همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد هنگامی‌که موضوع کلسترول مطرح است، گوشت سفید به همان اندازه گوشت قرمز کلسترول خون را بالا می‌برد.

meat

به گزارش ای‌بی‌سی باوجود این عقیده رایج که گوشت سفید برای سلامتی ماه بهتر است، هم گوشت قرمز و هم گوشت سفید حاوی چربی‌های اشباع‌شده هستند که میزان کلسترول بد یا ال‌دی‌ال را بالا می‌برند و فرد را در معرض خطر حمله قلبی، سکته مغزی یا بیماری شریان محیطی قرار می‌دهند.

این بررسی که به‌وسیله پژوهشگران در انستیتوی پژوهشی بیمارستان کودکان اوکلند در آمریکا انجام شد، نشان داد افرادی که رژیم غذایی حاوی گوشت سفید شامل گوشت مرغ و بوقلمون می‌خورند، ازلحاظ میزان کلسترول فرقی با افرادی که گوشت قرمز مانند گوشت گاو می‌خورند، ندارند. هردوی این رژیم‌های غذایی میزان کلسترول را نسبت رژیم‌های غذایی بر اساس پروتئین‌های گیاهی، به‌طور قابل‌توجهی بالا باعث بالا رفتن کلسترول خون شدند، نتایجی که خلاف انتظار پژوهشگران بود.

این بررسی بر روی گروهی کوچک ۱۱۳ نفری انجام شد که رژیم غذایی‌شان یا میزان بالا یا میزان پایینی از چربی‌های اشباع‌شده داشت. همه این افراد مصرف گوشت قرمز، گوشت سفید و رژیم حاوی پروتئین‌های گیاهی را هرکدام برای یک ماه امتحان کردند. آنان در حدفاصل این رژیم‌های یک‌ماهه اجازه داشتند که رژیم غذایی معمولشان را برای چند هفته ادامه دهند. میزان‌های کلسترول قبل و بعد از هر یک ماه رژیم غذایی آزمایشی اندازه‌گیری شد.

این بررسی شامل گوشت ماهی، گوشت گاو به‌دست‌آمده از دام‌های تغذیه‌شده با علف یا گوشت‌های فراوری‌شده نمی‌شد. رژیم غذایی حاوی پروتئین گیاهی بر مصرف حبوبات، مغزهای خوراکی، غلات و فراورده‌های سویا متمرکز بود.

نتایج نشان داد که هم گوشت قرمز و گوشت سفید نسبت به رژیم غذایی گیاهی باعث بالا رفتن میزان‌های کلسترول افراد می‌شوند، که به علت تفاوت در نوع چربی‌های موجود در آن‌ها بود.

گوشت قرمز و گوشت سفید حاوی مقدارهای بالاتر چربی اشباع‌شده هستند، درحالی‌که رژیم‌های غذایی بر اساس فراورده‌های گیاهی مقدار بیشتری چربی تک ‌اشباع‌شده و چنداشباع‌نشده یا به‌اصطلاح «چربی‌های سالم» دارند که درعین‌حال همراه با مقدار زیادی فیبر خوراکی هستند.

به گفته این پژوهشگران افزودن مجموعه چربی‌های سالم و فیبرهای خوراکی می‌تواند به کاهش میزان کلسترول کمک کند.

کارشناسان می‌گویند یافته‌های این بررسی جدید با توصیه‌های فعلی درباره مصرف رژیم‌های غذایی بر اساس فراورده‌های گیاهی برای پیشگیری از افزایش کلسترول مطابقت دارد.

البته ضروری نیست به‌طورکلی پروتئین‌های حیوانی را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید، مصرف گوشت سفید یا قرمز در حد متعادل به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم اشکالی ندارد.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای که حاوی مقدار زیادی میوه و سبزی، غلات کامل و مغزهای خوراکی است و میزان گوشت و چربی‌های ناسالم در آن کم است، به‌خصوص از این لحاظ مفید است.

چطور با تغذیه صحیح کلسترول بالا را کاهش دهیم؟

کد خبر 443314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =