همشهری آنلاین: مالکان واترستونز به عنوان بزرگ‌ترین کتابفروشی زنجیره‌ای بریتانیا در یک معامله ۶۸۳ میلیون دلاری مدیریت بارنز اند نوبل، بزرگ‌ترین کتابفروشی زنجیره‌ای ایالات متحده آمریکا را از آن خود کردند.

شعبه كتابفروشي بارنز اند نوبل در لس آنجلس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، سرمایه‌گذاری ۵۳۷ میلیون پوندی صندوق هزینه واترستونز در واقع تلاشی است برای زنده نگه داشتن کتابفروشی‌های واقعی در دو سوی دنیا. شرکت مدیریتی الیوت با داشتن سرمایه ۳۵ میلیارد دلاری قصد دارد جیمز دانت (رئیس واترستونز) را در نیویورک مستقر کند و مدیریت اجرایی هر دو کتابفروشی زنجیره‌ای را به او بسپرد. هر چند نشان تجاری هر دو شرکت باقی می‌ماند و کتابفروشی‌ها جداگانه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

الیوت که به داشتن راهبردهای سرمایه‌گذاری تهاجمی شناخته می‌شود، معتقد است واترستونز و بارنز اند نوبل تحت مدیریت دانت بهترین عملکرد خود را ارائه می‌دهند. قرارداد مالکیت شامل بدهی‌های بارنز اند نوبل هم می‌شود و شایعه‌هایی که حدود ۱۰ روز پیش از ادغام شرکت‌ها سر زبان‌ها افتاده بود، ارزش سهام شرکت آمریکایی را به ۶.۵ دلار در هر سهم کاهش داد؛ حدود ۴۳ درصد ارزش اصلی سهام پیش از ادغام.

بارنز اند نوبل بسیار بزرگ‌تر از همتای اروپایی و تعداد شعبه‌هایش دو برابر و درآمد آن هفت برابر واترستونز است. بارنز اند نوبل در مجموع ۶۲۷ شعبه دارد که در هر ۵۰ ایالت آمریکا پراکنده شده‌اند. درآمد آن هم در سال مالی گذشته ۳.۷ میلیارد دلار (۲.۹ میلیارد پوند) بود. تعداد شعبه‌های واترستونز در اروپا به عدد ۲۹۳ می‌رسد و درآمد آن در سال ۲۰۱۸ کمی بیش از ۴۰۰ میلیون پوند بود. ضمن اینکه در ایرلند، هلند و بلژیک هم شعبه دارد.

معامله ادغام دو کتابفروشی بزرگ زنجیره‌ای در بریتانیا و آمریکا جهشی بزرگ برای دانت ۵۵ ساله است که در دهه سوم عمر خود کار بانکداری را کنار گذاشت و یک فروشگاه زنجیره‌ای با شش شعبه را در لندن بنیان نهاد. هشت سال پیش وقتی گروه موسیقی HMV شرکت واترستونز را به یک میلیاردر روسی فروخت، الکساندر ماموت از دانت برای مدیریت دعوت به همکاری کرد؛ هر چند این مدیر انگلیسی همیشه نسبت به موفقیت تجاری کتابفروشی‌های بزرگ زنجیره‌ای تردید داشت.

کد خبر 443507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha