شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

اشرف شفیعی- تبریز – خبرنگار: وانت‌هایی با بار سیر آن هم در تعداد و مقدار زیاد که در تبریز و شهرهای دیگر استان تردد می‌کنند به منظره‌ای آشنا برای شهروندان تبدیل شده‌اند.

فرماندار آذرشهر

آنان که تا چند هفته قبل سیر را با قیمت‌های بالای ۲۰ هزار تومان و در مقادیر کم خریداری می‌کردند اکنون سیر را با کیلویی زیر ۳ هزار تومان آن هم به صورت فله‌ای و پشت وانت‌بارها می‌خرند. بخش اعظم سیر تولیدی استان ‌آذربایجان شرقی در شهرستان‌های آذرشهر از جمله تیمورلو، ‌ گوگان و قراغیل کشت و روانه بازار می‌شود. چند وقت اخیر عدم کاشت سیر در مقادیر زیاد مانند سیب‌زمینی و پیاز موجب ناهماهنگی در عرضه و فروش آن شده بود اما امسال برداشت این محصول شرایط خوبی دارد. به همین دلیل فرمانداری آذرشهر ایده راه‌اندازی بازارچه دائمی سیر و تشکیلات فروش بهتر را مطرح کرده است. در این زمینه «یدالله الهیاری»، فرماندار آذرشهر به چند سؤال همشهری پاسخ داده است که صحبت‌هایش را در ادامه می‌خوانید.

  • در هفته‌های اخیر افزایش عرضه سیر در استان و کاهش قیمت آن را شاهد بودیم، آیا این فرآیند به زیان کشاورزان نیست؟

سیر محصول باکیفیت و ممتاز استان است و در هفته‌های جاری در فصل برداشت این محصول شاهد افزایش تولید و عرضه و فروش ناهماهنگ آن هستیم. امسال بیش از ۴۵۰ هکتار سیر در اراضی تیمورلو و قراغیل کاشته شده و در مجموع بیش از ۵۶۰۰ تن سیر از مزارع این منطقه برداشت می‌شود. کاهش قیمت سیر در بازار به صورت نزولی و شدید به دلیل خراب شدن بخشی از محصول بر اثر عدم فروش موجب شده این محصول کشاورزی استان به قیمت پایین‌تری عرضه شود. این مساله خسارت‌های مالی به کشاورزان وارد می‌کند که باید تدابیری برای آن اتخاذ شود.  

  • برای حل این مشکلات چه تدبیری داشته‌اید؟

با بازدیدی که با حضور معاون عمرانی استاندار از بازارچه‌های فروش سیر موقت در این شهرستان صورت گرفت، مقرر شد محلی دائمی برای عرضه سیر در این شهرستان در بخش تیمورلو راه‌اندازی شود تا سیستم فروش و عرضه محصول ساماندهی شود و حمایت از تولیدکننده هم صورت گیرد؛ البته کشاورزان در کاشت محصول سیر باید میزان عرضه، تقاضا و وضعیت بازار را ارزیابی، و آمایش مزارع کاشت سیر و شیوه‌های اصولی کاشت این محصول را رعایت کنند.  

  • با توجه به این‌که سیر محصولی کم‌دوام است و افزایش تولید فصلی و مقطعی هم وجود دارد چه روشی برای حل این مشکل دارید؟  

محصولات فرآوری شده سیر با ارزش افزوده بسیار بالاتر در بازار عرضه می‌شود و باید برای محصولات سیر تولیدی این شهرستان و استان هم صنایع تبدیلی مرتبط در نظر گرفته شود و برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه صورت گیرد. ایجاد سردخانه و بازارچه دائمی مدرن سیر هم برای ایجاد ارزش ‌افزوده برای کشاورزان این منطقه ضرورت دارد.  

کد خبر 443898

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha