همشهری آنلاین: سه روزنامه برجسته روسیه در اقدامی نمادین صفحه اول شماره روز دوشنبه خود را به نشانه ابراز همبستگی به روزنامه‌نگار دربند روس اختصاص دادند.

صفحه اول سه روزنامه روسيه در حمايت از روزنامه نگار زنداني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، کومرسانت، ودوموستی و آربی‌کی که با اختلاف معتبرترین روزنامه‌های روسیه به شمار می‌روند، در صفحه اول روز دوشنبه سرمقاله‌ای با عنوان «من/ما ایوان گولانف هستیم» منتشر کردند. این رسانه‌ها با نادرست و مشکوک خواندن اسناد ارائه‌شده به دادگاه، خواستار رسیدگی شفاف و عادلانه به پرونده یکی از برجسته‌ترین روزنامه‌نگاران تحقیقی روسیه شدند که به متهم به دست داشتن در قاچاق مواد مخدر است.

پلیس مسکو روز پنجشنبه خودروی گولانف را به ظن دست داشتن در معامله مواد متوقف و او را بازداشت کرد. گفته می‌شود این روزنامه‌نگار سرشناس به مدت ۱۲ ساعت بدون دسترسی داشتن به وکیل در بازداشت از نیروهای پلیس کتک خورده و پس از گسترده شدن حمایت عمومی، گولانف را در بازداشت خانگی نگه داشته است. دوستان و همکاران این روزنامه‌نگار روز یکشنبه قول دادند به فشار خود به حکومت روسیه ادامه دهند.

چهره‌های رسانه‌ای روسیه معتقدند انتقال گولانف از بازداشتگاه به حبس خانگی یک پیروزی بزرگ برای مخالفان و شکستی فاحش برای نظام قضایی این کشور است. در پرونده‌های مربوط به قاچاق مواد مخدر کم پیش می‌آید متهم یا متهمان از بازداشت موقت یا دائم نجات یابند. اگر گولانف در دادگاه به داشتن مواد مخدر با هدف معامله و فروش آن محکوم شود، دست‌کم ۲۰ سال زندان در انتظارش خواهد بود.

گالینا تیمچنکو، از مدیران ارشد پایگاه خبری مدوزا (محل کار گولانف) حبس خانگی را نه یک پیروزی که نخستین گام در راه آزاد کردن همکار خود دانست و از حامیان این روزنامه‌نگار برای تنها نگذاشتن او تشکر کرد. گولانف پیش از افتادن در دام پلیس روی پرونده‌های فساد دولتی کار می‌کرد و چند پیام تهدیدآمیز هم دریافت کرده بود.

کد خبر 443404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha