سمیرا رحیمی: ارتکاب جرم و جنایت مختص طبقه یا گروهی خاص از جامعه نیست.

مشاهير قاتل

حقیقت این است که هیچ شیوه معتبری برای بررسی یا پیش‌بینی قابلیت کشتن انسانی دیگر در یک انسان وجود ندارد. دیوید باس، استاد روانشناسی دانشگاه آستین تگزاس در پژوهشی با نظرسنجی از ۵هزار مرد و زن دریافت ۹۱درصد از مردان و ۸۴درصد از زنان به کشتن انسان دیگری فکر کرده‌اند و در بیشتر موارد، قربانی و تکنیک کشتن او را نیز به‌خاطر سپرده‌اند. دانش در حوزه‌های مختلف تا به امروز نتوانسته نشانه‌هایی قابل تشخیص ارائه کند که مسیر سقوط یک انسان عادی به سوی ارتکاب جنایت‌های خشونت‌بار را نمایش دهد.

به گفته روانشناس رابرت برتن، پس از ۳۰سال تلاش برای مطالعه و بررسی الگوها، روانشناسان و روانکاوان به هیچ تبحری در پیش‌بینی رفتارهای خشونت‌بار و مرگبار دست نیافته‌اند. افرادی که جنایت‌هایی وحشتناک مرتکب می‌شوند تا روزی که وارد قلمرو خشونت‌های جنایتکارانه شوند، شبیه به همه انسان‌های عادی دیگر در جهان هستند و در کسری از ثانیه، دیگر شباهتی به «آن دیگران» ندارند.

شاید از این‌روست که وقتی فردی مشهور، ستاره‌ای پرطرفدار یا ورزشکاری با آینده‌ای درخشان مرتکب جنایتی می‌شود، بهت‌زدگی عمومی از جنایت تشدید می‌شود، زیرا جنایتکار پیش از انجام آن جنایت، به شکلی مثبت و خوشایند از مرز و محدوده‌های عادی‌بودن گذشته‌ اما محبوبیت خود را با ارتکاب جرمی دلخراش به نابودی کشانده‌است که البته پژوهش‌های جدید نشان داده‌اند این بدنامی لزوما به از دست‌رفتن کامل محبوبیت افراد مشهور منتهی نمی‌شود.

در میان سیاستمداران بزرگ جهان افراد نامداری وجود دارند که نام آنها به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم با پرونده قتل عمد و یا غیرعمد انسانی در ارتباط بوده‌است اما در بیشتر موارد این سیاستمداران به لطف مصونیت سیاسی یا قدرتی که در اختیار داشته‌اند، از پذیرفتن مسئولیت خود شانه خالی کرده و یا اتهاماتی که علیه آنها مطرح بوده‌است را انکار کرده‌اند. گذشته از موارد قتل غیرعمد در اثر سوانح رانندگی که در پرونده چهره‌های سیاسی مشهوری مانند لارا بوش و تد کندی ثبت شده‌است، افراد مشهورتری مانند ولادیمیر پوتین و جوزف استالین به‌صورت مستقیم در قتل افرادی دست داشته‌اند اما هرگز جرم آنها به اثبات نرسیده‌است.

اطلاعات منتشرشده از سوی مقامات اطلاعاتی بریتانیا در سال۲۰۱۶ دست داشتن ولادیمیر پوتین در قتل یک مأمور سابق کا. گ. ب را تأیید کرد. براساس این اطلاعات پوتین دستور داده‌بود این مأمور را که از مخالفانش به شمار می‌رفت، با استفاده از ماده رادیواکتیو پولونیوم مسموم کنند و به قتل برسانند. استالین نیز با طراحی برنامه سرقتی در سال۱۹۰۷ برای سرقت ۳۰۰هزار روبل، خود با تیراندازی وانفجار مواد منفجره در مرگ ۴۰شهروند روس نقش داشت که البته این اتهامات نیز هرگز به اثبات نرسیدند.

ارتکاب به قتل عمد در میان نویسندگان مشهور، به‌ویژه نویسندگان سبک جنایی یا پلیسی، پدیده‌ای دور از ذهن نیست. آن ِپری یکی از مشهورترین نویسندگان رمان‌های پرفروش جنایی، پیش از به شهرت‌رسیدنش به اتهام قتل عمد دوست مادرش به زندان افتاد. او در سن ۱۵سالگی به همراه پائولین پارکر، دختر ۱۶ساله مقتول، در نیوزیلند دست به این جنایت زدند. در سال۱۹۵۴ آن پری دریافت پدر و مادرش قصد جدایی از یکدیگر را دارند و تصمیم گرفته‌اند تا او را به آفریقای جنوبی نزد خاله‌اش بفرستند.

پائولین دوست صمیمی او تصمیم گرفت همراهش نیوزیلند را ترک کند اما مادرش یا همان مقتول با او مخالفت کرد و همین مخالفت باعث خشم پائولین شد. آن ِپری که باور داشت باید در هر شرایطی به دوستش کمک کند، با او در قتل مشارکت کرد و ۲ نوجوان هونورا پارکر را با استفاده از آجری که داخل یک جوراب انداخته بودند، تا حدی زدند که زن جانش را از دست داد. پری به‌دلیل مشارکت در این قتل به ۵سال زندان محکوم شد. پس از پایان محکومیت، او به اسکاتلند رفت و حرفه نویسندگی‌اش به‌عنوان خالق پرفروش‌ترین رمان‌های جنایی جهان را آغاز کرد.

کریستین بالا، نویسنده و عکاس لهستانی، از دیگر نویسندگانی است که اتهامش به قتل منجر به شهرت جهانی او و پرفروش‌شدن رمان روان‌پریشانه‌اش، «آموک» شد. بالا در این رمان که ۳سال پس از قتل تاجری لهستانی به نام داریوش یانیشفسکی منتشر شده بود، جزئیاتی دقیق از مرگ مقتول را شرح داده‌بود و در نهایت نیز در سال ۲۰۰۸ به کمک همین کتاب به اتهام قتل یانیشفسکی به ۲۵سال زندان محکوم شد.

اسکار لئونارد کارل پیستوریوس، دونده سابق اهل آفریقای جنوبی، سریع‌ترین دونده بدون پای جهان، برنده مدال دوی ۲۰۰متر و مدال برنز ۱۰۰متر پارالمپیک آتن، رکورددار رقابت‌های دوی ۱۰۰، ۲۰۰و ۴۰۰متر پارالمپیک و برنده مدال نقره دوی ۴۰۰متر قهرمانی آفریقای جنوبی، در سال ۲۰۱۳به اتهام قتل نامزدش ریوا استینکمپ دستگیر شد. پیستوریوس بدون استخوان نازک‌نی ساق پا متولد شد و در نتیجه در ۱۱ ماهگی هردوپایش از زانو قطع شدند و تمامی دستاوردهای درخشان ورزشی‌اش را در چنین شرایط جسمانی به‌دست آورد.

در شب ۱۴فوریه سال ۲۰۱۳پیستوریوس نامزدش ریوا را در خانه شخصی خود به ضرب گلوله کشت. او در دادگاه ادعا کرد ریوا را با یک مزاحم و سارق که در دستشویی خانه پنهان شده، اشتباه گرفته‌است. با وجود این ادعا، این قهرمان المپیک به اتهام قتل عمد بازداشت شد و در دادگاه اتهام به قتل غیرعمد تخفیف پیدا کرد. پیستوریوس به پنج سال حبس و سه سال حبس تعلیقی محکوم شد. او در سال۲۰۱۵ از زندان آزاد و وارد حبس خانگی شد اما دادگاه تجدیدنظر حکم قتل غیرعمد او را به قتل عمد تغییر داد و درماه جولای همان سال محکومیت او به ۶سال تغییر پیدا کرد و در نهایت دادگاه عالی حکم پیستوریوس را به ۱۳سال و ۵‌ماه افزایش داد.

رئا کروت بازیکن حرفه‌ای فوتبال آمریکایی و توپ‌گیر تیم کارولینا پنترز نیز ورزشکار دیگری است که در آستانه شهرت و موفقیت، زندگی حرفه‌ای‌اش را با قتل انسانی دیگر به ویرانی کشاند. او در سال۱۹۹۹ به اتهام تیراندازی مرگبار و قتل همسر باردارش چریکا آدامز به‌دلیل مخالفت او برای سقط جنین، دستگیر شد و دادگاه او را به ۲۴سال حبس محکوم کرد.

کد خبر 443608

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha