مالکین دو کشتی سانحه دیده در دریای عمان تصمیم‌گرفته‌اند تا ارزیابی بیشتری از وضعیت بار و محموله‌هایشان صورت بگیرد و پس از نتیجه ارزیابی‌ها مالکین تصمیم به جابجایی نفتکش و خدمه خواهند گرفت.

یکی از کشتی‌های سانحه دیده در دریای عمان

به گزارش همشهری، این آخرین خبری است که ظهر دیروز از سوی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در مورد جزئیات عملیات امداد و نجات دو نفتکش بزرگ حامل نفت خام در دریای عمان عنوان شد. صبح روز پنجشنبه (۲۳ خرداد) دو نفتکش بزرگ فرانت آلتر و کوکوکا کوریجس که به ترتیب با پرچم جزایر مارشال و پرچم پاناما در حال حرکت بودند، دچار حادثه شدند. محل وقوع حادثه، ۳۰ کیلومتری جنوب بندر جاسک  در شرق استان هرمزگان بود به طوری که دود حادثه از ساحل جاسک دیده می‌شد.

آتش‌سوزی و انفجارها در این دو نفت‌کش و اقدام برای نجات خدمه این کشتی‌ها به صدر اخبار در کل جهان بدل شد و از آنجا که این حادثه مشکوک به حمله عنوان شده است، اولویتی دو چندان برای رسانه‌های جهان پیدا کرد. مرکز هماهنگی جست‌وجو و نجات بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از اولین تیم‌های نجاتی بود که به کمک خدمه کشتی‌های سانحه‌دیده شتافت. همچنین در حالی که بسیاری از رسانه‌های جهان از محو یکی از این نفتکش‌ها از روی رادار و غرق شدن آن خبر می‌دادند مدیر کل بنادر و دریانوردی این خبر را تکذیب کرد و گفت:  «آتش‌سوزی در شناوری که با پرچم پاناما در دریای عمان حرکت می‌کرد به طور کامل اطفاء شده و پس از ایمن‌سازی کامل ۲۱ خدمه آن به شناور باز خواهند گشت.»

  • جزئیات انفجار دو نفتکش

بر اساس اعلام مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان یک فروند نفتکش به‌نام «فرانت آلتر» با پرچم جزایر مارشال که در حال حرکت از قطر به سوی تایوان بود که در ساعت ۸:۵۰ و در فاصله ۲۵ مایلی بندر جاسک واقع در مسیر بین‌المللی تردد کشتی‌ها با طول ۲۵۱ متر و محموله اتانول از ناحیه میانی بدنه شناور دچار حریق شد.   «الله‌مراد عفیفی‌پور» تصریح کرد: فرمانده کشتی پس از سانحه آتش‌سوزی، به خدمه اعلام ترک کشتی می‌دهد.

وی تصریح کرد: با اقدام سریع مرکز هماهنگی جست‌وجو و نجات دریایی مستقر در بندر شهید رجایی ۲۳ نفر از پرسنل تانکر سانحه‌دیده توسط شناور عبوری به‌نام هیوندای دوبی نجات داده شدند. وی تصریح کرد: این دریانوردان تحویل شناور ناجی اعزامی از بندر جاسک شدند که به این بندر انتقال یافتند. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: هماهنگی با مدیریت خشکی کشتی در امارات انجام شد و نماینده کشتیرانی ایرانی و سالور (تیم امدادی) عمانی توسط آنها هماهنگ شد.

عفیفی پور در خصوص سانحه دوم نیز گفت: یک ساعت بعد و در ساعت ۹:۵۰ شناور تانکر «کوکوکا کوریجس» با پرچم پاناما در فاصله ۳۰ مایلی بندر جاسک در مسیر بین‌المللی تردد کشتی‌ها دچار حریق شد. این شناور از بندر الجبیل عربستان با محموله متانول در حال حرکت به‌سمت سنگاپور بود.  هماهنگی جست‌وجو و نجات دریایی هرمزگان ۲۱ نفر از سرنشینان این شناور نیز توسط یدک‌کش عبوری خارجی به‌نام COSTAL ACE نجات داده شدند.

وی افزود: شناور ناجی پس از تخلیه نفرات شناور اول در بندر جاسک، نفرات شناور دومی را منتقل می‌کند. همچنین به گفته یک مقام مطلع در جاسک، از ۲۳ نفر خدمه نفت‌کش فرانت آلتایر که از بندر الرویس قطر محموله بنزین بارگیری و در جنوب جاسک دچار حریق شد، ۱۱ نفر روس، ۱۱ نفر فیلیپینی و یک نفر گرجستانی است که در سلامت کامل پس از نجات توسط شناور ناجی ایران در بندر جاسک بسر می‌برند. وی گفت: عملیات نجات نفت‌کش دوم که محموله متانول از عربستان بارگیری کرده بود نیز توسط یک کشتی هلندی صورت گرفته است و خدمه آن نیز نجات یافته‌اند.

  • آخرین اخبار

اما مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ظهر دیروز در گفت‌گو با ایسنا جزئیات تازه‌تری از حادثه برای دو نفت‌کش در دریای عمان، اعلام کرد. وی با بیان اینکه اکنون مشکلی در دو نفتکش سانحه دیده در دریای عمان وجود ندارد، افزود: اکنون هر دو نفتکش فاقد آتش و دود و حرارت بوده و مشکلی از این بابت ندارند. عفیفی پور با بیان اینکه با توجه به محموله این دو نفتکش، مالکین تصمیم گرفتند ارزیابی بیشتری از وضعیت بار و محموله‌هایشان صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: پس از نتیجه ارزیابی‌ها مالکین تصمیم به جابجایی نفتکش و خدمه خواهند گرفت.

عفیفی پور با اشاره به اینکه با مالکین نفتکش در تماس و ارتباط برای پیگیری این موضوع هستیم، اضافه کرد: وضعیت انتقال خدمه بستگی به مالک نفتکش دارد که پس از ارزیابی تصمیم بگیرد که نفتکش را با خدمه انتقال دهد یا خدمه با پرواز راهی کشورشان شوند. وی با بیان اینکه در عملیات امداد و نجات روز حادثه یک فروند بالگرد، یک شناور ناجی و یک یدک‌کش نیز در محل سانحه حضور یافتند، اضافه کرد: بیش از ۳۰ نفر در امداد و نجات این سانحه دخیل و درگیر بودند چه افرادی که از بندرعباس عازم جاسک شده و چه نیروهای امداد و نجات مستقر در شهرستان جاسک که به‌واسطه زحماتشان جای تقدیر دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان معاونت دریایی و مرکز جستجو نجات دریایی در این عملیات زحمات زیادی متقبل شدند، عنوان کرد: بنده خود از لحظات اولیه سانحه در مرکز امداد و نجات حضور پیداکرده و خوشبختانه در کمتر از چهار ساعت موفق به پایان عملیات خاموش کردن آتش‌سوزی در دو نفتکش شدیم. وی با بیان اینکه آتش در شناوری که با پرچم پاناما حرکت می‌کرد به دلیل آتش‌سوزی در موتورخانه در همان ساعات اولیه با رهاسازی گاز co۲  خاموش شد، اضافه کرد: آتش‌سوزی در شناوری که با پرچم جزایر مارشال حرکت می‌کرد به دلیل آتش‌سوزی بر روی عرشه با تلاش‌های تیم‌های امداد و نجات پس از چهار ساعت خاموش و اکنون در شرایط کنترل هستند.

عفیفی پور با اشاره به اینکه سال گذشته با توجه به ارزیابی اینکه جاسک نقطه‌ای مهم و استراتژیک و نزدیک‌ترین نقطه به مسیر ورودی شناورها به خلیج‌فارس است اقدام به استقرار شناور ناجی در این شهرستان کردیم، بیان کرد: این عملیات نشان داد که اکنون علاوه بر اجرای موفق عملیات امداد و نجات شناورهای محلی، در عرصه‌های بین‌المللی هم بنادر و دریانوردی هرمزگان نقش‌آفرینی کرده و نقطه مثبتی برای کشورمان در اعتماد بخشی به‌تمام دریانوردان بین‌المللی خواهد بود و ازاین‌پس برنامه‌های بیشتری برای تقویت مرکز امداد و نجات در شهرستان جاسک خواهیم داشت.

  • سلامت کامل نجات‌یافتگان 

در همین رابطه فرماندار شهرستان جاسک نیز گفت: هر ۲۳ خدمه کشتی با پرچم جزایر مارشال که دچار حریق شده و نجات یافته‌اند در این شهرستان در سلامتی کامل به سر  می‌برند. «محمد رادمهر» درباره نفرات نجات‌یافته کشتی دچار حریق در دریای عمان در ۲۸ مایلی جاسک خاطرنشان کرد: با هماهنگی مرکز امداد و نجات دریایی بندر جاسک، ٢٣ خدمه که ۱۱ نفر روسی و ۱۱ نفر فلیپینی و یک نفر گرجستانی بودند از آب گرفته و توسط شناور ناجی ایرانی به بندر جاسک منتقل شدند. همچنین یکی از این نجات‌یافتگان، خانم است. فرماندار جاسک با بیان این‌که ستاد مدیریت بحران شهرستان جاسک آمادگی هرنوع همکاری را دارد، تشریح کرد: هم‌اکنون نفرات کشتی در سلامتی کامل به سرمی برند.

کد خبر 443933

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha