سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۹
۰ نفر

قانون حفاظت از خاک که بعد از ۱۴ سال در مجلس تایید شده بود همزمان با هفته محیط زیست، به تایید شورای نگهبان رسید.

لایحه حفاظت از خاک در شورای نگهبان تایید شد

بر اساس این قانون انتقال خاک به خارج از کشور ممنوع است و فقط خروج مواد معدنی و مقادیر کمِ خاک به منظور امور پژوهشی مستثنی است. ‌در قانون حفاظت از خاک، سازمان محیط زیست مکلف به شناسایی مواد آلاینده خاک و اشخاص آلوده‌کننده آن و اعلام وقوع وضعیت اضطراری براساس حدود مجاز آلودگی خاک و آلاینده‌های ورودی به آن برای کاربری‌های مختلف خاک است.

معصومه حسین پور، مدیر کل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست  اعلام کرد: بهره‌برداران واحدهای تولیدی، صنعتی، خدماتی و معدنی که در مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و شهرک‌ها و نواحی صنعتی فعالیت می‌کنند، مکلف به رعایت مفاد این قانون هستند.

او درباره نقش دیگر نهادها در این قانون گفت: بر اساس این قانون قوه‌قضائیه به منظور رسیدگی به جرائم موضوع نسبت به ایجاد شعب تخصصی اقدام و به جرائم مربوط خارج از نوبت رسیدگی می‌کند.

بر اساس این قانون، صدا و سیما و سایر رسانه‌های دولتی مکلف شدند برنامه‌های تولیدشده در زمینه آموزش از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست به منظور آگاهی و مقابله با آلودگی و تخریب خاک را در قالب‌های گوناگون رسانه‌ای از جمله برنامه‌های تلویزیونی به‌صورت رایگان منتشر و پخش کنند.

کد خبر 443609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha