سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸
۰ نفر

جواد افتخاری-خراسان رضوی- خبرنگار: کلات و سرخس ۲ شهرستانی بودند که در سیلاب‌های امسال در بین شهرستان‌های خراسان رضوی بیشترین خسارت‌ها را دیدند. کمبود امکانات در این نقاط حادثه‌خیز از دلایل افزایش بار خسارت‌ها بوده و این ۲ شهرستان همچنان در بازسازی و جبران خسارت‌های واردشده، بلاتکلیف مانده‌اند.

سیل در کلات
  • ٨ میلیارد تومان خسارت سیل

شهردار کلات به همشهری می‌گوید: تا پایان اردیبهشت‌ماه بالغ بر ۷ تا ۸ میلیارد تومان براثر سیلاب به زیرساخت‌های شهری کلات خسارت وارد شده و تنها یک میلیارد تومان مربوط به دیوار ساحلی است. «مسعود میراب» با اظهار تاسف از این‌که کلات از نظر امکانات بسیار در مضیقه است و کمبودهای فراوانی داریم، می‌افزاید: در زمان وقوع حوادث و شرایط بحرانی میزان کمک‌ها از مناطق مختلف هم در حدی که پاسخگوی مدیریت بحران باشد نیست.

وی با بیان این‌که مجبوریم با همین امکانات کم نه‌تنها شهر را مدیریت کنیم، بلکه به ادارات و سازمان‌های دیگر نیز کمک کنیم، اظهار می‌کند: به‌جای این‌که ادارات امکانات مورد نیاز خود را در مواقع بحرانی از مسئولان استانی بخواهند مدام از شهرداری انتظار دارند در صورتی که باید وضعیت معابر شهری را به حالت اولیه برگردانیم. شهردار کلات عنوان می‌کند: نمی‌توان انتظار داشت تجهیزات و ماشین‌آلات شهرداری را در اختیار ادارات دیگر قرار داد و کارهای خود شهرداری بماند، ولی اینگونه اقدامات برای مردم قابل توجیه نیست.

وی با اعلام این‌که امکانات موجود حتی جوابگوی نیاز خود شهرداری هم نیست، می‌افزاید: برای خدمات‌رسانی بهتر به برخی دستگاه‌ها نیاز داریم، اما اصلا در منطقه وجود ندارد. میراب با بیان این‌که در سیلاب اخیر از استان درخواست کمک کردیم، اظهار می‌کند: از هفدهم فروردین‌ماه تاکنون کلات آرامش نداشته و مدام درگیر بارش‌های شدید باران و سیلاب بوده‌ایم.  وی با اشاره به این‌که از ۱۷ فروردین‌ماه تاکنون بیش از ۸ تا ۹ سیلاب در شهر کلات داشته‌ایم، می‌افزاید: در تمامی سیلاب‌ها به معابر شهری و زیرساخت‌ها خسارت‌های جدی وارد شده است.  شهردار کلات می‌گوید:  برخی معابر به گونه‌ای هستند که با کوچک‌ترین بارندگی شاهد ورود سیلاب به داخل شهر هستیم و باید در این خصوص تدابیر لازم اتخاذ شود.

وی عنوان می‌کند: اکنون به‌جد نیازمند کمپرسی، ماشین تخلیه فاضلاب، مینی لودر، تانکر آب برای شست‌وشوی معابر، بیل زنجیری و برخی ماشین‌آلات دیگر برای خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان هستیم.  میراب با بیان این‌که امسال برای سومین سال است که به شهر کلات براثر سیلاب خسارت‌های جدی وارد می‌شود، اظهار می‌کند: در بیستم مرداد سال ۹۶، ۲ میلیارد تومان، ۲۴ اردیبهشت سال گذشته ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و امسال نیز در ۲۴ فروردین‌ماه بیش از ۳ میلیارد تومان براثر سیلاب خسارت به شهر کلات وارد شده است.

وی می‌افزاید: بعد از هر سیلاب مسئولان کشوری و استانی به منطقه آمدند و برای جبران خسارت‌ها قول‌ها و وعده‌هایی دادند اما تاکنون حتی یک ریال به شهر کلات تخصیص نیافته است. شهردار کلات می‌گوید: حتی هزینه‌های جاری که مسئولان قول داده بودند تخصیص دهند تا شهر را به حالت عادی بازگردانیم محقق نشد و تاکنون در حد وعده باقی مانده است.  وی با بیان این‌که شهرداری کلات کم‌درآمد بوده و برای جبران خسارت‌ها نمی‌دانیم از چه محلی باید تامین خسارت‌ کنیم، عنوان می‌کند: امیدواریم مسئولان استان و کشور توجه بیشتری به شهر کلات که بسیار سیل‌خیز است داشته باشند.

  • بازسازی منازل مسکونی در انتظار اعتبار

در ادامه فرماندار سرخس با بیان این‌که متوسط بارندگی در این شهرستان ۱۸۰ میلیمتر است، می‌گوید: از ابتدای سال زراعی ۹۷ تاکنون میزان بارش به ۳۳۷ میلیمتر رسیده و نسبت به دور زراعی سال قبل دو برابر شده است.   «حسین غریب» با اشاره به این‌که این میزان بارش در دوره آماری بلندمدت بی‌سابقه است، می‌افزاید: فقط ۲۴ فروردین‌ماه ۷۰ میلیمتر بارندگی در شهرستان داشته‌ایم.

وی با اعلام این‌که این بارش‌ها بعضأ خسارت‌هایی برجای گذاشته است، به طوری که در چند روستای صمدآباد، چاله‌زرد و حاجی‌مدد آبگرفتگی منازل و برخی دیگر خسارت‌هایی داشته‌ایم، اظهار می‌کند: در بارندگی‌ها و سیلاب‌های ۲ ماه گذشته به ۳۷۹ واحد مسکونی خسارت وارد شد که حدود ۳۰۰ واحد نیازمندنوسازی و بازسازی و ۷۹ واحد دیگر نیازمند تعمیرات هستند.

فرماندار سرخس با بیان این‌که به ۴ هزار هکتار از اراضی دیم شهرستان خسارت وارد شده و چند واحد دامداری از بین رفته است، عنوان می‌کند: در این مدت ۴۰۰ راس دام از بین رفت و ۳ میلیارد تومان به راه‌های روستایی و فرعی شهرستان نیز خسارت وارد شد.  وی همچنین با اشاره به این‌که براساس برآورد اولیه حدود ۲۰ میلیارد تومان به تمامی بخش‌های مختلف شهرستان خسارت وارد شده است، می‌گوید: با وجود این‌که بازسازی منازل روستایی بر عهده استان است، اما به دلیل محدودیت‌های مالی از سوی استاندار تصمیم گرفته شد شهرستان‌هایی که درگیر سیلاب شدند فازبندی شوند و در فاز اول

برای بازسازی منازل خسارت‌دیده سهمیه‌ای به شهرستان‌های بردسکن، سرخس، کلات و برخی شهرهای دیگر داده شود.  غریب می‌گوید: براساس اولویت‌ها و میزان خسارتی که به شهرستان سرخس وارد شده بود، ۱۰۸ واحد را به استان اعلام کردیم که امیدواریم به‌زودی اعتبارات مورد نیاز تخصیص یابد.  وی با اعلام این‌که برای بازسازی و ساخت منازل خسارت‌دیده منتظر ابلاغ اعتبارات مورد نیاز هستیم، ادامه می‌دهد: نقشه خطرپذیری شهرستان در حوزه‌های مختلف همانند سیلاب را تهیه کرده‌ایم.  

  • در مسیر خروج رواناب

فرماندار سرخس با بیان این‌که یکی از مشکلات شهرستان سرخس این است که همیشه میزبان ورودی سیلاب شهرستان مشهد و چناران هستیم، می‌گوید: مسیل بزرگی به نام کشف‌رود وجود دارد که از قوچان شروع شده و به سمت مرز ایران با ترکمنستان می‌رود و نهایتا وارد این کشور می‌شود.  وی با اشاره به این‌که تمامی سیلاب‌های بینالود و هزارمسجد که وارد دشت قوچان و چناران می‌شوند، برای خروج از کشور باید از شهرستان سرخس گذر کنند، می‌افزاید: برخی مواقع حجم سیلاب بیش از ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه بوده و این موجب شد چند پل از بین برود.  

غریب از حوضه آبریز سرخس به عنوان یکی از ۶ حوضه آبریز کشور نام می‌برد و عنوان می‌کند: شهرستان سرخس بالغ بر ۵۰۰ هزار رأس دام دارد و سالیانه میزبان ۱۰۰ هزار دام عشایر است و این چرای بیش از حد مراتع موجب ضربه زدن به پوشش گیاهی شده است.  وی با بیان این‌که از بین رفتن پوشش گیاهی عاملی برای راه افتادن رواناب و سیلاب شده است، می‌گوید: در این راستا سد شوریجه درحال احداث است و تاکنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. فرماندار سرخس اظهار می‌کند: اگر سد شوریجه با توجه به حجم اعتبارات و از محل اعتبارات ملی و با ظرفیت ۲۵۰ میلیون متر مکعب تکمیل شود می‌توان سیلاب کشف‌رود را کنترل کرد.

وی با اعلام این‌که شهرستان سرخس به خاطر وجود شرکت‌های بزرگی که دارد در حوزه ماشین‌آلات با مشکل خاصی مواجه نیست، می‌افزاید: در سیلاب‌های اخیر با تدابیر اتخاذشده مقابله خوبی با سیلاب صورت گرفت و هیچ گونه تلفات انسانی نداشتیم.  
غریب ادامه می‌دهد: امسال برای اولین بار مصوب کردیم کارکنان ادارات هم گروه جهادی شوند که برای شروع کار فرمانداری، بخشداری، دهیاران و حتی پیمانکاران در قالب گروه‌های جهادی ۵۰ تا ۶۰ نفره برای کمک به روستاهای سیل‌زده اعزام شدند و این بسیار کمک کرد. همچنین در سیلاب فروردین‌ماه ۲۰۰ تخته چادر توزیع و برای ۱۵ روز وعده غذایی داده شد.

غریب همچنین به وضعیت تصرفات مسیل‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: خسارتی که به دلیل سیلاب وارد شد ناشی از این بود که در بالادست روستاها همانند روستای صمدآباد مردم در قالب دیمه‌کاری اقدام به تخریب مراتع کرده بودند و از سویی بارندگی شدید موجب وارد شدن خسارت‌هایی شد. وی با بیان این‌که در روستای چاله زرد مسیل روستا جایی که باید آب باران و سیلاب‌ها عبور کند در سالیان متمادی به خاطر وجود شن‌های روان پر شده بود، عنوان می‌کند: بندهای خاکی دست‌سازی که مردم ساخته بودند در سیلاب اخیر تخریب شده و به سمت روستا آمده و این موجب تشدید سیلاب شده بود.

فرماندار سرخس عنوان می‌کند: امیدواریم هرچه زودتر اعتبارات بازسازی به شهرستان تخصیص یابد تا بتوانیم هر چه زودتر بستر مناسب را برای زندگی ایمن روستاییان فراهم کنیم. وی در پایان ابراز امیدواری می‌کند هر چه زودتر سد شوریجه تکمیل شود تا بتوانیم بهره‌وری مناسبی از رواناب‌ها داشته باشیم و با کمک مردم و بهره‌برداران در روستاها  جلو تخریب عرصه‌های ملی و مراتع را  بگیریم.

کد خبر 443584

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha