چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۲
۰ نفر

سیدعلیرضا شریفی- اهواز- خبرنگار: شهروندان اهوازی، علی‌رغم برخورداری این شهر از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی، معتقدند این شهر زیبا نیست و هیچ نشانه‌ای از تاریخ، هویت و فرهنگ مردم خود را ندارد.

اهواز نماد شهری ندارد

امروزه در اکثر شهرهای کشور می‌توان ردپایی از وقایع و دوره‌های تاریخی را مشاهده کرد. از آنجا که محله‌ها و بافت‌های یک شهر از امکانات و عوامل رشد مساوی در طول زمان برخوردار نبوده‌اند، تفاوت‌های آشکاری در سیمای مناطق مختلف آن دیده می‌شود. این در حالی است که شهر سالم و توسعه‌یافته، شهری است که حین رشد، توسعه و ‌ایجاد فضاهای جدید ارتباط منطقی و منسجمیبین مناطق خود برقرار و یکپارچگی و هویت شهر را حفظ و تقویت کند.

  • تلفیق هنر، صنعت و معماری 

نبود نمادهای شهری در اهواز یکی از موضوعاتی است که انتقادات گسترده کارشناسان حوزه شهری را در پی دارد. یک کارشناس مسائل شهری در این باره به همشهری می‌گوید: علم شهرسازی در کشورهای توسعه‌یافته به نمادهای هنری، تاریخی و فرهنگی بسیار اهمیت می‌دهد و از آنها در مبلمان اصلی شهر استفاده می‌کند. «عماد عباسی» می‌افزاید: تلفیق هنر، صنعت و معماری در نمادهای شهری برجسته منظره دلچسبی را برای شهروندان و مسافران ایجاد می‌کند. توجه به خلق این نمادها برای مدیران هر شهر اهمیت بسزایی دارد چراکه یک نماد می‌تواند به نماد یک شهر تبدیل شود.

  • کم‌توجهی مدیران شهری

این کارشناس مسائل شهری بیان می‌کند: هر شهری گذرگاهی دارد که مسافران با عبور از آن یا ورود به آن خاطره‌ای از آن شهر به یادشان می‌ماند. ولی متاسفانه همه ورودی‌های اهواز فاقد یک نماد زیبا و مفهومی هستند و مدیران حوزه شهری در سال‌های گذشته هیچ توجهی به این مساله نداشته‌اند. عباسی ادامه می‌دهد: نماد شهری باید بتواند هم پیشینه، نیاکان و افتخارات مردم منطقه را به تصویر بکشد و هم از لحاظ زیبایی‌شناسی و هم توانایی درک آن از سوی مردم قابل قبول باشد؛ نمادی که هم تصویرش در ذهن بماند و هم بیانگر مفاهیمی با موضوع افتخارات، هنر، فرهنگ و... مردم آن شهر نیز باشد.

  • توجه به ظرفیت‌های اهواز در نمادسازی

عباسی اظهار می‌کند: در اهواز و خوزستان موضوعات زیادی برای به تصویر کشیدن وجود دارد اما متاسفانه بی‌توجهی در همه ابعاد مدیریت شهری سبب غفلت از موضوع نمادسازی نیز شده است. البته وی معتقد است که این بی‌توجهی فقط مختص مدیران شهری نیست و حتی در حوزه اقتصاد و در شرکت‌هایی مانند نفت و نیشکر هم که فعالیت گسترده آنها در خوزستان قدمت زیادی دارد، ‌ مشاهده می‌شود.

این کارشناس مسائل شهری می‌گوید: در دهه ۷۰ یک نماد قوری در اهواز ساخته شد که در آن مقطع به دلیل اندازه بزرگش توانست توجه مردم را به خود جلب کند. در دهه ۹۰ برخی از مدیران شهری نماد کِتری را در نزدیکی فرودگاه اهواز ساختند و نصب کردند اما واکنش منفی مردم را در پی داشت و مجموعه مدیریت شهری مجبور به جمع‌آوری آن شد. می‌خواهم بگویم سطح توقعات مردم اهواز بالا رفته است و شهرداری باید به این موضوع توجه کند.

وی با بیان این‌که در نمادسازی نباید به ساخت مجسمه‌های گچی یا بتنی اکتفا کرد، می‌افزاید: نخل نماد خوزستان است اما تعداد نخل‌های کاشته شده در پارک‌ها، اتوبان‌ها و دیگر فضاهای اهواز به اندازه‌ای کم است که گردشگران اثری از آن در شهر نمی‌بینند. عباسی می‌گوید: شهرداری اهواز باید به ظرفیت‌های طبیعی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی این شهر توجه و با بهره‌گیری از هنر هنرمندان بومی، این ظرفیت‌ها را به نماد تبدیل کند تا گردشگران در همان نگاه اول متوجه هویت شهر شوند.

  • توجه به نمادسازی در دوره جدید مدیریت شهری

رئیس شورای شهر اهواز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری با اشاره به برگزاری ۲ سمپوزیوم مجسمه‌سازی در این کلان‌شهر می‌گوید: اهواز سومین شهر کشور است که به صورت جدی سمپوزیوم‌ مجسمه‌سازی را در ۲ نوع سنگی و فلزی برگزار کرده است. به همین دلیل هنرمندان این حوزه در خصوص شناخته شدن اهواز به عنوان شهری که در مسیر تولید آثار هنری و فرهنگی گام برمی‌دارد، ابراز خرسندی می‌کنند.

«عبدالزهرا سنواتی» می‌افزاید: ارتقای هنر مجسمه‌سازی در شهر اهواز و تربیت نسلی جدید با مهارت‌های گوناگون در این حوزه، هویت‌بخشی به اهواز و افزایش حس تعلق خاطر به این شهر، ایجاد زمینه بروز خلاقیت و آفرینش ایده‌های نو بر اساس فرهنگ غنی ایران اسلامی از جمله اهداف برگزاری این رویداد فرهنگی هنری بوده است. وی بیان می‌کند: هنرمندان اهواز سابقه دیرینه‌ای در مجسمه‌سازی دارند ولی ما برای ساختن نمادها با چالش‌ها و موانعی روبه‌رو هستیم و می‌خواهیم آنها را حل کنیم. با رفع موانع طبیعتا در آینده در ساخت نمادها تنوع و آزادی عمل بیشتری خواهیم داشت.

برنامه‌ریزی برای ساخت نمادهای جدیداین عضو شورای شهر با بیان این‌که برخی افراد معتقدند اولویت این روزهای کلان‌شهر اهواز ساخت مجسمه و نماد نیست، اظهار می‌کند: اولویت‌های شهری برای ما مشخص هستند، اما معتقدیم که نمادهای شهری می‌توانند حال مردم را خوب کنند و به همین دلیل است که به صورت جدی پیگیر این موضوع هستیم. سنواتی می‌گوید: در حال برنامه‌ریزی برای ساخت نمادهای جدید در ورودی‌ها و میدان‌های اصلی اهواز هستیم و امیدواریم تا قبل از پایان سال چند پروژه بزرگ را در این زمینه کلید بزنیم.

کد خبر 443592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha