چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: موسسه غیرانتفاعی آکسفام به سوءاستفاده جنسی و همچنین پرداخت رشوه به قربانیان تعرض در جریان زلزله هائیتی در سال ۲۰۱۰ متهم شده است.

موسسه آکسفام

به گزارش یورونیوز، نشریه تایمز سال گذشته با انتشار مطلبی پرده از ناهنجاری‌های جنسی اعضای این موسسه در هائیتی برداشت و اکنون تحقیقات بیشتری برای روشن شدن ابعاد ابن ماجرا در جریان است.

در این گزارش آمده است که اعضای آکسفام از قربانیان حادثه سوءاستفاده جنسی کرده و در نهایت به آنان حق‌السکوت پرداخت کرده‌اند. برخی از قربانیان جنسی زیر سن قانونی بودند. همچنین اعضای ارشد این موسسه به تلاش برای سرپوش گذاشتن بر روی رسوایی جنسی کارمندان آن در هائیتی متهم شده‌اند.

آکسفام یک سازمان‌ بین‌المللی تحقیق و امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی در جهان است. این موسسه غیرانتفاعی در سال ۱۹۴۲ در دانشگاه آکسفورد در قالب یک کمیته امدادرسان و برای مبارزه با قحطی از سوی فعالان اجتماعی و دانشگاهیان آکسفورد بنیان نهاده شد.

موسسه آکسفام بابت این مساله عذرخواهی و اعلام کرد که این رفتارها برخلاف اساسنامه آن بوده و هیچ گونه سوءاستفاده رفتاری، جنسی و غیره را تحمل نمی‌کند.

زلزله‌ای با قدرت ۷.۳ ریشتر روز ۱۲ ژانویه ۲۰۱۰ هائیتی را لرزاند که در طی آن ۲۲۰ هزار نفر کشته، ۳۰۰هزار نفر زخمی و بیش از ۱.۵ میلیون نفر بی‌خانمان شدند. این زلزله بزرگ‌ترین فاجعه طبیعی در دو قرن گذشته در کشورهای حوزه کارائیب به شمار می‌رود.

آکسفام یکی از سازمان‌های خیره‌ بود که اعضای خود را در قالب صد تیم متشکل از ۱۵ متخصص امدادی به هائیتی فرستاد. این افراد در چند ماه پس از زلزله مسئولیت تامین آب شرب و بهداشت و همچنین ساخت سرپناه برای زلزله‌زدگان را بر عهده داشتند.

وینی بیانییما، مدیر عامل اجرایی آکسفام تناهنجاری جنسی کارکنان این شرکت را امری غیرقابل قبول خواند و اعلام کرد که یک کمیسیون مستقل برای تحقیق در این باره تشکیل خواهد داد.

پس از انتشار این گزارش هزاران نفر کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را به آکسفام قطع کرده و دولت هائیتی حق هر گونه فعالیتی از سوی آکسفام را در این کشور ملغی اعلام کرد.

کد خبر 443747

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha