چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

علی‌الله‌سلیمی-دبیرتحریریه: شهرهای بزرگ معمولاً با بناهای مرتفع اداری و تجاری، بازارهای شلوغ و مجتمع‌های بزرگ مسکونی وگاه متراکم متصور است و کمتر پیش می‌آید شهری را با فضاهای سبز و گستره آن بشناسند.

سلیمی دبیر تحریریه

با این حال، فضاهای سبز لازمه زندگی در شهرهای بزرگ است و از آن به‌عنوان ریه تنفسی شهرها یاد می‌شود. به بیان دیگر، اهمیت فضاهای سبز در محیط شهری تا آنجاست به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع مطرح بوده و نبود آن به معنی نبود سلامت و تندرستی در شهرها تلقی می‌شود به‌طوری که حتی مفهوم شهر بدون وجود فضای سبز، قابل تصور نیست. امروزه در کنار بناهای اغلب سرد و سیمانی در محیط شهری، نشانه‌های زنده طبیعت از جمله انواع گیاهان و درختان را می‌بینیم که علاوه ‌بر تلطیف آشفتگی‌های بصری، در پالایش هوای شهرها هم مؤثر هستند. تنوع عناصر فضای سبز شهری هم در ایجاد محیط‌های سرسبز در شهرهای بزرگ مؤثر است.

در این زمینه می‌توان به انواع درختان، درختچه‌ها، پیچ‌های زینتی، گیاهان پوششی و گل‌های یکساله و چند ساله اشاره کرد که غالباَ مهم‌ترین عناصر در محوطه‌سازی و طراحی فضای سبز به شمار می‌روند. با توجه به این تنوع و تکثر در انواع‌ گونه‌های گیاهی و درختان، مدیران شهری همواره از ظرفیت‌های لازم در این زمینه بهره‌ می‌برند و امروزه در شهرهای بزرگ از جمله تهران با انواع پوشش گیاهی و درختان و درختچه‌ها در مناطق مختلف شهر مواجه هستیم که فضاهای سبز و دل‌انگیزی را ایجاد کرده‌اند. همان‌طور که اشاره شد این رویکرد اصولی از یک نیاز حیاتی در شهر سرچشمه می‌گیرد که توسعه شهر را در گرو توسعه فضاهای سبز می‌داند.

در این خصوص، بسیاری از متخصصان شهری ایجاد فضای سبز را راه‌حلی مطلوب برای بسیاری از مشکلات حاد شهری می‌دانند که علاوه بر ارتقای کیفیت منظر شهر می‌تواند از آلودگی هوا هم پیشگیری کند. اقدامات مناسبی در این زمینه در مناطق مختلف شهر انجام شده که سهم‌ محله‌های شرق پایتخت هم قابل توجه است. وجود بیش از ۶۰۰ بوستان در این محله‌ها، نیازهای اولیه به فضاهای سبز در این بخش از شهر را تا حدودی تأمین می‌کند اما برای رسیدن به نقطه مطلوب در این زمینه به توسعه فضاهای سبز به مراتب گسترده‌تر نیاز است تا شهروندان از چشم‌اندازهای زیبا و هوای پاک بیش از پیش بهره‌مند شوند.  

کد خبر 443684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha