چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

اشکان جهان‌آرای - ساری-خبرنگار: مازندران از دوشنبه تا فردا میزبان تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی، سفرا و رایزنان اقتصادی برخی کشورها و برخی مسئولان تراز ملی است که به مناسبت برگزاری ۳ رویداد مهم اقتصادی به این استان سفر کرده‌اند.

فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مازندران

از روز دوشنبه همین هفته همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری همراه با همایش بین‌المللی اتاق‌های بازرگانی ICBC و نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی مازندران برپا شده و همچنان نیز این ۳ رویداد در استان با حضور مهمانان برپا هستند. امروز سومین و آخرین روز برگزاری مهم‌ترین رویداد اقتصادی مازندران در سال جاری است و خروجی این ۲ همایش و یک نمایشگاه برگزار شده از امروز به بعد در مبادلات تجاری و اقتصادی بین استان و کشورهای همسایه بیشتر نمایان خواهد شد.

سال گذشته همایش توسعه صادرات دریایی از راه دریای خزر به میزبانی بندر امیرآباد در مازندران برگزار شد که دستاوردهای قابل توجهی در حوزه سرمایه‌گذاری برای این مجموعه فعال اقتصادی داشت و تفاهم‌نامه‌های اقتصادی مهمی بین استان و برخی سرمایه‌گذاران خارجی امضا شد. خروجی مناسب آن همایش، مسئولان را به فکر انداخت که امسال برای برگزاری همایشی بزرگ‌تر و با رویکردی فراتر از سرمایه‌گذاری در یک نقطه از مازندران، برنامه‌ای بین‌المللی و متفاوت و گسترده برگزار کنند.

استاندار مازندران با همین نگرش، میزبانی مازندران از هجدهمین اجلاس ICBC را موقعیت مناسبی برای برگزاری همایشی با هدف معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری مازندران و همچنین نمایشگاه توانمندی‌های اقتصادی دانست و پیشنهاد برگزاری این سه‌گانه اقتصادی صادراتی را در مازندران داد. به همین دلیل این رویداد اقتصادی در حال برگزاری با توجه به تعداد سرمایه‌گذاران، سفیران و رایزنان اقتصادی خارجی در استان، یک اتفاق کم‌سابقه به شمار می‌آید.

  • رویداد بی‌سابقه در اقتصاد مازندران

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در مازندران که مسئولیت کمیته بین‌الملل هر ۳ رویداد اقتصادی روزهای اخیر را بر عهده دارد نیز معتقد است که برپایی این رخداد اقتصادی در مازندران تاکنون سابقه نداشته و بستر مناسبی برای شناساندن استان به عرصه بین‌الملل به‌ویژه کشورهای منطقه اوراسیا ایجاد می‌کند. «اسرافیل امیری» با بیان این‌که مازندران با توانمندی‌های اقتصادی‌اش می‌تواند استانی پیشرو در اقتصاد کشور و صادرات غیرنفتی باشد، اظهار کرد: با وجود تحریم‌ها و فشارهایی که آمریکا به کشورها برای قطع روابط اقتصادی با ایران وارد می‌کند، برگزاری این همایش‌ها و نمایشگاه تعداد زیادی از مسئولان و فعالان اقتصادی خارجی را به مازندران کشانده و منجر به امضای قراردادهای اقتصادی ارزشمندی شده است. چنین موضوعی در این شرایط سیاسی فرصتی ارزشمند برای مازندران و دیپلماسی اقتصادی کشور به شمار می‌آید.

برپایی همایش‌های اقتصادی بین‌المللی که در کنار آنها نشست‌های اقتصادی B to B یا بنگاه به بنگاه نیز برگزار می‌شود، به رسمی اقتصادی در مراودات تجاری کشورها تبدیل شده است. معمولا بخش اثرگذار این همایش‌ها، برخلاف همایش‌ها و سمینارهای علمی، همین نشست‌های حاشیه‌ای فعالان اقتصادی و مسئولان برای رسیدن به تفاهمی اقتصادی و انجام فعالیتی برد برد است. در این قبیل همایش‌ها ابتدا فرصت‌ها، امکانات، پشتیبانی‌ها و خدمات موجود در منطقه میزبان برای مهمانان بیان می‌شوند و پس از آن سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی برای انجام فعالیت‌های مدنظر بر اساس شناختی که از موقعیت‌های موجود بین منطقه میزبان و سایر کشورها وجود دارد، وارد مذاکره و قرارداد می‌شوند.

  • سقف بلند صادرات

یکی از مهم‌ترین اهداف مسئولان مازندران از انجام این اقدامات، بالا بردن سهم استان از گردش مالی بازار کشورهای همسایه است. در سال ۱۳۹۷ ارزش اقتصادی کالاهای صادر شده به کشورهای همسایه ۳۷۵ میلیون دلار بود که در مقابل فرصت‌های تولید موجود در مازندران و نیازهای مرتبط بازار کشورهای همسایه رقمی ناچیز است. این عدد حتی در مقابل چشم‌اندازی که مسئولان استان برای صادرات از مازندران ترسیم کرده‌اند نیز بسیار اندک است.  

اواخر سال ۱۳۹۶ استاندار وقت مازندران اعلام کرده بود که افق صادرات در استان باید به رقم ۳ میلیارد دلار در سال برسد؛ دیدگاهی که سال گذشته نیز مورد تاکید مسئولان قرار گرفت و اقداماتی هم برای تحقق آن انجام شد. در حال حاضر استاندار مازندران به همین موضوع اشاره دارد و معتقد است که با برگزاری این قبیل همایش‌ها و افزایش ارتباط با سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی باید موانع صادرات و مبادلات تجاری بین مازندران و کشورهای همسایه برطرف شود تا حجم روابط اقتصادی بین استان با کشورها به‌ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر افزایش یابد.

«احمد حسین‌زادگان» که پیشنهاددهنده اصلی برگزاری این ۲ همایش و نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی مازندران است، به مناسبت برگزاری همزمان این ۳ رویداد گفت: یکی از دلایل عقب ماندن مازندران از توسعه این است که تاکنون نتوانسته‌ایم ظرفیت‌های اقتصادی کشورهای همسایه را با عرضه گسترده تولیدات و خدمات خود جذب کنیم. برای این‌که فرصت‌های اقتصادی مازندران را به خوبی به مهمانان خارجی بشناسانیم، ۲۲۰ ظرفیت اقتصادی شناسایی و در ۲ روز اخیر به مهمانان همایش و سفیران، رایزنان اقتصادی و بازرگانان کشورهای مختلف معرفی شد.

  • دیپلماسی اقتصادی ارجح بر دیپلماسی سیاسی

نماینده عالی دولت در مازندران با بیان این‌که با توجه به تحریم‌های سیاسی در شرایط کنونی اهمیت دیپلماسی اقتصادی اگر بیشتر از دیپلماسی سیاسی نباشد، کمتر هم نیست، اظهار کرد: بازرگانان در خط مقدم دیپلماسی اقتصادی قرار دارند و سرداران این بخش از دیپلماسی محسوب می‌شوند. برای پشتیبانی از این فعالان اقتصادی و ایجاد انگیزه در آنها برای حضور در عرصه صادرات، تفاهم‌نامه‌ای بین مازندران و صندوق ضمانت توسعه با سقف یک میلیارد دلار امضا شده که ریسک فعالیت‌های اقتصادی بین‌المللی با کشورهای حاشیه دریای خزر را برای بازرگانان و صادرکنندگان مازندران کاهش می‌دهد.

حسین‌زادگان با اشاره به برپایی ۱۲۳ غرفه در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی مازندران و معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و صادراتی در مجموعه نمایشگاهی ساری واقع در جاده فرح‌آباد گفت: استان ما با این‌که زیرساخت‌های مناسبی برای افزایش مراودات تجاری و صادرات دارد، به دلیل نبود سرمایه‌گذار نتوانسته از این زیرساخت‌ها بهره‌برداری درستی داشته باشد. یکی از اهداف برگزاری این سه‌گانه اقتصادی در مازندران نیز رفع همین مشکل، یعنی نبود سرمایه‌گذار است.  

وی افزود: مازندران در حوزه کشاورزی، صنعت و خدمات توانمندی‌های زیادی دارد که عمده این ظرفیت‌ها هم برای مردم و هم برای تجار کشورهای همسایه ناشناخته است. راه شناساندن این ظرفیت‌ها افزایش مراودات در حوزه بین‌الملل است. ما باید توجهمان را به خارج از مرزها بیشتر کنیم و با ورود به بازار کشورهای همسایه ارزآوری بیشتری برای کشور داشته باشیم تا تولیدکنندگان ما با رسیدن به بازارهای جدید به رونق اقتصادی بیشتری برسند.

  • جذب سرمایه‌گذار

بخش مهمی از فرصت‌های اقتصادی مازندران صرفا به دلیل نبود سرمایه‌گذار یا حضور سرمایه‌گذارانی که صلاحیت فعالیت ندارند، مغفول مانده است. این موضوع را رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران نیز تایید می‌کند.  «عبدالله مهاجر دارابی» برگزاری این ۳ رویداد اقتصادی در مازندران را فرصت مناسبی برای ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذاران به منظور فعالیت اقتصادی دانست و گفت: پیام مثبت این همایش‌ها که امروز سومین روزی است که برگزار می‌شود، این است که باید با وجود همه فشارها و تحریم‌ها برای ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذاران به منظور فعالیت اقتصادی در مازندران تلاش کنیم.

وی افزود: ۲۳ سال از تاسیس شورای بین‌المللی همکاری‌های تجاری اتاق‌های بازرگانی حاشیه دریای خزر می‌گذرد و تاکنون ۱۷ دوره از این اجلاس برگزار شده است.  امسال فرصتی دست داد که برای نخستین بار مازندران میزبان این اجلاس مهم اقتصادی بین‌المللی باشد. دیروز و پریروز نشست‌های خوبی برگزار شد و بیش از ۱۰۰ مهمان خارجی داشتیم. هدف از تاسیس این شورای بین‌المللی برطرف کردن موانع صادرات و مراودات تجاری بین کشورهای عضو و شناساندن توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها بود که با میزبانی مازندران در این دوره، سهم استان در بهره‌گیری از این فرصت مهم نسبت به دوره‌های پیشین بیشتر شد.

  • حضور وزیر مخابرات در همایش سرمایه‌گذاری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بالا آمدن و استقرار پنجره واحد سرمایه‌گذاری به صورت ویژه در مازندران یکی از اهداف جدی دولت است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال این هدف محقق شود. «محمدجواد آذری جهرمی» در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری مازندران در ساری افزود: استان با طرفیت‌های بسیار یکی از برندهای سرمایه‌گذاری در کشور است. وی به خاویار مازندران اشاره کرد و توضیح داد: یکی از برندهای جهانی، خاویار شمال است اما متاسفانه فقط از ۲۰ درصد ظرفیت خاویار مازندران استفاده می‌شود.

وزیر معین استان در دولت دوازدهم گفت: مازندران به لحاظ شیلات، کشاورزی، دامپروری، صنعت و همچنین دسترسی به بازارهای داخلی ایران توانایی‌های زیادی دارد که باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد. آذری جهرمی بهره نگرفتن از تمام یا حداکثر ظرفیت و توانایی اقتصادی مازندران را مورد انتقاد قرار داد و افزود: هدف اول دولت در استان افزایش بهره‌وری است.  وی با بیان این‌که سطح زیر کشت مازندران بیش از این قابل گسترش نیست، گفت: انتظار ما از سرمایه‌گذاران خارجی مشارکت در راستای بهره‌وری بیشتر و حداکثری از همین وسعت است.

آذری جهرمی ورود تکنولوژی جدید به مازندران را لازمه حضور سرمایه‌گذاران خارجی عنوان کرد. این مسئول وظیفه دولت را حمایت از سرمایه‌گذاران و ارائه تسهیلات اداری و مالی برشمرد و افزود: نخستین اقدام دولت برای سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی تسهیل در فرایند اخذ مجوز است که متاسفانه اکنون شرایط مطلوبی ندارد. وزیر ارتباطات از سرگردانی و معطلی سرمایه‌گذاران در فرایند اداری استان و کشور به عنوان یک روند نامطلوب یاد کرد و گفت: پنجره واحد سرمایه‌گذاری یکی از برنامه‌های جدی دولت است که به صورت ویژه برای مازندران دیده شده است.

آذری جهرمی بیان کرد: باید پذیرفت در کاهش درگیری سرمایه‌گذاران در دست‌اندازهای اداری کشور خوب عمل نکرده‌ایم. در حال حاضر دولت به صورت جدی به دنبال حل این مشکل ریشه‌ای است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این مشکل در مازندران برطرف شود.  وی از حضور نداشتن استارت‌آپ‌ها در این دوره از همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری انتقاد کرد و گفت: نگاه دولت به ارتباط خارجی استارت‌آپ‌ها و نقش آنان در افزایش بهره‌وری صنعتی، کشاورزی و تجاری استان جدی است.

  • بزرگ‌ترین حلقه مفقوده تجارت مازندران

وزیر ارتباطات، صنایع بسته‌بندی را بزرگ‌ترین حلقه مفقوده تجارت و سرمایه‌گذاری استان عنوان کرد و افزود: باید این صنایع خود را به سطح صادرات و کیفیت جهانی برسانند. آذری جهرمی نبود زیرساخت‌ها در استان را از دیگر موانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی عنوان و بیان کرد: برنامه دولت این است با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی زیرساخت‌های استان را برای تجارت خارجی تقویت کند. وی افزایش ۲/۵ برابری ظرفیت بنادر مازندران را در یک سال پیش رو هدفی دست‌یافتنی دانست و گفت: تحقق این مهم برای تمامی دستگاه‌های اجرایی استانی و ملی لازم‌ است.

  • روزنه امید و صادرات

اوایل همین ماه جلسه‌ای برای تشکیل هلدینگ بزرگ سرمایه‌گذاری در مازندران برگزار شده بود؛ جلسه‌ای که خروجی آن برنامه‌ریزی برای تاسیس یک هلدینگ بزرگ سرمایه‌گذاری با حضور سرمایه‌گذاران برجسته و فعال برای استان بود. به گفته استاندار پیش‌بینی سرمایه اولیه برای این هلدینگ ۱۰۰ میلیارد تومان است و توسط بخش خصوصی تامین می‌شود. در صورت تشکیل این هلدینگ و استمرار روابط تجاری بین مازندران و کشورهای همسایه و با برگزاری رویدادهایی مانند همایش‌های در حال برگزاری می‌توان به افزایش سهم مازندران از بازار بین‌المللی کشورهای همسایه امیدوار بود.

کد خبر 443604

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha