فرشته بامری- خبرنگار: کلنگ احداث بیمارستان ۶۴ تخت‌خوابی پلان، در ۷۰ کیلومتری شهر چابهار، در سال ۶۸ بر زمین زده شد، اما تاکنون این بیمارستان احداث و تکمیل نشده است.

بیمارستان پلان

در آن زمان ۳۷۰۰ متر مربع زمین از سوی ساکنان بخش پلان برای احداث این بیمارستان واگذار شد تا مردم محروم دشتیاری، پلان، دهستان پیرسهراب و بخش تلنگ از خدمات بهداشتی و درمانی مناسبی بهره‌مند ‌شوند. اکنون با گذشت ۳۰ سال دیواری به ارتفاع نیم متر به عنوان چهارستون بیمارستان دیده می‌شود که به حال خود رها شده است؛ البته ناگفته نماند در این مدت مسئولان امر به نوبه خود از تکمیل این بیمارستان سخن بسیار گفته‌اند، اما در عمل اقدامی صورت نگرفته است.

 ظرفیت اولیه این بیمارستان پس از احداث ۳۲ تخت است و این قابلیت را دارد تا به ۶۴ تخت نیز افزایش یابد. این در حالی است که امکانات پزشکی و درمانی در منطقه در حد پانسمان و درمان سرپایی است و مردم مجبورند برای خدمات عمومی و تخصصی به مرکز شهرستان یا شهرهای همجوار سفر کنند.  این منطقه دارای آمار بالای مرگ‌ومیر مادران باردار، مرگ‌ومیر کودکان زیر ۵ سال و احتمال شیوع بیماری‌های واگیر و همچنین سوانح رانندگی به دلیل شرایط بد جاده‌های روستایی و ترددهای مرزی است. از این رو ایجاد امکانات بهداشتی و درمانی به‌خصوص تخت بستری برای این بخش جدی است.  

  • گلایه ساکنان پلان

یکی از ساکنان منطقه دشتیاری می‌گوید: بخش مرکزی، پلان و دشتیاری چابهار با داشتن ۲۰۰هزار نفر جمعیت فاقد بیمارستان است، به طوری که مردم منطقه ناچار هستند برای دریافت خدمات تخصصی و بستری با طی کردن مسیر طولانی به شهرهای همجوار یا حتی خارج از استان سفر کنند.   «انور میهن‌دوست» می‌افزاید: ایرانشهر، زاهدان، چابهار، مشهد، کرمان، شیراز و یزد از جمله شهرها و استان‌هایی هستند که برای دریافت خدمات درمانی انتخاب می‌شوند. این در حالی است که بیمارستان بخش پلان ۳۰ سال قبل کلنگ‌زنی شده و هنوز تکمیل نشده و به بهره‌برداری نرسیده است. با این‌که مرکز خدمات درمانی در بخش پلان، نوبندیان، نگور، بریس و درگس ایجاد شده، این مراکز نمی‌توانند پاسخ‌گوی نیازهای بیمارستانی مردم باشند.

مرکز زایمان در بخش نوبندیان و پلان ایجاد شده و از این نظر شرایط مطلوبی داریم. ‌وی در ادامه با اشاره به این‌که ارائه و مستقر کردن خدمات و امکانات بهداشتی ضروری است، می‌گوید: البته از نظر بهداشتی و امکانات در چند سال اخیر پیشرفت خوبی داشته‌ایم، اما کافی نیست و درخواست ما ساخت بیمارستان پلان است.  

  • توقف ساخت‌وساز بیمارستان

عضو شورای اسلامی بخش پلان در این خصوص می‌گوید: حدود ۳۰ سال قبل یک بیمارستان ۶۴ تخت‌خوابی در بخش پلان چابهار کلنگ‌زنی و عملیات ساخت آن آغاز شد. پس از گذشت ۲ سال پیشرفت این بیمارستان به حصارکشی اطراف زمین منتهی شد. در این برهه ناگهان ادامه ساخت‌وساز در آن تعطیل و پس از پایان دولت سازندگی این پروژه به کلی از برنامه دولت حذف شد.  
«شه‌بخش گرگیج» می‌افزاید: پیگیری‌های مکرری برای از سرگیری ساخت این بیمارستان صورت گرفت تا این‌که اواخر دولت اصلاحات مجدداً برای این پروژه کلنگ‌زنی انجام شد. اما این بار هم ساخت این پروژه عملی نشد. پیگیری‌ها برای ساخت این بیمارستان از آن زمان ادامه داشت تا نوبت به دولت تدبیر و امید رسید که در این زمان ایراداتی در خصوص این پروژه مطرح شد.  

  • ایراد وارده بر پروژه ساخت بیمارستان 

گرگیج ادامه می‌دهد: ایراد مطرح‌شده این بود که منطقه پلان، روستایی است و نمی‌توان در آن بیمارستان ساخت و این پروژه باید در قالب مرکز درمان‌بستر اجرا شود به همین دلیل این پروژه از بیمارستان ۶۴ تخت‌خوابی به مرکز درمان‌بستر ۱۰ تخت‌خوابی تقلیل پیدا کرد.  وی می‌گوید: این در حالی است که مسائل بهداشتی و درمانی از موضوعات کلیدی و مهم منطقه دشتیاری است. سال‌هاست مردم منطقه به دلیل نبود بیمارستان، رنج سفر و هزینه ایاب و ذهاب را متحمل می‌شوند. با وجود این‌که در منطقه مرکز جامع سلامت وجود دارد و همچنین تعدادی پزشک در مطب خصوصی به مردم خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهند، این امکانات کافی نیست و مانع مهاجرت شهروندان به دیگر شهرها برای درمان نمی‌شود.  

عضو شورای اسلامی بخش پلان می‌گوید: از مسئولان تقاضا داریم ساخت و تکمیل بیمارستان را در اولویت قرار دهند تا شهروندان برای درمان مجبور به رفتن به استان‌ها و شهرستان‌های دیگر نشوند. از طرفی هجوم بیماران به بیمارستان‌ها در مراکز شهرها نیز سبب ازدحام و کمبود تخت بیمارستانی می‌شود؛ بنابراین پذیرش بیمار در شهر محل سکونت اهمیت بالایی دارد.

  • اتمام مرحله نخست ساخت بیمارستان تا پایان سال جاری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی ایرانشهر می‌گوید: چابهار از ۳ شهر به نام‌های چابهار، پلان و نگور و ۳ بخش به نام‌های مرکزی، دشتیاری و پلان تشکیل شده و ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا دارد. شهرستان چابهار و منطقه دشتیاری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر هستند؛ از این رو تلاش شده ساخت بیمارستان پلان یکی از برنامه‌های اولویت‌دار دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر باشد؛ بنابراین توان خود را به کار بسته‌ایم تا بتوانیم بعد از گذشت ۳۰ سال مشکلات مردم محروم دشتیاری، پلان و پیرسهراب را رفع کنیم. «مهران امینی‌فرد» ادامه می‌دهد: ساخت بیمارستان پلان با ۳۷۰۰ متر مربع زیربنا به زودی آغاز می‌شود و مرحله نخست آن شامل اسکلت تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

اعتبار مرحله اول آن حدود ۵۰ میلیارد ریال است که از سوی این دانشگاه تأمین و پرداخت خواهد شد.  وی با بیان این‌که نقشه بیمارستان پلان متناسب با اولویت نیازهای اساسی درمانی مردم منطقه تهیه شده است و مناقصه آن در حال انجام است و در حال بررسی پیشنهادها هستیم، می‌افزاید: ظرفیت این بیمارستان ۳۲ تخت‌خوابی است و می‌توان آن را به ۶۴ تخت ارتقا داد. همچنین پس از معرفی پیمانکار، اگر بومی باشد در همین ماه و اگر غیربومی باشد احتمالاً به دلیل تجهیز کارگاه حدود یک ماه بعد عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.  

کد خبر 443587

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha