سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۷
۰ نفر

فاطمه کمانی-کرمانشاه- خبرنگار: این روزها گرانی مسکن صدای مردم کرمانشاه را نیز درآورده و قیمت رهن و اجاره به‌صورت نجومی بالا رفته است، به‌گونه‌ای که بیشتر مستاجرانی که فصل جابه‌جایی آنها فرا رسیده، با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند.

 بار گرانی مسکن بر دوش مردم

قیمت خانه در مناطق نه‌چندان بالای شهر، رهن چند ده میلیونی و اجاره‌های چند میلیون تومانی دارد. این افزایش در فصل بهار و تابستان که موعد جابه‌جایی مستاجران است، بسیار قابل توجه بوده و بسیاری از افراد با پولی که سال گذشته خانه گرفتند، اکنون باید یک خانه بسیار سطح پایین‌تر پیدا کنند.  به علاوه بسیاری از مستاجران مجبور شدند با توجه به پول پیشی که دارند، به خانه‌هایی با کیفیت نامناسب‌تر و البته در مناطق پایین‌تر شهر، ازجمله شهرک‌های حاشیه‌ای نقل مکان کنند و این روند احتمالا تا پایان سال ادامه دارد و شاهد افزایش قابل توجه آمار حاشیه‌نشینان خواهیم بود.

  • افزایش ۲ تا ۳ برابری قیمت‌ها

گرانی مسکن فقط به رهن و اجاره محدوده نمی‌شود و در حوزه خرید و فروش، قیمت خانه‌هایی که در برخی از مناطق شهر در گذشته، متری یک تا ۲ میلیون تومان بود، اکنون با افزایش ۲ تا ۳ برابری مواجه شده است و در برخی مناطق نیز بیشتر از ۱۰۰درصد افزایش قیمت در هر مترمربع خانه را شاهد بوده‌ایم. یکی از مشاوران املاک در کرمانشاه با اشاره به آخرین وضعیت قیمت رهن و اجاره در بازار مسکن این شهر می‌گوید: قیمت خانه براساس محله، امکانات خانه، آپارتمانی یا ویلایی بودن یا حتی حضور و عدم حضور صاحبخانه متفاوت است.

«هوشنگ لطفی» ادامه می‌دهد: اکنون قیمت رهن و اجاره  به صورت میانگین، برای واحد ۲۵۰متری در شهرک معلم ۱۵میلیون تومان رهن و کرایه ماهی یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان، واحد ۲۰۰متری در خیابان مسکن کپ ۵۰میلیون تومان رهن و کرایه ماهی یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان، واحد ۹۰متری در خیابان ۲۲بهمن رهن ۴۰میلیون تومان و کرایه ماهی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان،  واحد ۲۲۰متری فرهنگیان فاز ۲ رهن کامل ۱۴۵میلیون تومان، واحد ۹۰ متری شهرک شهرداری رهن کامل ۴۰ میلیون تومان و واحد ۱۸۰ متری شهرک نصر ۷۰ میلیون تومان رهن، کرایه ماهی ۷۰۰ هزار تومان است. وی می‌افزاید: قیمت رهن و اجاره برای واحد ۱۰۰متری خیابان باغ ابریشم ۲۰ میلیون تومان رهن و کرایه ماهی ۲۰۰ هزار تومان، واحد ۱۵۰ متری خیابان نوبهار ۱۰۰ میلیون تومان رهن، کرایه ماهی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، واحد ۱۳۰ متری شهرک صدرا رهن کامل ۷۰ میلیون تومان، واحد ۱۱۴ متری در شهرک الهیه رهن ۴۰ میلیون تومان، کرایه ماهی ۹۰۰ هزار تومان، واحد ۹۰ متری در حافظیه ۱۷ میلیون تومان رهن و کرایه ماهی ۵۰۰ هزار تومان، واحد ۸۰ متری در شهرک تعاون رهن ۲۵میلیون تومان، کرایه ماهی ۴۵۰ هزار تومان، واحد ۱۷۰ متری شهرک پردیس رهن کامل ۱۸۰میلیون تومان و واحد ۱۰۰متری خیابان سراب ۱۲۰میلیون تومان رهن و ماهی یک میلیون و دویست هزار تومان کرایه است.

  • دیگر خانه ارزان نداریم

یکی دیگر از مشاوران املاک در کرمانشاه درباره آخرین وضعیت نرخ خرید و فروش خانه در این شهر می‌گوید: خانه‌هایی داریم که به‌اصطلاح پنت‌هاوس هستند و از انواع امکانات برخوردارند و نرخ آنها به متری ۱۲، ۱۳ میلیون تومان و حتی بیشتر هم می‌رسد، اما حتی در مسکن‌های مهر هم خانه متری ۵/۱ میلیون تومان باقی نمانده است.

«ایرج شاهمرادی» ادامه می‌دهد: برای مثال هم اکنون و به‌صورت حدودی قیمت منزل در محدوده ۲۲بهمن، متری ۶ تا ۱۲میلیون تومان، در شهرک پردیس متری ۳ تا ۶ میلیون تومان، در شهرک معلم متری ۲ تا ۴ میلیون تومان، در خیابان بهار متری ۴ تا ۸ میلیون تومان، در خیابان نوبهار متری ۷ تا ۱۳میلیون تومان، در شهرک الهیه متری ۴ تا ۸ میلیون تومان و در محدوده کارمندان متری ۳ تا ۷ میلیون تومان است.

  • انتقاد رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده  

گرانی مسکن در کرمانشاه تا جایی پیش رفت که انتقاد رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده شهرستان کرمانشاه را نیز به دنبال داشت. «فردین امیری» می‌گوید: قیمت مسکن اکنون با هزینه تمام شده ساخت‌وسازهایی که در نظام مهندسی به صورت کارشناسی با آن مواجهیم، مطابقت ندارد. وی ادامه می‌دهد: بالا بودن قیمت مسکن برای خرید و فروش و رهن و اجاره در کرمانشاه قابل توجه است و باید فکری به حال افزایش قیمت‌ها کرد. به گفته امیری، باید در قالب کار کارشناسی درصد مشخصی را برای افزایش کرایه‌ها تعیین کرد تا افزایش به صورت سلیقه‌ای نباشد. رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده کرمانشاه خواستار ورود مسئولان استان به موضوع مسکن و ساماندهی قیمت‌ها شد. گرانی مسکن حتی استاندار کرمانشاه را نیز وادار به واکنش کرد؛ به‌گونه‌ای که دستور داد کمیته‌ای با هدف ساماندهی وضعیت نرخ مسکن در کرمانشاه با حضور دستگاه‌های مربوط تشکیل شود.

کد خبر 443589

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha