همشهری آنلاین: زوج شاهنامه‌خوان و نقال مسجدسلیمانی با شیوه‌ای بدیع کودکان و نوجوانان این شهرستان را به دیار رستم و سهراب می‌برند.

شاهنامه‌خوانی برای کودکان در زورخانه پوریای ولی مسجدسلیمان

به گزارش خبرگزاری ایبنا ، مینا حقانی و علی اکبری‌فر زوج شاهنامه‌خوانی هستند که در زورخانه‌ای در خوزستان نقالی می‌کنند. آنها کار آموزش شاهنامه‌خوانی و نقالی را در زورخانه پوریای ولی و مجموعه فرهنگی هنری هزار و یکشب در شهرستان مسجدسلیمان برای کودکان و نوجوانان و با هدف اشاعه فرهنگ غنی در زادگاه خود، انجام می‌دهند.

مینا حقانی مدیر مجموعه فرهنگی هنری هزار و یکشب در این باره  گفت: من و همسرم پس از سال‌ها پژوهش و تجربه در زمینه نقالی و شاهنامه‌خوانی، آموزش شاهنامه‌خوانی را از سال ۹۵ برای اولین بار در زورخانه پوریای ولی با شیوه‌ای خاص و تخصصی آغاز کردیم.

حقانی با اشاره به اهداف این سبک شاهنامه‌خوانی افزود: هدف ما از این کار ترویج شیوه‌های نوین آموزشی، گنجاندن مفاهیم اخلاقی، تربیتی و تلفیق آن با فرهنگ غنی کشورمان است. این روش منحصر به شاهنامه نیست بلکه تلاش کردیم موضوعات و مفاهیم تربیتی را با ورزش، نقاشی، نمایش، سخنوری و کارگروهی تلفیق کرده و آموزش دهیم.

وی ادامه داد: به‌کارگیری قدرت تخیل و توانمندی کودکان با استفاده از قصه‌گویی در قالب نقاشی، اجرای داستان به صورت نمایشی، افزایش حافظه شفاهی و تصویری، تغییر اصلاح رفتار با ادبیات کهن، آشنایی با مفاهیم و اشعار شاهنامه، شیوه‌های نقالی از جمله آموزش‌های تخصصی سبک شاهنامه خوانی ما است.

حقانی که در سال گذشته چند باشگاه کتابخوانی را با اهداف تقویت شاهنامه خوانی کودکان در مسجدسلیمان تشکیل داده است،ابراز امیدواری کرد: بتوانیم با ادبیات، ورزش و اخلاق موجود در هنرهای نمایشی از جمله شاهنامه خوانی و مولاناخوانی و… فرهنگ غنی و اصیل ایران زمین را حفظ و به آیندگان منتقل کنیم

کد خبر 443368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha