مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۷
۰ نفر

فاطمه کاظمی- همدان - خبرنگار : آمارها نشان می‌دهند تعداد مبتلایان به بیماری فشار خون که خود مقدمه‌ای برای ابتلا به بیماری‌های خطرناک‌تر است، در کشور ما رو به افزایش است. همین آمارها به ما می‌گویند میزان متوسط مصرف نمک در دنیا ۵ گرم در روز است در حالی که این عدد برای کشور ما برابر ۱۱ گرم است.

مصرف مسکن‌ها عامل افزایش فشارخون

از آنجا که مصرف زیاد نمک خطر ابتلا به بیماری فشار خون را به دنبال دارد، راهکار مهم برای کاهش و کنترل آن حذف نمک از سر سفره، مصرف مرتب و روزانه میوه و سبزی و همچنین محدود کردن مصرف فست‌فودهاست. با توجه به اهمیت موضوع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصمیم به اجرای برنامه سراسری بسیج ملی کنترل فشار خون از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیر گرفته است. این طرح در استان همدان نیز همزمان با سراسر کشور اجرا می‌شود و قرار است در آن فشار خون بیش از ۸۵۷ هزار نفر در سراسر استان اندازه‌گیری شود. این افراد شامل همه افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و بیماران کلیوی است. همچنین، شهروندان همدانی می‌توانند با ورود به سایت salamat.gov.ir فشار خون خود را به شکل خوداظهاری ثبت کنند. راه‌حل ساده‌تر استفاده از بارکد روی تصویر، با قرار دادن دوربین گوشی همراه روی آن است.

  • ‌آمار ابتلا

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی ابن‌سینا و دبیر ستاد اجرایی بسیج ملی فشار خون استان به همشهری می‌گوید: ۸۵۷ هزار نفر در زمان اجرای طرح باید غربالگری شوند که تاکنون ۱۵۰ هزار نفر زیر پوشش قرار گرفته‌اند.  رشید حیدری‌مقدم می‌افزاید: احتمال می‌دهیم ۲۱ درصد جامعه هدف به فشار خون مبتلا باشند چون تاکنون هزار فرد مشکوک به فشار خون که پیش‌تر از بیماری خود اطلاع نداشتند، در این طرح شناسایی و به پزشک ارجاع داده شده‌اند. وی ادامه می‌دهد: با اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با فشار خون بالا، ۱۷۰۰ نفر از افرادی که پیش‌تر به این بیماری مبتلا بودند، در کنترل انجام‌شده وضعیت آنها مطلوب بود در حالی‌ که ۱۹۰۰ بیمار نیز با وضعیت نامطلوب شناسایی شدند. ۱۱ هزار نفر از جامعه هدف زنان باردار هستند که ۴ هزار نفر از آنها در میانسالی قرار دارند.

  • ‌مراجعه به مراکز بهداشت

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی ابن‌سینا درباره نحوه برگزاری طرح بسیج ملی کنترل فشار خون توضیح می‌دهد: این برنامه ۲۷ اردیبهشت، همزمان با سراسر کشور، در استان همدان آغاز شد. اجرای این برنامه در ۲ مرحله شامل ۲۷ اردیبهشت تا ۱۶ خرداد (مرحله اطلاع‌رسانی) و ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیر (مرحله سنجش فشار خون) ادامه دارد.

حیدری‌مقدم می‌افزاید: در این طرح همه افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و بیماران کلیوی می‌توانند برای دریافت خدمات رایگان سنجش فشار خون به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت، داروخانه‌ها و بیمارستان‌های همدان مراجعه کنند.  وی ادامه می‌دهد: ۵۰ داروخانه نیز برای انجام تست فشار خون، در اختیار قرار دادن فضا به منظور تست فشار خون و نصب پمفلت و بروشورهای تبلیغی به همراه برخی از آزمایشگاه‬‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی می‌گوید: از همه هم‌استانی‌های عزیز خواهشمندم برای تداوم سلامتی خود و خانواده‌هایشان و پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی ناشی از فشار خون بالا حتما به کمپین بسیج ملی کنترل فشار خون بپیوندند. همکاران من از ۱۷ خرداد در تمام خانه‌های بهداشت، مراکز و پایگاه‌های سلامت، بیمارستان‌ها و ایستگاه‌های ثابت و سیار منتظر هستند تا شما را از میزان فشار خونتان مطلع کنند.

  • ‌تاثیر شیوه زندگی

حیدری‌مقدم معتقد است: سبک زندگی و تغذیه نادرست از جمله مصرف بیش از حد نمک، مصرف نکردن میوه و سبزی، چربی و وزن بالا، استعمال دخانیات و کاهش فعالیت بدنی در بروز فشار خون بالا موثر است. راهکار مهم برای کاهش و کنترل فشار خون حذف نمک از سر سفره‌ها، مصرف مرتب و روزانه میوه و سبزی و همچنین محدود کردن مصرف فست‌فودهاست. کنترل به موقع فشار خون از عوارض خطرناک این بیماری پیشگیری می‌کند.

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی ابن‌سینا می‌گوید: فشار خون به عنوان مهم‌ترین بیماری مزمن و غیرواگیر عصر کنونی در تمام کشورهای دنیا مطرح است. این بیماری با یک عامل حاد و یک‌شبه ایجاد نمی‌شود، بلکه بیشتر حاصل شیوه زندگی، نوع تغذیه و عوامل خطر غیرقابل مداخله است. وی با تأکید بر این‌که خطر ابتلا به فشار خون با افزایش سن بیشتر می‌شود، اظهار می‌کند: افرادی که در خانواده آنها سابقه ابتلا به فشار خون، دیابت، چربی خون و بیماری‌های قلبی عروقی وجود دارد بیش از دیگران در معرض ابتلا به فشار خون هستند.  برخی از عوامل ابتلا به این بیماری غیرقابل مداخله است اما سبک زندگی، تغذیه، فعالیت بدنی و کاهش مصرف نمک از عواملی به شمار می‌روند که با رعایت آنها می‌توان از ابتلا به فشار خون پیشگیری کرد.

  • اهمیت مصرف منظم دارو

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی ابن‌سینا توضیح می‌دهد: وقتی برچسب فشار خون روی یک بیمار خورده می‌شود باید مداخلات پزشکی برای او انجام شود. در صورتی ‌که پزشک معالج اقدام به تجویز دارو کند باید حتما به شکل منظم و به‌موقع مصرف شود چون مصرف نامنظم داروهای فشار خون بسیار خطرناک است. رشید حیدری‌مقدم اضافه می‌کند: فشار خون بالا و درمان‌نشده به بروز بیماری‌های کلیوی، قلبی و عروقی و چشم و انواع سکته منجر می‌شود. اگر بیمار مبتلا به فشار خون داروهایش را به‌موقع مصرف کند، بدون شک عوارض مخرب این بیماری کاهش و کیفیت زندگی او نیز افزایش می‌یابد.

کد خبر 443925

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha