دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۹
۰ نفر

کاظم گلخنی - خبرنگار: صنایع دستی در هر خطه از این مرز و بوم نشان‌دهنده آداب، رسوم و فرهنگ مردم آن منطقه است.

شهرستان حاجی‌آباد در اشتغال از طریق صنایع دستی

گلابتون‌دوزی، خوس‌دوزی، بادله‌دوزی و زری‌دوزی از مهم‌ترین صنایع دستی بومی است که منحصر به استان هرمزگان است و مشابه آن‌ها در دیگر مناطق کشور یافت نمی‌شود. این هنر در میان اهالی به‌ویژه بانوان بندرعباس، بندرلنگه، بستک، و میناب رایج است و از قدیم‌الایام در تزئین لباس‌های سنتی این منطقه به کار می‌رفته است. حصیربافی از دیگر صنایع دستی هرمزگان است که در خانه‌های اهالی میناب، بشاگرد و روستاهای اطراف آن به وفور دیده می‌شود و زنان و دختران این خطه، نسل به نسل آن را به فرزندان خود می‌آموزند.

بیشتر بانوان مینابی تولیدات حصیری خود را در پنجشنبه‌بازار میناب می‌فروشند. بخشی از آن‌ها نیز با شرکت‌های تعاونی فعال در این حوزه همکاری می‌کنند تا با بسته‌بندی‌های متنوع و بازاری‌پسند در نمایشگاه‌های دیگر شهرها و کشورها به فروش برسد. این در حالی است که شهرستان حاجی‌آباد بالاترین میزان اشتغال در حوزه صنایع دستی استان را از آن خود کرده است.  

  • اشتغال‌زایی مطلوب صنایع دستی حاجی‌آباد

مدیر کل گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان در گفت‌وگو با همشهری، می‌گوید: بر اساس آمار، شهرستان حاجی‌آباد در بخش اشتغال صنایع دستی عملکرد مطلوب‌تری نسبت به دیگرمناطق استان داشته است. هم‌اکنون حدود ۱۱ هزار نفر در بخش صنایع دستی حاجی‌آباد مشغول به ‌کار هستند. «رضا برومند» می‌افزاید: یکی از دلایل رونق اشتغال صنایع دستی در حاجی‌آباد، فعالیت سرمایه‌گذاران سیرجانی است. با توجه به نزدیکی سیرجان به حاجی‌آباد به لحاظ جغرافیایی، این سرمایه‌گذاران مواد اولیه تولید گلیم را در اختیار بانوان علاقه‌مند و فعال شهرستان حاجی‌آباد قرار می‌دهند و صنایع دستی آماده‌شده را از آن‌ها می‌خرند.  

به گفته وی با همین روند حمایتی ۲ مرکز مجهز صنایع دستی در روستای باغات و طارم حاجی‌آباد فعال شده و رونق فروانی دارد. اگرچه در شهر میناب نیز بیشترین شرکت تعاونی استان در حوزه صنایع دستی فعالیت می‌کنند و به زودی نیز ۲ مرکز تولید صنایع دستی در روستای حکمی و شهوار این شهرستان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، اشتغال‌زایی در بخش صنایع دستی میناب، نیاز به برنامه‌ریزی و حمایت بیشتری دارد.

  • تسهیلات کم‌بهره 

برومند به میزان اشتغالی که از طریق صنایع دستی در استان ایجاد شده اشاره می‌کند و می‌افزاید: تاکنون ۸۰ هزار نفر در استان گواهینامه صنایع‌ دستی دریافت کرده‌اند. این تعداد از افراد دارای گواهینامه می‌توانند از تسهیلات کم‌بهره در این حوزه استفاده کنند. مدیر کل گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان ادامه می‌دهد: به‌زودی پرتال جامع گردشگری استان آماده بهره‌برداری می‌شود. از طریق این پورتال می‌توان آمار دقیق فعالیت و اشتغال در صنایع دستی استان هرمزگان را رصد کرد.

وی می‌گوید: از همین طریق به معرفی چهره‌های برتر این حوزه و کارآفرینانی که صنایع دستی استان را متحول کرده‌اند، خواهیم پرداخت. ایجاد حداقل یک مرکز آموزش، تولید و عرضه صنایع دستی در تمام شهرستان‌های استان از دیگربرنامه‌های اولویت‌دار اداره کل میراث فرهنگی است. این مقام مسئول در ادامه اضافه می‌کند: تحقق این امر بستگی به همکاری فرمانداران شهرهای استان دارد. قرار است در برخی مناطق از جمله روستای حکمی، شهوار میناب یا ایسین، ساختمان‌های بدون ‌استفاده را آماده واگذاری به بخش خصوصی به عنوان یک مرکز صنایع دستی کنیم. برومند در ادامه به برنامه‌های آینده معاونت صنایع دستی استان اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به آینده درخشان صنایع دستی استان و بر اساس شاخص‌های موجود، در تلاشیم تا پایان سال ۹۸ هرمزگان بین ۳ استان برتر کشور در حوزه صنایع دستی قرار گیرد.

  • حمایت از صنایع دستی حصیری 

برومند با اشاره به مراکز تولید صنایع دستی استان، ادامه می‌دهد: ما در حال پیگیری هستیم که شهرستان میناب را به عنوان یک برند جهانی در تولیدات صنایع دستی حصیری و بندرلنگه و کنگ را در گلابتون‌دوزی معرفی کنیم.  وی می‌گوید: برای تحقق این موضوع، کارشناسان میراث فرهنگی و صنایع دستی از این مناطق بازدید کردند. باید استانداردسازی‌هایی روی صنایع دستی انجام شود تا متولیان صدور گواهینامه‌های خارجی از این ۲ شهر بازدید کنند. ما تلاش می‌کنیم این اتفاق در سال ۹۸ رخ دهد.

  • کارآفرینان موفق صنایع دستی

مدیر کل گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان می‌گوید: یکی از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار این اداره، صادرات صنایع دستی است. افزایش و رونق صادرات صنایع دستی ضامن تحول در اشتغال استان خواهد بود. برای اجرای این برنامه، اقدام به شناسایی افرادی کردیم که به صورت خودجوش به این موضوع ورود می‌کنند و ایده‌های نویی دارند. «رضا برومند» با اشاره به فعالیت یکی از کارآفرینان برتر استان در این حوزه، ادامه می‌دهد:  «ناصر رهسپار» یکی از کارآفرینان موفق هرمزگانی در صادرات صنایع دستی و اهل میناب است.

وی طی سال‌های گذشته موفق شده صنایع دستی حصیری خانواده خود و مردم میناب را در نمایشگاه‌های خارجی عرضه کند و بفروشد. او در عرضه صنایع دستی حصیری میناب در کشور ترکیه حضور تاثیرگذاری داشته و تاکنون در بیش از ۳۰ جشنواره و نمایشگاه صنایع دستی در کشورهای مختلف حضور داشته است. وی اضافه می‌کند: پس از نشست‌های تخصصی با موضوع شناخت چالش‌ها و تبیین وضعیت موجود صنایع دستی استان با کارآفرینان، مقرر شد علاوه بر برگزاری نمایشگاه عکس‌های آقای رهسپار از حضور در جشنواره و نمایشگاه‌های صنایع دستی خارج از کشور، کارگاه آموزش بازاریابی و فروش تولیدات صنایع دستی نیز برگزار شود.

کد خبر 443267

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha