مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
۰ نفر

فاطمه کاظمی- همدان ـ خبرنگار: بیش از یک سال و نیم از تاسیس هیاتی موسوم به «اندیشه‌ورزان جوان» توسط سعید شاهرخی معاون استاندار سابق در همدان گذشته است، اما با گذشت این مدت هنوز هیچ اقدام عملی از این هیأت مشاهده نشده است. اغلب شهروندان هنوز به‌درستی نمی‌دانند کارایی این گردهمایی در بهبود شرایط جوانان استان چیست.

ایده‌های بر زمین مانده اندیشه‌ورزان جوان

قریب به ۲ سال قبل شاهرخی به سمت معاون سیاسی استاندار همدان منصوب شد و از همان ابتدا زمزمه‌هایی مبنی بر تاسیس گروهی متشکل از برخی جوانان نخبه استان برای ارائه ایده‌هایی نو توسط وی شنیده شد. او اظهار کرده بود این تجربه را برای نخستین بار در استان قزوین و در زمان معاونت سیاسی در این استان به اجرا درآورده است اگرچه طبق شواهد هیأت اندیشه‌ورزان جوان هنوز در این استان کارایی نداشته و فقط به عنوان رزومه‌ای در کارنامه شاهرخی مورد استفاده قرار گرفته شده است.  

از ۲ سال پیش تاکنون شاهرخی که از سمت معاونت سیاسی به استانداری همدان رسیده است هر بار در دفاع از عملکرد خود طی این مدت، هیأت اندیشه‌ورزان جوان را گواهی سخنانش قرار می‌دهد و آن را یکی از اقدامات موفق خود عنوان می‌کند. این در حالی است که این هیأت تاکنون برون‌دادی در زمینه بهبود شرایط جوانان استان نداشته و مشخص نیست از این پس نیز به دنبال رسیدن به چه هدفی در این خصوص است. اگرچه استفاده از نظرات و ایده‌های جوانان در اداره امور هر استان اقدامی موثر در بهبود شرایط هر استان است اما تجربه ثابت کرده در این مسیر هنوز راهی طولانی باقی است.  

  • هیأت بدون کارایی

آیدا شاکر یکی از اعضای سابق هیات اندیشه‌ورزان جوان که به تازگی با خبری کردن نامه استعفای خود از این هیأت جدا شده است در خصوص چرایی این استعفا می‌گوید: سال گذشته و در زمان پیوستن به این هیأت بسیار امیدوار بودم و تصور می‌کردم می‌توانم به همراه سایر جوانان در این هیأت کاری هرچند کوچک برای شهر و استان همدان انجام دهم. به مرور زمان متوجه شدم که متاسفانه این هیأت کارایی ندارد و فقط به ابزار فخرفروشی مسئولان تبدیل شده‌ است و این من را بسیار ناامید و ناراحت کرد. با این همه چندین ماه به تلاش و فعالیت ادامه دادم تا شاید نتیجه‌ای کسب کنم اما متاسفانه هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد.

وی بیان می‌کند: برای پیوستن به این هیأت انتظار هیچ دستمزد و حقوقی نداشته‌ام زیرا این عضویت را ادای دینی به استان همدان و مردمانش می‌دانستم. حتی وقتی گفتند عضویت در این هیأت به منزله استخدام در مجموعه استانداری نیست بسیار خرسند بودم و خیالم آسوده بود که می‌توانم بی‌حاشیه عملکرد خود را داشته باشم و ایده‌های خود را ارائه دهم. در قبال وقت و انرژی که در این راه صرف می‌کردم فقط یک خواسته مهم داشتم که این را از همان ابتدا با مسئولان مربوطه و آقای شاهرخی در میان گذاشتم و آن خواسته به ثمر رسیدن حتی یک یا ۲ ایده معقول و منطقی در استان بود، چراکه بدون آن کل این هیأت از هویت اصلی خود تهی می‌شد. در آن زمان به من قول دادند که این هیأت نمایشی نباشد و حتما تا حد امکان ایده‌های جوانان عملی شود.

  • همایش‌های استانی

شاکر ادامه می‌دهد: من و سایر جوانان این هیأت طی این مدت چندین ایده به مسئولان ارائه کرده‌ایم که از این میان می‌توانم به رنگ‌آمیزی دیوارهای حاشیه شهر و حفاظت از خانه‌های قدیمی در قالب فرهنگسرا یا مهمانسرا و مانند این اشاره کنم، اما هیچ‌یک از این ایده‌ها به نتیجه نرسید. در آخرین تلاش نیز به دنبال اتفاقات اخیر و خطری که عمارت تاریخی نورمهال را تهدید می‌کند به همراه اعضای هیأت نامه‌ای تنظیم کردیم و از استاندار خواستیم برای حفاظت از عمارت نورمهال اقدام کند حتی در این نامه راهکاری نیز مبنی بر معاوضه زمین به استاندار ارائه شد اما متاسفانه این خواسته نیز بی‌پاسخ ماند.

این عضو سابق هیأت اندیشه‌ورزان استانداری همدان می‌افزاید: طی این مدت به دستور استاندار ۲ همایش استانی برای معرفی هیأت برگزار شد. در یکی از آنها اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، حضور داشت و در دیگری نیز شهیندخت ملاوردی، دستیار ویژه سابق رئیس‌جمهوری. از این ۲ همایش نیز عملکردی حاصل نشد و من هنوز دقیقا نمی‌دانم این همایش‌ها در بهبود شرایط استان چه تأثیری داشتند. با اینکه استاندار نه تنها در این همایش‌ها بلکه در هر محفلی در خصوص حمایت از جوانان و ایده‌های آنان سخن می‌گوید اما متاسفانه در عمل چنین چیزی را شاهد نیستیم و هیأت اندیشه‌ورزان جوان تنها شعاری در حمایت از ایده‌های جوان است، بی‌هیچ نتیجه و حاصلی.

وی می‌گوید: متاسفانه برخی از جوانان در این هیأت به خوبی به شعارزدگی این گردهمایی پی برده‌اند اما به هر دلیلی قادر به ترک آن نیستند خصوصا که در آخرین روزهای حضورم در این هیات شنیدم استاندار قول استخدام اعضای هیأت در مجموعه استانداری را نیز داده است. در این شرایط که بیکاری از معضلات جامعه جوان است، درک می‌کنم که برخی برای از دست ندادن این شرایط با وجود نارضایتی از عملکرد بی‌حاصل این هیأت آن را ترک نمی‌کنند.  

  • جلسات بدون دستاورد

یکی از اعضای هیات اندیشه‌ورزان جوان که نخواست نامش فاش شود در خصوص کارایی هیأت اظهار می‌کند: در ابتدای شکل‌گیری هیأت، جوانان چندین ایده به مسئولان ارائه دادند اما هیچ‌یک عملی نشد و همین مسئله اعضا را نیز از تحرک بازداشت. هم‌اکنون کم و بیش در قالب کارگروه‌های متعدد جلساتی با حضور جوانان برگزار می‌شود، اما این جلسات تاکنون دستاوردی به دنبال نداشته است.  وی توضیح می‌دهد: هرچند تا امروز با توجه به اهداف هیأت نتیجه‌ای به دست نیامده است، اما باید تلاش کنیم تا شاید در آینده اتفاقات بهتری رقم بخورد.  

این عضو هیات اندیشه‌ورزان جوان با تأیید وعده استخدام در مجموعه توسط استاندار می‌افزاید: اگرچه استاندار قول استخدام به اعضا را داده‌اند اما هدف ما از ادامه حضور در هیات امید به آینده است تا شاید بتوانیم در آینده اقداماتی را در این خصوص شاهد باشیم.  استاندار همدان بارها در هر برنامه‌ای با افتخار هیات اندیشه‌ورزان جوان را شاهدی بر ادعای جوان‌گرایی خود دانسته است، اما باید دید این هیات در آینده چه عملکرد مثبتی را در کارنامه خود ثبت می‌کند.

کد خبر 443480

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha