مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

مهسا طالبی - رشت- خبرنگار: جهان کنونی با پدیده آلودگی و گرمایش زمین روبه‌روست.

دامداری سهم بیشتری در اقتصاد سبز گیلان

بسیاری از دوستداران محیط‌زیست از دهه اخیر تاکنون در تلاش هستند تا با اطلاع‌رسانی درخصوص بحران‌های محیط‌زیستی اندکی از شدت نابودی طبیعت به دست انسان کم‌ کنند. یکی از راه‌های توسعه پایدار حرکت به سمت اقتصاد سبز است. یعنی سرمایه‌گذاری بر پایه منابع خدادادی و طبیعی همچون کشاورزی که گیلان روزگاری چرخ توسعه‌اش بر پایه آن چرخیده است. با این وجود می‌توان صنایع مبتنی بر اقتصاد سبز ایجاد کرد تا ضمن تولید ثروت از تخریب محیط‌زیست جلوگیری شود.  

  • صادرات مواد خام به دیگر استان‌ها

در این رابطه «پریسا مهاجری» عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: از ۷۲ بخش اقتصادی گیلان تاکنون ۵۵ زیرمجموعه اقتصادی آن رشد نداشته است، حتی در بخش کشاورزی هم اقتصاد رو به بهبود نیست و فقط در بخش دامداری وضعیت خوب است.   وی ادامه داد: میزان اعطای تسهیلات به بخش کشاورزی گیلان با توجه به آمار سال ۹۱، ۲ درصد از سهم کشور بوده است. سهم استان از کشاورزی و فراوری محصولات کشاورزی و صنایع غذایی کشور کم بوده و عمدتا بر صادرات مواد خام به دیگر استان‌ها استوار است.  

مهاجری با بیان این‌که جنگلداری و دامداری می‌تواند اشتغال‌زایی بالایی در گیلان ایجاد کند، اما بهره‌گیری لازم از آنها نمی‌شود، افزود: گیلان سهم صنایع وابسته به کشاورزی ملی خود را از دست داده است. در حال حاضر سرمایه‌گذاری وابسته به کشاورزی گیلان کم است.  این عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد ادامه داد: در بخش کشاورزی ۷۵ درصد جمعیت بهره‌برداران در کمتر از یک هکتار زمین کار می‌کنند و هزینه‌های تولید برای این افراد به مراتب کمتر از افرادی با مالکیت سطح بیشتر است.  

وی با بیان این‌که مالکیت کمتر زمین، رقابت‌پذیری در سطح ملی و بین‌المللی را کاهش می‌دهد، گفت: فقط ۰۴/۰ درصد بهره‌برداران در زمین‌هایی بیش از ۵۰ هکتار کار می‌کنند.  این استاد دانشگاه ادامه داد: دامداری در گیلان سنتی بوده و تعداد گاوداری‌ها مدام در حال کاهش است. بیش از ۷۰ درصد گاوداری‌های گیلان غیرفعال و ۳۰ درصد فعال هستند. پیش‌بینی می‌شود تعداد آنها از این میزان کمتر هم بشود.  

  • تشکیل کمیته اقتصاد سبز در وزارت اقتصاد و دارایی 

مدیرعامل موسسه محیط‌زیستی سبزکاران هم گفت: در اقتصاد سبز منابع کمتری صرف و آلایندگی کمتری ایجاد می‌شود. توسعه‌یافتگی پایدار هم در آن مستتر است. «نسیم طواف‌زاده» با اشاره به کشورهایی که به اقتصاد سبز به طور ویژه پرداخته‌اند، ادامه داد: رسیدن به اقتصاد سبز با همکاری دولت و بخش خصوصی امکان‌پذیر است و در همه کشورهای موفق در این حوزه شاهد همکاری آنان هستیم.

وی از چندین برند خارجی پرفروش یاد کرد که با استفاده از منابع بازیافتی به تولید محصول می‌پردازند و علاوه بر مسئولیت‌پذیری در برابر محیط‌زیست، درآمد قابل توجهی نیز به دست می‌آورند. طواف‌زاده بیان کرد: سال ۹۴ در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری برای محیط‌زیست، گسترش اقتصاد سبز در نظر گرفته شد. به گفته مدیرعامل موسسه محیط‌زیستی سبزکاران، کمیته اقتصاد سبز در وزارت اقتصاد و دارایی تشکیل شده، اما اطلاعی از خروجی این کمیته در دست نیست.

  • فعالیت ۸۰ ایستگاه بدون شناسنامه ضایعات در رشت

مشاور سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان و مدیر پروژه زباله‌سوز رشت درخواست مردم برای حفاظت از محیط‌زیست و گسترش اقتصاد سبز را بسیار مهم دانست و اظهارکرد: نخاله‌های ساختمانی که در شهرها دور ریخته می‌شوند یکی از مصداق‌های گسترش اقتصاد سبز هستند؛ چراکه با استفاده از تکنولوژی که داخل کشور موجود است می‌توان از این نخاله‌ها محصولات مفید به دست آورد. «سجاد حسینی» به فعالیت ۸۰ ایستگاه بدون شناسنامه ضایعات در رشت اشاره کرد و گفت: درآمد این ایستگاه‌ها روزانه با جمع‌آوری ضایعاتی مثل بطری‌های پلاستیکی و شیشه‌ای میلیاردی است اما به دلیل این‌که فاقد شناسنامه هستند مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

کد خبر 443597

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha