جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: به‌دنبال افزایش قیمت زعفران در سال گذشته و رسیدن این قیمت به کیلویی دو میلیون تومان، برخی از عرضه‌کنندگان در اندیشه احتمال افزایش مجدد قیمت این محصول از عرضه آن در حد تقاضا در بازار خودداری می‌کنند.

این در حالی است که هم‌اکنون مانند سال گذشته و اوایل سال‌جاری به ندرت در سطح فروشگاه‌ها و مغازه‌ها مردم می‌توانند زعفران مورد نیاز خود را بیابند.

از سوی دیگر ادامه این روند در بازار باعث شده است تا قیمت هر کیلوگرم زعفران هم‌اکنون بین یک‌میلیون و 700 تا یک میلیون 860 هزار تومان در نوسان باشد. این اتفاق در شرایطی روی می‌دهد که عده‌ای از دست‌اندرکاران این بازار بر این باورند که صادرات یا به عبارتی دیگر قاچاق زعفران از علل اصلی کمبود آن و افزایش قیمت این محصول محسوب می‌شود.

رئیس هیأت‌مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران، در این‌باره می‌گوید: بسته‌بندی مناسب محصول زعفران باعث بازگشت ارزش افزوده به داخل کشور می‌شود.

شریعتی مقدم، با اشاره به ادامه روند صدور فله‌ای زعفران ایرانی به کشورهایی چون اسپانیا اظهار می‌کند: با این قبیل اقدامات جز از دست دادن ارزش افزوده و اشتغالی که این امر می‌تواند برای کشور داشته باشد، با دست خود باعث می‌شویم که زعفران ایرانی به نام سایر کشورها بسته‌بندی و به بازارهای دیگر صادر شود.

وی بر این باور است که با وجود آنکه چند سال است مسئولان ذی‌ربط نسبت به صدور فله‌ای زعفران اعتراض می‌کنند اما هنوز برای ایجاد محدودیت در این راستا اقدام عملی را شاهد نبوده‌ایم.

تولید 150 تن زعفران

پیش‌بینی می‌شود امسال 150‌تن زعفران در کشور تولید شود. مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های زعفران‌کاران ایران، در این باره می‌گوید: این رقم در سال گذشته معادل 120‌تن بوده است.

به گفته محمد حسین مشکانی، پارسال 120‌تن زعفران در کشور تولید شده است. با ورود افغانستان به جمع کشورهای تولیدکننده زعفران باز هم میزان سهم صادرات این محصول از سوی کشورمان در سطح بازار جهانی کاهش یافته است.

بر اساس آمار موجود طی 10 سال گذشته، سهم تولید ایران در جهان از 90 درصد به81 درصد کاهش یافته است.

کد خبر 44331

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز