سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

نسیم زمانی - اصفهان- خبرنگار: رکود صنایع در استان اصفهان از مشکلات سال‌های اخیر است، به طوری که صنایع بسیاری ورشکسته شده‌اند و یا آن‌که با حداقل ظرفیت در حال ادامه فعالیت هستند.

سید ناصر موسوی لارگانی

در این میان هرازگاهی تدابیری چون در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی، وام رونق تولید، معافیت‌های مالیاتی، مقابله‌های جدی با قاچاق کالا و... می‌تواند برای چرخش دوباره چرخ این صنایع کارآمد باشد. «سید ناصر موسوی لارگانی»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با همشهری دراین‌باره توضیح می‌دهد.

  • وضعیت فعلی صنایع استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در شرایط فعلی بسیاری از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط استان اصفهان با کمتر از ۵۰ درصد از ظرفیت خود کار می‌کنند و به خاطر بدهی مالیاتی و بدهی بانکی، کارگران خود را تعدیل کرده‌اند و زندگی سختی می‌گذرانند. بدون تردید با افزایش مشکلات صنایع و دغدغه صنعتگران استان اصفهان نسبت به سال گذشته، واحدهای صنعتی و تولیدی در استان رکود شدیدتری پیدا می‌کنند.

  • در وضعیت کنونی تدابیری مانند معافیت مالیاتی کارآمد است؟  

متأسفانه نگاه دولت و دیگر مسئولان به استان اصفهان نگاهی برخوردار است، ولی با وجود این‌که اصفهان از صنایع بزرگ شهری بهره‌مند است، هرساله شاهد افزایش پرداختی اصفهانی‌ها به خزانه هستیم. دولت باید برنامه‌ریزی کند که با توجه به وضعیت رکود موجود، یک سال معافیت مالیاتی به صنایع اختصاص دهد تا آنها بتوانند بخشی از مشکلات خود را برطرف کنند.

  • چه تدابیر دیگری برای چرخش چرخ صنایع لازم است؟

دولت باید بسته حمایتی خروج از رکود برای همه صنعتگران در نظر گیرد تا هم چرخ اقتصاد بچرخد و هم سبب ایجاد اشتغال شود. از طرفی هم دولت باید در مقابل قاچاق کالا ایستادگی کند. زمانی که کالاهای خارجی ارزان‌تر از تولید داخل عرضه شود، مصرف‌کنندگان خرید کالاهای خارجی را ترجیح می‌دهند که همین امر بخش تولید کشور را با مشکل روبه‌رو می‌کند. در واقع برای رفع مشکلات حاصل از رکود و رونق تولید باید با قاچاق برخورد شود. ناگفته نماند که برخی از کالاها باید وارد شود، چراکه توان تولید آن در کشور وجود ندارد، اما باید با اعمال قوانین از ورود این کالاها از مبادی غیر رسمی جلوگیری کرد.

کد خبر 443593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha