دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیرسیرک خانگی حشره‌ایست با انتشار جهانی از تیره راست بالان و خانواده جیرجیرک‌ها.

آشنايي با سیرسیرک

سیرسیرک‌ها (Gryllus domesticus) بیشتر در اصطبل‌ها و خانه‌های روستایی که دارای باغچه‌های سبزی‌کاری و گلکاری هستند، انبارها و مکان‌های مرطوب دیده می‌شود و از نظر بهداشتی زیان‌آور هستند. حشرات نر، با ایجاد اصطحکاک بین بال‌های جلویی در شب تولید صدا می‌کنند. این حشرات همه چیز خوارند و قطعات دهانی جونده دارند.

  • مشخصات ظاهری سیرسیرک:

این حشرات حدود ۲۱-۱۶ میلی‌متر و گاهی تا ۱٫۵ سانتی‌متر طول دارند و اغلب در دو نوع صحرایی و خانگی به رنگ زرد کمرنگ مایل به قهوه‌ای یا خاکی  و سیاهرنگ هستند. بال‌های حشره سطح شکم را پوشش داده و سه باند عرضی در بالای سر و بین چشم‌ها وجود دارد. تمام حشرات بالغ دارای بال‌های عقبی بلند و پهن هستند ولی گاهی اوقات ممکن است آنها را بعدا از دست بدهند. شاخک‌ها مویی و بلند و سینه اول تقریباً چهار ضلعی می‌باشد. دارای قطعات دهانی جونده هستند. از حشراتی هستند که ترجیح می‏‌دهند به جای پریدن، به کمک پاهای دراز عقبی خود بجهند. سیرسیرک‌ها گوش‌های حساسی دارند و به جای این که به سرشان قرار داشته باشد بر روی ساق پایشان قرار گرفته است.

  • مشخصه تولید صدا:

سیرسیرک‌ها با ساییدن پاهایشان به هم جیرجیر نمی‌کنند. از نظر کلیفرد دنیس (Clifford dennis)حشره‌شناس‌، جیرجیرک‌ها یا سیرسیرک‌ها  با ساییدن پاهای خود به هم جیرجیر نمی‌کنند. در واقع لبه‌ی هر یک از بال‌های جلویی آنها به سوهان شباهت دارد. آن‌ها با بلند کردن بال‌های جلویی خود طوری آن‌ها را حرکت می‌دهند که لبه‌ی تیز و سوهان مانند یکی به لبه‌ی تیز و سوهان مانند دیگری ساییده شود. از همین سایش‌ها و ضربه‌هاست که صدای جیرجیر بلند می‌شود. پس می‌توانیم بگوییم که جیرجیرک‌ها نوازنده‌های قهاری با یک ساز خدادادی و مختص خود هستند.

در جیرجیرک‌های نر و بزرگ این لبه‌های تیز و سوهان مانند با چشم غیرمسلح هم قابل رویت است. نرها برای جلب ماده در شب به تولید صدا می‌پردازند.

  • چرخه زندگی:

این حشره در طول ۳-۲ ماه در دمای ۹۰-۸۰ درجه فارنهایت چرخه زندگی خود را کامل می‌کند. حشره ماده ۴۰ تا ۱۷۰ عدد تخم می‌گذارد. دوره  تفریخ تخم ۸ تا ۱۲ هفته و دوره پورگی ۳۰ تا ۳۲ هفته طول می‌کشد و در طول این مدت ۹ تا ۱۱ مرتبه جلد عوض می‌کنند. سیرسیرک هیچ گونه مرحله زمستان‌گذرانی ندارد اما برای زنده ماندن در آب هوای سرد ایالات شمالی و کانادا به داخل ساختمان‌ها یا اولین جای تاریک و گرم پناه می‌برند. سیرسیرک خانگی گرما را دوست دارد و اغلب در نزدیکی بخاری‌های دیواری در میان شکاف سنگ‌ها و کف اتاق‌ها و به طور خلاصه جاهای گرم به سر می‌برد. تخم‌های آن‌ها در هر بستر مرطوبی مثلا شن یا ماسه یا خزه تفریخ می‌شوند.حشرات تازه متولد کاملا شبیه بالغین هستند با این تفاوت که از نظر سایز کوچک‌ترند و بال نیز ندارند. این حشرات در سال چندین نسل دارند.

  • میزبان‌های سیرسیرک:

این حشره اغلب در سبزی‌کاری‌ها و گلکاری‌های منازل دیده می‌شود ولی از پشم، پنبه، لباس، کاغذ، میوه و گوشت و حتی از حشرات مرده نیز تغذیه می‌کند. لارو آنها نیز در مزارع ایجاد خسارت می‌کند.

  • مبارزه با سیرسیرک خانگی:

در مبارزه با سیرسیرک‌ها به دلیل صدای آزاردهنده آنها در شب و خسارت به گیاهان زراعی باید با نظر کارشناسان متخصص گیاه‌پزشک و دامپزشک به دلیل خانگی بودن آفت مبارزه اصولی انجام گیرد. بهترین راه مبارزه بیولوژیکی و ترجیحا غیرشیمیایی است. مبارزه با آنها مشابه با ملخ‌های بومی است. از جمله راه‌های مبارزه ایجاد کانال‌های با عمق۱٫۵ -۱ متر و عرض حداقل ۱ متر در مسیر تردد و حرکت آنها و رهاسازی و پرورش انواع طیور در باغات و مزارع خصوصاً در حاشیه‌های کانون‌ها و مراتع به منظور تغذیه از آفات است.

در مبارزه با سیرسیرک و انواع ملخ‌ها سمپاشی را باید به عنوان آخرین راهکار در نظر گرفت. البته اخیرا سموم مجاز پایرتیروئید متناسب برای کنترل این آفت را به شدت ممنوع و غیرمجاز کردند. در صورت استفاده سم توصیه شده فقط و فقط باید برای کنترل سیرسیرک استفاده شود و نه آفات دیگر. به دلیل تماسی یا گوارشی یا تنفسی بودن سم، از تماس آن با بدن خود جلوگیری کنید و تا خشک شدن محل سپاشی کودکان و یا حیوانات اهلی را از آنجا دور نگه دارید و بسیاری از موارد ایمنی باعت رعایت گردد.

استفاده از طعمه مسموم به طور مثال خمیر زارلو یا طعمه تهیه شده از فسفر دو زنگ یا به طور کلی طعمه‌های مسموم با سموم گوارشی در هنگام غروب و یا همزمان با خروج حشرات از داخل خاک می‌تواند روشی بسیار موثر باشد.

انتخاب ماده برای طعمه باید به درستی صورت گیرد و بیش‌ترین غذایی که سیرسیرک به آن تمایل دارد، گذاشته شود.

کد خبر 443382

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha