هنرمندان در این گذرها می‌توانند علاوه بر تولید آثار هنری اجرای نمایش، محصولات هنری خود را به علاقه‌مندان عرضه کنند. در واقع این گذر فقط محل تماشا نیست و بازار کسب و کار هم در آن پیش‌بینی شده است. حضور برای عموم مردم آزاد است اما تولید محصولات هنری توسط هنرمندان رشته‌های مختلف هنری انجام می‌شود.  

  • در بلوار کشاورز شاهد چه رویداد فرهنگی خواهیم بود؟  

به شهروندان وعده می‌دهم اتفاقات فرهنگی و اجتماعی بزرگ و متنوعی روزهای پنجشنبه‌ و جمعه در بلوار کشاورز رخ خواهد داد به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌کنیم میزبان همه مردم از اقصی نقاط کشور در آن باشیم.  

  • خیابان استاد نجات‌اللهی مرکز صنایع‌دستی تهران است. گویا برای این خیابان هم برنامه‌ای دارید. در این مورد توضیح می‌دهید؟

خیابان استاد نجات‌اللهی، قطب صنایع‌دستی ایران است و قصد داریم با اجرای طرح حیات شبانه آن را احیا کنیم. اکنون تنها بخشی از ایران کوچک در این خیابان حضور دارند. در کنار صنایع‌دستی، ۴۸کافه در این خیابان فعالیت می‌کنند که دلیلی برای رونق کسب و کار در این خیابان است. این خیابان به‌زودی میزبان اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی متناسب با صنایع‌دستی و نمایشگاهی خواهد بود.  

  • نگاه کارشناس
  • چالش شورای‌شهر، پلیس و فرمانداری در حیات شبانه

موضوع زیست شبانه، اواخر سال گذشته در جلسه شورای اسلامی شهر تهران بررسی و در نهایت با ۱۴ رأی موافق تصویب شد. اواسط بهار امسال «زهرا نژادبهرام» عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران از اجرای طرح حیات شبانه در مناطق یک، ۶ و ۸ خبر داد و قرار شد ۱۰۰ مأمور انتظامی امنیت را در محورهای پیش‌بینی شده، برقرار کنند. خیابان ولی‌عصر(عج) از میدان ولی‌عصر(عج) تا تقاطع خیابان فاطمی به‌عنوان حیات شبانه منطقه ۶ انتخاب و طرح از اواخر اردیبهشت شروع شد.
در حالی که استقبال نکردن مردم و کاسبان از یک سو و نبود خدمات امنیتی از سوی دیگر، علامت سؤال بزرگی مقابل اجرای طرح حیات شبانه گذاشته‌اند، سردار «حسین رحیمی» رئیس پلیس تهران بزرگ در پاسخ به موضوع امنیتی طرح گفته است: «پلیس با اجرای طرح حیات شبانه مشکلی ندارد اما اجرای آن نیازمند پیوست‌های انتظامی و ترافیکی است. »

این در حالی است که سردار رحیمی در اظهاراتی جدید می‌گوید:« صنوف تنها در ماه مبارک رمضان اجازه فعالیت تا سحر را داشته‌اند و پس از این ماه این امر منتفی است. از طریق معاونت نظارت بر اماکن به همه صنوف اعلام کرده ایم زیست شبانه نداریم و با متخلفین مطابق قانون برخورد می شود.»
نژادبهرام در واکنش به این صحبت سردار رحیمی می‌گوید: «جلسه‌هایی با مسئولان پلیس داشتیم و حتی آنها زودتر از ما درباره این طرح تحقیق و پژوهش کرده بودند. من چندبار با سردار رحیمی صحبت کرده‌ام و واقعاً از چنین اظهاراتی متعجب هستم. » در ایـــن کشـمکش‌ها «مصـطفی‌موسـوی‌لاری» مدیــرکل هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران اعلام می‌کند: «فرمانداری تهران به دلیل مسائل امنیتی این طرح و اینکه همه ابعاد در آن لحاظ نشده است با مصوبه طرح حیات شبانه مخالفت کرده است. » نژادبهرام در پاسخ به صحبت‌های موسوی‌لاری می‌گوید: «در خصوص مصوبات شورای اسلامی شهر تهران هیئت تطبیق فرمانداری تهران باید نظر مخالف خود را اعلام کند در حالی که درباره طرح حیات شبانه، هیئت تطبیق واکنشی نداشته و اعلام مخالفت نکرده است. »

اکنون دیگر تنها یک علامت سؤال وجود دارد و این پرسش در ذهن مردم که اجرای طرح حیات شبانه مطالبه‌شان بوده است ایجاد شده که چگونه طرحی که خود چالش است و اما و اگرهای زیادی در موردش مطرح می‌شود می‌تواند از یک سو معضل شب‌مردگی در مناطق به‌ویژه قلب پایتخت را از بین ببرد و از سوی دیگر لحظات خوشی برای مردم خلق کند.

کد خبر 443992

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha