مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷
۰ نفر

پیمان رشیدی- کارشناس محیط‌زیست و منابع طبیعی: حفاظت از محیط‌زیست ومنابع طبیعی نیاز به نهادینه کردن فرهنگ آن دارد. از طرفی نهادینه کردن هر فرهنگی نیاز به صرف وقت، انرژی، هزینه و آموزش‌های پایه‌ای دارد.

پیمان رشیدی- کارشناس محیط‌زیست و منابع طبیعی

این‌که کودکان به عنوان آینده‌سازان در مرکز توجه قرار گرفته و آموزش‌های لازم را برای حفاظت از آینده طبیعت ببینند بسیار حائز اهیمت است و می‌تواند تضمینی برای داشتن مسئولانی در آینده باشد که دغدغه محیط‌زیست را دارند. در واقع با شرایط کنونی دیگر زمانی برای تلف کردن و غفلت در مورد محیط‌زیست وجود ندارد و باید تمرکز جدی بر آموزش کودکان و دانش‌آموزان وجود داشته باشد. آموزش‌های زیست‌محیطی به کودکان و نوجوانان که آینده‌سازان کشور هستند، از اهمیت بسیاری برخوردار است و نهادینه کردن فرهنگ حفاظت منابع طبیعی به عنوان سرمایه‌ای برای آیندگان جزو ضروریات است.

کودکان و نوجوانان به عنوان آینده‌سازان در دنیایی که هر روز با پیشرفت تکنولوژی همراه است، به فکر منابع طبیعی و محیط‌زیست بوده و به حفاظت از آن کمک کنند. ایران و استان البرز هم با قرار گرفتن در ناحیه خشک بیشتر در معرض تغییرات آب و هوایی قرار دارد و باید اقدامات ریشه‌ای برای حفاظت از منابع طبیعی موجود صورت گیرد. با تغییرات اقلیمی پیش‌رو اگر به‌درستی از منابع استفاده نکنیم، حتما در آینده نزدیک دچار مشکل می‌شویم.

زندگی آینده ما بستگی به توسعه نیروی انسانی ارزشمند و آگاه برای آینده کشور دارد. این مهم زمانی محقق خواهد شد که آموزش‌های زیست‌محیطی به کودکان و نوجوانان در اولویت قرار بگیرد. نقش آموزش از پایه برای فرهنگ‌سازی حفاظت از منابع طبیعی بسیار موثر است. حمایت مسئولان از دستگاه‌های آموزشی بسیار بااهمیت است، زیرا آموزش می‌تواند رکن توسعه یک کشور باشد.

ذهن کودکان آمادگی پذیرش هر نوع آموزشی را دارد و آموزش‌هایی که در این سنین به آنها داده می‌شود در ذهنشان ماندگار می‌شود. اکنون در کشورهای توسعه‌یافته بیشترین تمرکز بر روی آموزش کودکان در حوزه‌های مختلف وجود دارد و نتایج مثبت آن به اثبات رسیده است. در واقع با آموزش کودکان، بزرگسالانی پرورش داده می‌شوند که خود را نسبت به محیط‌زیست مسئول می‌دانند و این فرهنگ را به کودکان خود نیز انتقال می‌دهند.

کد خبر 443900

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha