مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در هفتم آذر سال ۱۳۷۸ به همت و تلاش عده‌ای از عکاسان در خانه فرهنگ محله گل‌ها تاسیس شد.

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران

اوضاع سیاسی و اجتماعی دهه هفتاد و تحولات به وقوع پیوسته سالهای منتهی به سال ۱۳۷۶ و در پی آن، گسترش نشریات مستقل و جذب تعداد بیشتری عکاس به زمینه عکاسی مطبوعاتی که عمدتاَ از بین تحصیلکردگان این رشته وجوانان بودند، و همچنین شکل گیری نهادهای مدنی و ایجاد زمینه پذیرش برای صدور تشکیل نهادهای مدنی از طرف دولت و پشتیبانی مسئولین وقت مانند وزارت ارشاد، وزارت کشور و وزارت کار از این گونه جریانات، شرایطی را بوجود آورد که شکل گیری یک نهاد تازه برای حمایت از حقوق عکاسان و تشکیل انجمن برای گردآوری عکاسان مطبوعات به دور هم برای رسیدن به خواسته های حرفه ای خود را طلب مینمود و این خواسته دیرینه، اینک امکان وقوع پیدا کرده است.

در این زمان چند تن از عکاسان با سابقه به این فکر افتادند که انجمنی برای حمایت از حقوق صنفی خود تشکیل دهند. مرحوم کاوه گلستان ، محسن راستانی و سیف الله صمدیان از جمله این افراد بودند که با دعوت از سایرعکاسان از جمله بهمن جلالی ، حسین پرتوی ، محمد فرنود ، نادر داودی ، مجتبی آقایی و خانم لاله شرکت، اقدام به برگزاری جلساتی برای تصمیم گیری درباره چگونگی شکل گیری و طرح اساسنامه و مسائل مربوط به آن می‌نمایند.

درابتدا جلسات در دفتر کار آقای خسرو جردی یکی از نقاشان معاصر و سپس در دفتر مجله تصویر به میزبانی آقای صمدیان تشکیل گردید. جلسات بحث و گفتگو پیرامون چگونگی شکل گیری انجمن و حیطه اختیارات واهداف و سیاستهای آن، تقریبا به مدت یکسال هر هفته و هربار به مدت چند ساعت برگزار می شد تا اینکه بالاخره اولین جلسه انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در تاریخ دوازدهم تیر ماه سال ۱۳۷۸ در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد که در این جلسه هیات موسس ضمن معرفی و اعلام موجودیت خود و پیش نویس اساسنامه انجمن را برای عموم قرائت کردند. در این جلسه حدود دویست نفر از عکاسان و علاقمندان به عکاسی و همچنین مصطفی تاج زاده معاون سیاسی وقت وزارت کشور و مهرنوش جعفری مدیر کل مطبوعات وزارت ارشاد حضور داشتند.

پس از آن اولین مجمع عمومی انجمن در تاریخ بیست و دوم شهریور ماه سال ۱۳۷۸ در خانه فرهنگ محله گل‌ها برگزار شد. دستور کار این جلسه تصویب اساسنامه، انتخاب هیات مدیره، بازرسان و تعیین روزنامه کثیر الانتشار برای اطلاع رسانی‌های بعدی بود.

مدتی بعد در پی تلاش های چند تن از اعضای هیات موسس و هیات مدیره انتخابی پس از تایید اساسنامه مورخه ۱۳۷۸/۸/۱۷ که دارای ۴۵ ماده و ۱۹ تبصره بود، انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در تاریخ هفتم آذر سال ۱۳۷۸ با امضای علی شیخ مدیر کل سازمان های کارگری و کارفرمائی در وزارت کار و امور اجتماعی به شماره ۳۰۹۵۶ به ثبت رسید.

اعضای هیأت مؤسس: حسین پرتوی، بهمن جلالی، نادر داودی، محسن راستانی، محمد فرنود، کاوه گلستان، سیف الله صمدیان و لاله شرکت.

  • اهداف انجمن:

طبق تعریف ارایه شده در اساسنامه این انجمن؛ عکاس مطبوعاتی به شخص حقیقی اطلاق می شود که جزء کارکنان مطبوعات محسوب شده و به دستور کارفرما در مقابل حق السعی امرار معاش می‌کند.

از جمله اهداف مشخص شده برای انجمن:

- فعالیت در عرصه‌های حقوقی فرهنگی اجتماعی و قضائی در ارتباط با اعضا که به نحوی از انحا به حرفه عکاسی مطبوعاتی در همه اشکال آن مربوط میشود، مشروط بر آن که به منظور نفع نباشند.

- ایجاد و تقویت همبستگی صنفی میان اعضا و هماهنگ کردن و تنظیم فعالیت‌های آنان.

- جستجو و بررسی تمامی راهها و مسائلی که به بهبود وضعیت تولید و توسعه ارتباطات حرفه ای در سطح ملی و بین المللی کمک می کند.

- معرفی نماینده انجمن در نزد نهادهای دولتی وغیر دولتی برای حفظ منافع و مصالح این حرفه.

- دفاع از منافع حرفه ای و صنفی اعضای انجمن بر مبنای اهداف ذکر شده در اساسنامه.

- پیگیری و اقامه دعوا در دادگستری و محاکم صالحه برای دفاع از منافع حرفه ای و صنفی اعضا مطابق قانون.

- همکاری با سازمان‌های ملی و بین المللی در جهت توسعه و ارتباطات مربوط و تحقق اهداف انجمن بر اساس قوانین و مقررات.

- فعالیت‌های انتشاراتی و آموزشی در زمینه عکاسی مطبوعاتی بر اساس قوانین موجود کشور.

- برگزاری نمایشگاه، مسابقه، سمینارها و نشستهای علمی و جشنواره های تخصص در داخل یا خارج از ایران.

- همکاری در جهت تشکیل شرکت‌های تعاونی و همچنین تلاش در جهت تامین امکانات رفاهی اعضا با رعایت مقررات مربوط.

کد خبر 443808

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha