دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

نصیبه سجادی-خبرنگار: ماجرای ورود مؤسسه خیریه رعدالغدیر به جشنواره بین‌المللی فرانسه به آشنایی با داوطلبانی که نقش مروجان اشتغال معلولان را در محله‌ها برعهده داشتند.

موسسه رعد الغدیر

«علیرضا آتشک» مدیر و «معصومه فراهانی» مسئول روابط‌عمومی مؤسسه خیریه رعدالغدیر یافت‌آباد درباره این موفقیت و برنامه‌های پیش رو با ما  صحبت کردند. در این جشنواره جهانی، فعالیت مؤسسه‌های خیریه در سراسر دنیا مورد ارزیابی کارشناسان قرار می‌گیرد و مدتی طول می‌کشد تا نتیجه آن مطرح شود، اما نتیجه ارزیابی کارشناسان در مرحله اول داوری قابل توجه بود و آن امتیاز بالای مؤسسه خیریه رعدالغدیر در بین منتخبان بود. «معصومه فراهانی» مسئول روابط‌عمومی مؤسسه می‌گوید: «مدیران جشنواره بین‌المللی فرانسه بعد از ۳ ماه نامه‌ای ارسال کردند مبنی بر اینکه در مرحله اول پذیرفته شده‌ایم؛ این بهترین خبری بود که می‌توانست حال معلولان و مددجویان مؤسسه رعدالغدیر را خوب کند. »

معصومه فراهانی- مسئول روابط‌عمومی مؤسسه خیریه رعدالغدیر

اما این پایان ماجرا نبود، چراکه پس از ۱۰ روز دوباره ایمیلی به دست مدیر مؤسسه رسید با این توضیح که مؤسسه خیریه رعدالغدیر یافت‌آباد جزء ۵ نهاد برگزیده جهان در زمینه اشتغالزایی معلولان شناخته شده است. او ادامه می‌دهد: هدیه ویژه‌ای از طرف جشنواره برای مؤسسه رعدالغدیر در نظر گرفته شد که آن «فرصت رسانه» بود که در کشورهای پیشرفته ارزش زیادی دارد. بنابراین فعالیت این مجموعه به چند زبان زنده ترجمه و به دنیا معرفی شد. » 

  • تقاضای کمک نقدی نداریم 
علیرضا آتشک -مدیر مؤسسه رعدالغدیر

علیرضا آتشک، مدیر مؤسسه رعدالغدیر می‌گوید: «ما وقتی به نهاد و یا شرکتی مراجعه می‌کنیم، به هیچ‌وجه تقاضای کمک مالی به این مؤسسه خیریه نمی‌کنیم. فقط از آنها می‌خواهیم برای معلولان مرکز ما کارآفرینی کنند. این کار منافع زیادی دارد؛ اول مسئولیت اجتماعی است که به مددجویان ما داده می‌شود. دوم سهامی که در بازار بورس می‌چرخد و سوم اینکه معلولان می‌توانند با عزت نفس در جامعه کار کنند و منزوی نباشند. در برخی موارد مدیرانی فرصت استخدام و جذب نیرو در سازمان متبوع‌شان ندارند، اما فرصت حمایت از اشتغال معلولان را در جای دیگری فراهم می‌کنند. این مدل کاری، می‌تواند یک الگوی خوب برای هر مؤسسه و سازمان دیگری باشد. پس می‌توان فعالیت‌های اشتغالزایی زیادی بین معلولان و سازمان‌ها ایجاد کرد.

فقط باید بخواهیم. بابت ارائه هر نوع خدمت در این مؤسسه، قراردادی تنظیم می‌شود که بخشی از درآمدها صرف معلولان مؤسسه و سود حاصل آن صرف فعالیت‌های عام‌المنفعه مثل تأمین بخشی از هزینه‌های آموزشی، پزشکی و... می‌شود. این ارزشی است که در این مجموعه به وجود آمده، اما بخش اصلی ماجرا معلولانی هستند که در این مجموعه کار می‌کنند و شغلی برای آنها ایجاد شده است و فرهنگ نگاه به معلولان یعنی اینکه معلول می‌تواند کار کند و به‌طورمستقل زندگی خود را بچرخاند، به وجودآید. »

  • پایمان را از گلیم درازتر کردیم!

 به جز بخش خیاطی و صنایع‌دستی که ۴۰ نفر در آنها مشغول به کارند، حدود ۱۲۰ نفر از معلولان در طبقه سوم این مؤسسه خیریه فعالیت دارند که کارشان خاص و مهم است آنها در بخشی با عنوان «کانستنتر» فعالیت می‌کنند که در حقیقت یک مرکز پیام پیشرفته است. مؤسسه‌های مختلف شهر، جوابگویی به مشتریان خود را به این بخش واگذار کرده‌اند و معلولان در رابطه با خدمات این مؤسسه‌ها، به تماس‌های تلفنی مشترکان پاسخ می‌دهند. در مجموع حدود ۲۵۰ معلول در این مؤسسه به‌طور شبانه‌روزی فعالیت ‌کنند.

فراهانی با بیان اینکه در اساسنامه مجموعه رعدالغدیر قانونی نداشتیم که شغل ایجاد کنیم و فقط حمایت از اشتغالزایی وجود داشته، علت این کار را اینطور توضیح می‌دهد: «معلولان نیاز به شغل داشتند و این مؤسسه سعی کرد تا نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد و گرنه در سال‌های گذشته، وقتی به مؤسسه رعد مراجعه می‌کردید، می‌دیدید که اینجا فقط یک مؤسسه خیریه است که تلاش می‌کند برای معلولان کارگاه آموزشی برپا کند اما حالا وضعیت فرق کرده است. ساختمان مؤسسه خیریه وسیع‌تر و بزرگ‌تر شده و یک طبقه به ساختمان خیریه تبدیل شده و ما توانسته‌ایم کارهای متنوعی در زمینه اشتغال معلولان انجام دهیم؛ همان فعالیت‌هایی که دلخواه خود معلولان است. » 

کد خبر 443395

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha