مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

عطا آیت‌الهی- کارشناس اقتصادی: تعیین تکلیف نشدن بحث قیمت خودرو و فروش خودرو وارداتی در کنار اشباع بازار از خودروهای داخلی این تصور را در برخی ایجاد کرده که قیمت خودرو چه داخلی و چه خارجی در سال ۹۸ روند کاهشی خواهد داشت.

البرز

پیش‌بینی قیمت خودرو در سال ۹۸ کار آسانی نیست و باید دید در آینده توزیع و تقاضا به چه صورت است. فعالان بازار تاکید دارند خریداری در بازار نیست و هر چند تعداد فروشنده‌ها اندک است، اما خریداران باز هم کمتر از این میزان هستند. در چند ماه اخیر معاملات این خودروها ناگهان با رکودی سخت مواجه شد و این مسئله باعث شده تا قیمت خودروهای وارداتی به کمترین میزان خود برسد. بنابراین شاید حالا بهترین موقعیت برای خرید خودروهای وارداتی باشد.

قیمت خودرو در سال ۹۸ علاوه بر عرضه و تقاضا به قیمت دلار هم بستگی دارد. سال ۹۷ با برخی اقدامات هیجانی قیمت خودرو در بازار افزایش یافت. به نظر می‌رسد دولت اگر بتواند نرخ ارز را در سال ۹۸ ثابت نگه دارد، قیمت خودرو نیز تثبیت خواهد شد. این در حالی است که پیش‌بینی‌ها درباره قیمت دلار در سال ۹۸ از سوی کارشناسان متفاوت است.

با ادامه روند فعلی که در اقتصاد کشور وجود دارد، به شرط آن‌که شوک سیاسی خاصی در سطح بین‌المللی به وجود نیاید، سال آینده قیمت دلار بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان نوسان خواهد داشت. امکان دارد با تصویب افزایش قیمت خودرو به ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار، تقاضاها برای خریدن خودرو کاهش یابد. در حقیقت کاهش تقاضا مهم‌ترین اتفاقی است که در بازار خودرو سال ۹۸ به جریان خواهد افتاد.

بازار خودرو پارامترهای خاص خودش را دارد. افزایش قیمت خودرو به این بستگی دارد که برای هر تقاضا چه عرضه‌ای وجود خواهد داشت. معتقدیم چنانچه خودروسازان نسبت به تولید برخی مدل‌ها کم‌مهری نشان دهند، قیمت‌ها برای برخی مدل‌ها افزایش خواهدیافت. در یک تعریف کلی چسبندگی قیمت وضعیتی را شرح می‌دهد که قیمت نرمال در آن به تغییر مقاوم است. چسبندگی نرمال کامل وقتی اتفاق می‌افتد که قیمت برای بازه مناسبی از زمان در شرایط نرمال ثابت شده باشد. البته چسبندگی ممکن است در بازار هم رو به پایین و هم رو به بالا و یا یکی از این ۲ باشد.

کد خبر 443890

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha