همشهری آنلاین: بر اساس اعلام کرملین، رؤسای جمهور روسیه و ایران روز جمعه ۲۴ خرداد ماه در قرقیزستان دیدار خواهند کرد و برجام یکی از محورهای گفت‌وگو خواهند بود.

روحانی - پوتین

فارس نوشت: کاخ کرملین روسیه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز جمعه در قرقیزستان با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار می‌کند.

این نشست در بیشکک و در حاشیه نشست سران سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای خواهد بود.

«یوری اوشاکوف» دستیار پوتین گفت که در دیدار پوتین و روحانی راه‌های تقویت روابط تجاری و اقتصادی و توسعه مبادلات فرهنگی و بشردوستانه بررسی خواهد شد.

وی افزود: قرار است که دو طرف درباره طیف وسیعی از موضوعات جهانی از جمله تحولات در سوریه و اوضاع پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کنند.

برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، میان ایران و ۵ کشور دیگر (آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه) به اضافه اتحادیه اروپا در ماه تیر سال ۹۴ شمسی (۲۰۱۵ میلادی) به امضای همه طرفین رسید. آمریکا اردیبهشت سال ۹۷ (۲۰۱۸ میلادی) به طور یکجانبه از برجام خارج شد اما طرف‌های اروپایی برجام مدعی ادامه اجرای تعهدات خود شده‌اند.

اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از برجام پیش بسته قوانین مسدودساز برای حمایت از ایران و شرکت‌های اروپایی در قبال تحریم‌های آمریکا را ارائه کرد، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که این قوانین در عمل نمی‌تواند مانع از خروج شرکت‌های بزرگ اروپایی از ایران شود.

سرانجام و پس از بدعهدی مکرر اروپایی‌ها، شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه (۱۸ اردیبهشت‌ماه) در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کرد.

جمهوری اسلامی در این بیانیه که در اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای صادر شده به کشورهای باقی‌مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داده برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی اقدام کنند.

این بیانیه همچنین هشدار می‌دهد در صورتی که کشورهای گروه ۱+۴ در ضرب‌الاجل یاد شده به تعهداتشان عمل نکنند، ایران به صورت مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

از سوی دیگر سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز روز ۳۰ اردیبهشت اعلام کرد، در راستای اجرای ابلاغیه شورای عالی امنیت ملی، ظرفیت تولید غنی‌سازی اورانیوم ۳.۶۷ کشور با طراحی جدید به حدود چهار برابر افزایش می‌یابد.

کد خبر 443629

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha