مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

زهرا اشرف‌زاده - البرز- خبرنگار: قیمت خودرو که در ماه‌های اخیر افزایش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده بود، این روزها روند کاهشی به خود گرفته است. پایش بازار خودرو استان نشان می‌دهد خرید و فروش در حداقل خود قرار دارد که می‌توان گفت یکی از مؤثرترین دلایل این کاهش قیمت، رکود معاملات در بازار است.

قیمت‌ها در بازار خودرو البرز ترمز کشید

 به گفته فعالان این صنف این روزها کمتر مشتری در بازار دیده می‌شود و همه به امید کاهش قیمت دست از خرید کشیده‌اند. نکته جالب اینجاست که تا ماه‌های گذشته با افزایش قیمت‌ انواع خودروها کسی تمایل به فروش خودرو نداشت اما امروز روند کاهش قیمت‌ها عاملی شده تا فروشنده در بازار باشد اما خبری از مشتری نیست.  فروشندگان خودرو معتقدند همچنان عرضه خودرو توسط شرکت‌های خودروساز به‌کندی انجام می‌شود اما بسته شدن سایت‌های فروش خودرو و آگهی‌های غیرمنطقی در فضای مجازی باعث شده تا نرخ‌های خلاف واقع خودرو در بازار عنوان نشود.

  • بازار خودرو در رکود

یکی از فعالان بازار خودرو البرز با بیان این‌که قیمت‌ها لحظه‌ای شده است، می‌گوید: همانطوری که قیمت‌ها از ابتدای سال به طور بی‌رویه روند صعودی به خود گرفته بود، از حدود ۳ هفته پیش تاکنون مسیر نزولی در پیش گرفته است، اکنون به دلیل ریزش شدید قیمت‌ها کمتر کسی برای خرید خودرو ریسک می‌کند. مشتریان واقعی نیز با چانه‌زنی، خودروها را تا ۵ میلیون تومان زیر قیمت‌ می‌خرند، در حقیقت توپ در زمین خریداران است.

«مسعود افضلی» می‌افزاید: از آنجایی که قیمت‌ها هنوز با کاهشی که مشتریان در نظر دارند فاصله دارد، خرید و فروش‌ در کمترین حد خود انجام می‌شود و بازار خودرو راکد است، اگر عرضه خودرو از سوی خودروسازان در روزهای گذشته افزایش می‌یافت، حتی کاهش شدیدتر قیمت‌ها را شاهد بودیم.
وی با اشاره به برخی از خودروها که قیمتشان کاهش قابل توجهی داشته ادامه می‌دهد: پژو ۲۰۶ به‌شدت با کاهش قیمت روبه‌روست، قیمت این خودرو در ماه گذشته به ۱۱۰ میلیون تومان هم رسید اما امروز کسی آن را بالاتر از ۹۰ میلیون تومان نمی‌خرد و پیش‌بینی ما این است که قیمت به ۸۰ میلیون هم می‌رسد هرچند کف قیمتی ۲۰۶ همان ۵۸ میلیون تومانی است که در بهمن سال گذشته در بازار بود. این فعال حوزه خودرو با بیان میزان کاهش قیمت خودرویی مانند سانتافه که تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان پیشروی کرده بود، می‌گوید: این خودرو امروز ۸۴۰ میلیون تومان نیز فروش نرفت یعنی بازار کاهش ۲۶۰ میلیون تومانی را نیز کافی نمی‌داند و باید بیشتر از اینها کاهش یابد.

  • کاهش قیمت با حذف آگهی از فضای مجازی

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو کرج با بیان آخرین وضعیت بازار خودرو می‌گوید: از اسفند سال گذشته جلسات متعددی برای ساماندهی بازار داشتیم و چند بار با دادستان درباره بستن سایت‌ها و برنامه‌هایی که جو روانی به بازار وارد می‌کردند صحبت کردیم که در نهایت می‌توان از وضعیت فعلی بازار نتیجه را دید.  

«حمید کریمی» می‌افزاید: قبلا هم هشدار داده بودیم که آگهی‌های جعلی در فضای مجازی سبب شده قیمت‌ها رو به افزایش بگذارد، برخی با انتشار آگهی‌های متعدد دروغین تلاش می‌کردند قیمت‌ها را بالا ببرند و اتفاقا جو روانی بازار را هم به هم ریختند. وی با بیان این‌که از طرفی روند نزولی قیمت ارز نیز بر کاهش قیمت‌ها تاثیر داشته است ادامه می‌دهد: این روزها بازار خرید و فروش خودرو راکد است و قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفته است. برخی خودروهای خارجی حتی تا ۵۰۰ میلیون هم کاهش قیمت داشته‌اند، با این وجود هنوز حباب خودرو وجود دارد.

کریمی با اشاره به نقش شرکت‌های خودروساز در تعدیل بازار می‌گوید: عرضه خودرو از سوی خودروسازان هنوز مناسب نیست. اگر خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند و خودروهای ثبت‌نامی را تحویل دهند، روند ریزش قیمت خودرو سرعت خواهد گرفت؛ به عنوان نمونه می‌بینیم قیمت پراید ۱۱۱ همچنان در محدوده ۵۲ میلیون تومان باقی مانده زیرا این مدل خودرو از سوی سایپا عرضه نمی‌شود و در صورت عرضه به سرعت قیمت آن کاهش خواهد یافت. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران کرج در پاسخ به این‌که آیا احتمال دارد این روند نزولی همچنان ادامه داشته باشد یا خیر، می‌گوید: اگر شرایط به همین ترتیب پیش برود و شرکت‌های خودروساز نیز همکاری کنند قیمت‌ها بیش از این کاهش خواهد یافت.

  • لزوم آزاد شدن واردات خودرو

نماینده کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی درباره ساماندهی و تعدیل بازار خودرو می‌گوید: یکی از دلایل افزایش قیمت ممنوعیت ناگهانی واردات خودروهای خارجی توسط دولت است. دولت طبق قانون می‌تواند با افزایش یا کاهش تعرفه واردات خودرو خارجی را کنترل کند، اما ممنوعیت واردات در قانون نیامده، ولی با توجه به جنگ اقتصادی کنونی این موضوع در اختیار سران ۳ قوه قرار گرفت و واردات خودرو به همراه ۱۲۰۰ کالای دیگر ممنوع شد. این ممنوعیت باعث شد مثلاً خودرویی که ۲۰۰ میلیون تومان قیمت داشت به یک میلیارد تومان برسد. این افزایش قیمت خودروهای خارجی بر قیمت خودروهای داخلی هم اثر گذاشت؛ افزایش قیمت در حدی است که برخی خودروهای تولید داخل در بازار صددرصد بالاتر از قیمت کارخانه به فروش می‌رسند.

«عزیز اکبریان» با اشاره به تاثیر جو روانی بر بازار خودرو اضافه می‌کند: در کمیسیون صنایع طرح آزاد شدن واردات خودرو خارجی را پیشنهاد کردیم اما مورد موافقت قرار نگرفت. اگر واردات خودرو خارجی آزاد شود قیمت خودرو در داخل ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت. وی ادامه می‌دهد: در طرح دیگری که در مجلس مصوب هم شد، واردات خودروهای هیبریدی بدون گمرکی و تعرفه است که این هم علی‌رغم مصوب شدن در مجلس، در شورای اقتصادی سران ۳ قوه مانده و به نتیجه نرسیده است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: ممنوعیت واردات خودرو خارجی علاوه بر افزایش قیمت در آینده، ما را با فرسودگی ناوگان خودرویی به‌خصوص در بخش عمومی و ماشین‌آلاتی چون لودر، کامیون، بیل مکانیکی و... مواجه خواهد کرد، بنابراین شورای اقتصادی سران ۳ قوه را باید برای واردات خودروهای خارجی قانع کنیم.

کد خبر 443899

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار البرز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha