همشهری آنلاین: برادر ناتنی رهبر کره‌شمالی که فوریه ۲۰۱۷ در فرودگاه کوالالامپور در مالزی کشته شد، جاسوس و خبرچین سازمان سیا بود.

كيم جونگ اون و كيم جونگ نام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، روزنامه وال استریت جورنال از قول یک منبع ناشناس از دیدارهای پیاپی کیم جونگ-نام با ماموران سازمان جاسوسی آمریکا خبر داده، هر چند هنوز ابعاد و بسیاری از جزئیات ماجرای قتل و ارتباط فرزند ارشد رهبر پیشین کره‌شمالی با طرف‌های آمریکایی نامکشوف مانده است. این منبع همچنین به پیوند میان برادر ناتنی کیم جونگ-اون با سازمان سیا اشاره کرده است.

کیم جونگ-نام در فوریه ۲۰۱۷ برای دیدار با عامل سیا به کوالالامپور سفر کرده بود که در همان فرودگاه به شکلی عجیب با یک ماده شیمیایی ممنوعه مسموم و کشته شد. گرچه به نظر می‌رسد هدف او از این سفر صرفا دیدن طرف آمریکایی نبوده است. دولت مالزی دو زن اندونزیایی و ویتنامی مظنون به دست داشتن در قتل کیم را به ترتیب در ماه‌های مارس و می امسال آزاد کرد.

هر چند صحت این گزارش از سوی منابع رسمی هنوز تایید نشده و سیا هم به آن واکنش نشان نداده اما به نظر می‌رسد خیلی‌ها از همان ابتدا در جریان رابطه میان نام و سیا قرار داشتند. از جمله آنا فیفیلد، مسئول دفتر واشنگتن‌پست در پکن که در کتاب خود «جانشین کبیر» نوشت: «با اینکه کیم جونگ-نام از طرف برادرش با آمریکایی‌ها دیدار می‌کرد اما او اطلاعات در اختیار ماموران سیا قرار می‌داد و آنها را عمدتا در سنگاپور و مالزی می‌دید.»

در بخشی از گزارش وال استریت جورنال آمده است: کیم جونگ-نام سال‌ها خارج از کره‌شمالی زندگی می‌کرد و در پیونگ‌یانگ پایگاه قدرت نداشت. از این رو و بر اساس آنچه تعدادی از مقام‌های رسمی آمریکایی پیش‌تر گفته‌اند، دسترسی او به اطلاعات محرمانه و ارزشمند بسیار کم بود و نمی‌توانست جزئیات فعالیت‌های سری داخل کره‌شمالی را به آمریکایی‌ها منتقل کند. ضمن اینکه نام با ماموران مخفی چند کشور دیگر از جمله چین هم در ارتباط بود.

مقام‌های رسمی آمریکا و کره‌جنوبی پیش از این بر دست داشتن کره‌شمالی در ماجرای ترور برادر ناتنی کیم جونگ-اون تاکید کرده‌اند؛ اتهامی که پیونگ‌یانگ همواره آن را رد کرده است.

کد خبر 443513

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha