همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از ایجاد شبکه شرکت‌های دانش‌بنیان کشورهای عضو کمیسیون اقتصادی اجتماعی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد (اسکاپ) خبر داد.

پرسش از آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور سعیدرضا عاملی

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر سید سعیدرضا عاملی در دیدار با معاون دبیرکل سازمان ملل متحد که در چارچوب سند جامع توسعه روابط علمی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، با اعلام خبر ایجاد شبکه شرکت‌های دانش‌بنیان کشورهای عضو اسکاپ، گفت: کمیسیون اقتصادی اجتماعی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد (اسکاپ) یکی از ۵ کمیسیون منطقه‌ای این سازمان است که برای تعمیق و گسترش فعالیت‌های منطقه‌ای فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب نگاه به شرق، ظرفیت اسکاپ را برای پیشرفت‌های فرهنگی و علمی مهم می‌داند، اعلام آمادگی کرد که تجربیات جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاستگذاری علم و فناوری مورد تبادل با کشورهای عضو اسکاپ قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: آسیا یک ظرفیت برای بازنگری در مدل مدیریت جهان است. جهان سلطه هر روز به دنبال افزایش سلطه خود است و به این نکته توجه نمی‌کند که نظام سلطه شرق (اتحاد جماهیر سابق شوروی) به خاطر همین نگاه سلطه‌آمیز خود به زمین خورد. غرب هم با محوریت آمریکا این نگاه سلطه‌آمیز را دنبال می‌کند و افول آمریکا در حوزه‌های مختلف یک بحث بسیار مهم است و هر دولت دیگری هم که بخواهد سیاست‌های سلطه‌آمیز را دنبال کند قطعا با مشکل مواجه خواهد شد.

  • تاکید معاون دبیرکل سازمان ملل متحد بر ظرفیت آسیایی جهان

در ادامه این دیدار، دکتر جاباناه، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس اسکاپ ضمن تاکید بر ظرفیت آسیایی جهان گفت: بنده برای اولین بار است که به ایران سفر دارم و با توجه به اهمیت اجلاس نوآوری آسیا و اقیانوسیه (نشست خلاقیت و استارت‌آپ‌ها) که در تهران برگزار می‌شود به همراه معاون خود هر دو در این اجلاس حضور پیدا کرده‌ایم.

رئیس اسکاپ با بیان اینکه موضوع نوآوری در منطقه آسیا بسیار رو به رشد است، اضافه کرد: کمیسیون منطقه‌ای اسکاپ ۶۲ عضو دارد که ۹ کمیته ذیل آن قرار دارد و کمیته‌های کشاورزی، برنامه‌ریزی، صنعت، فناوری، توسعه اجتماعی از جمله این کمیته‌ها هستند.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: اسکاپ کمیسیون اقتصادی اجتماعی یونسکو در منطقه آسیا و اقیانوسیه است که شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل آن را در سال ۱۹۷۴ تاسیس کرده (این کمیسیون از سال ۱۹۴۷ با نام اکافه فعالیت داشته است) و یکی از پنج کمیسیون منطقه‌ای سازمان ملل محسوب می‌شود.

وی در پایان گفت: درصد بالای پوشش جمعیتی منطقه آسیا و اقیانوسیه از نقاط قوت و مهم این منطقه در جهان است.

  • منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
کد خبر 443766
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha