همشهری آنلاین: صدها هزار نفر در هنگ کنگ در اعتراض به لایحه تحویل افراد مظنون به چین به خیابان‌ها آمده بودند. اعتراضی که در ساعات شبانه نیز ادامه یافت و به خشونت کشیده شد.

به خشنونت كشيده شدن اعتراض ها در هنگ كنگ

به گزارش دویچه وله، خبرگزاری‌های بین‌المللی از اعتراضات روز یکشنبه ۱۹ خرداد (نهم ژوئن) هنگ کنگ به عنوان بزرگترین اعتراضات سی سال گذشته یاد می‌کنند. اشاره این خبرگزاری‌ها به تظاهرات گسترده دانشجویان در سال ۱۹۸۹ در میدان صلح آسمانی در پکن است.

خبرگزاری آلمان (dpa) در گزارشی که روز دوشنبه ۱۰ ژوئن از هنگ کنگ منتشر کرده، به نقل از سازماندهندگان اعتراض به لایحه استراد افراد مظنون به چین، تعداد شرکت کنندگان در این تظاهرات را بیش از یک میلیون نفر اعلام کرده است.

این در حالی است که بنا بر اظهارات پلیس، تعداد معترضان ۲۴۰ هزار نفر بوده است. در جریان اعتراضات گسترده، نیروهای انتظامی از باتوم و اسپری فلفل برای متفرق کردن معترضان استفاده کرده بودند.

در ساعات شبانه، بخشی از معترضان با پرتاب شیشه و همچنین استفاده از حصارهای فلزی به ماموران پلیس یورش برده و بر آن بودند تا به ساختمان شورای قانونگذاری (پارلمان) و همچنین مقر دولت محلی حمله کنند.

  • اعتراض به لایحه استرداد مظنونان

معترضان بر این باورند که قوه قضاییه چین مستقل نبوده و بر اساس فرامین دولتی عمل می‌کند. هنگ‌کنگ که زمانی مستعمره‌ بریتانیا بود، پس از الحاق به چین، با سیستم قضایی مستقل از حکومت چین اداره می‌شود. ساکنان هنگ‌کنگ از آزادی‌هایی بهره‌مند هستند که در چین اثری از آن‌ها نیست.

معترضان در شعارهای تظاهرات گسترده روز یکشنبه نهم ژوئن اعلام کرده بودند که تحویل افراد مظنون به چین، به معنای مفقود شدن آن‌ها خواهد بود. آن‌ها مخالف استرداد این افراد به چین هستند. معترضان به تعقیب و پیگرد دگراندیشان در چین اشاره کرده و از عدم پایبندی قوه قضاییه چین به موازین و استانداردهای بین‌المللی انتقاد می‌کنند.

لم کری، رئیس دولت محلی هنگ‌کنگ از اجرای لایحه استرداد افراد مظنون به چین دفاع کرده است. بر اساس اظهارات رئیس دولت محلی هنگ کنگ قرار است این لایحه روز چهارشنبه ۱۲ ژوئن به رغم اعتراضات گسترده مردم، در شورای قانونگذاری به تصویب برسد.

کد خبر 443468

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha