مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

فاطمه کاظمی- همدان- خبرنگار: مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست استان همدان از کشف یک غار جدید در استان خبر داد و گفت: هفته گذشته یک غار جدید در ارتفاعات بانه‌سر شهرستان نهاوند شناسایی شد.

کشف غار جدید در همدان

عادل عربی در نشست خبری به مناسبت هفته محیط‌ زیست بیان کرد: این موضوع به این دلیل حائز اهمیت است که اداره ‌کل حفاظت محیط‌ زیست استان دبیر کارگروه غارشناسی استان است. شناسایی غارهای استان و درجه‌بندی آنها را اداره حفاظت محیط‌ زیست استان انجام می‌دهد. این غار نیز پس از شناسایی حفاظت محیط‌زیست به تصویب کارگروه غارشناسی استان می‌رسد و بعد از آن به کارگروه ملی غارشناسی کشور ارسال می‌شود.  

وی ادامه داد: امسال بودجه‌ای به اداره ‌کل حفاظت محیط‌ زیست استان همدان برای شناسایی غارهای مهم استان اختصاص داده شده و رویکرد ما این است که به موضوعات مغفول‌مانده حوزه محیط‌ زیست مانند غارها و گردشگری حوزه محیط‌زیست مناطق چهارگانه بپردازیم.  مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست استان همدان با بیان این‌که غار بانه‌سر چهل‌وسومین غار شناسایی‌شده در استان است، افزود: این غار با گزارش مردمی و نماینده اداره حفاظت محیط‌ زیست در کارگروه غارشناسی شناسایی شد. این غار خشک است و ارتفاع آن به ۵ متر می‌رسد، یک راهرو و یک تالار به طول ۱۵ متر دارد و در مجموع ۲۰ متر است.

عربی با اشاره به غار آبی سراب اظهار کرد: مساحت آن ۲۰۱ هکتار است. این غار به‌عنوان اثر طبیعی ملی معرفی شده است. اگر غار در شورای عالی محیط‌ زیست به‌عنوان اثر طبیعی ملی تصویب شود به هیچ عنوان به معنای محدودیت در بهره‌برداری از این غار و ورود گردشگران نیست. متاسفانه در حال حاضر غار یک مکان رها شده است که با تصویب این غار به عنوان اثر طبیعی ملی حفاظت بهتر و بیشتری صورت خواهد گرفت، بهره‌برداری از این غار خردمندانه و متعادل با ضوابط محیط‌ زیست خواهد بود. غار سراب قابلیت بازدید عموم مردم را ندارد و شبیه غار علیصدر نیست و فقط غارنوردان با استفاده از تجهیزات و راهنما می‌توانند وارد غار شوند.

کد خبر 443923

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha