همشهری آنلاین: رئیس فدراسیون فوتبال امروز در یک نشست خبری درباره مسایل مهمی که در فوتبال ایران رخ داده است صحبت کرد و در آغاز صحبت‌هایش به ماجرای بازی پرحاشیه فینال جام حذفی پرداخت.

مهدي تاج

به گزارش" ورزش سه" مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران، در نشست خبری با رسانه‌ها در ابتدای صحبتش به ماجرای فینال جام حذفی پرداخت و گفت: «ضمن اظهار تأسف بابت اتفاقات فینال جام حذفی باید بگویم که این اتفاقات نباید در حوزه فوتبال صورت بگیرد. من از همه هواداران فوتبال عذرخواهی می‌کنم و در اینجا سعی می‌کنم برخی از واقعیت‌ها که به وجود آمده بود و در آینده هم ممکن است به وجود بیاید را شرح بدهم.»

  •     نمی‌توانیم هوادارها را راه ندهیم

 ظرفیت ورزشگاه فولاد ۳۰۵۰۰ نفر بود که ۲۰۵۰۰ نفر بلیط فروش رفته یعنی یک سوم ورزشگاه خالی بوده است. بقیه  آن هم بین پرسپولیس و داماش به مساوی تقسیم شد. اگر پشت درهای ورزشگاهی جمعیت بیاید حتی بدون بلیط هم باشند ما نمی توانیم آن ها را راه ندهیم. این مخلص کلام است. این حرف های نیروی انتظامی است که کاملا حرف‌های درستی است. آنها به ما گفته اند کسانی که بدون بلیط می‌آیند را  نمی توانیم به عنوان اغتشاش گر با گاز اشک آور متفرق کنیم. اینها مردمی هستند که برای یک بازی فوتبال آمده اند و ما نمی‌توانیم آنها را پشت در نگه داریم. با توجه به اتفاقاتی که افتاد نمی‌توانیم به مردم بگوییم این آخرین بار بود چنین اتفاقی می‌افتد. قطعا این آخرین بار نیست و بازهم این اتفاقات خواهد افتاد. نسبت به گذشته خیلی مسائل بهتر شده اما چیزی که در اختیار فدراسیون نیست، امنیت ورزشگاه‌ها است. ایراد سازمان لیگ و دوستان این بود که نظر واجا و ناجا و برخی از دستگاه‌های امنیتی، روی ورزشگاه‌های قدیمی‌تر بوده اما سازمان لیگ اعلام کرد که بازی باید در شهدای فولاد برگزار شود. البته روز گذشته برخی از دوستان در اظهار نظر خود اعلام کردند چه بهتر که فینال در این ورزشگاه برگزار شد زیرا اطراف ورزشگاه باز بود و امکان وقوع هر اتفاقی بود. آنچه که مسلم است، باز هم تکرار می‌کنم که  امنیت ورزشگاه‌ها در اختیار فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نیست. فدراسیون فوتبال نیز تا بحث بلیت فروشی به شیوه استاندارد برقرار نشود و مشخصا بلیت در منزل فروخته نشود تا کاملا متوجه شویم چند نفر وارد ورزشگاه شدند، ورود نمی کند.

  •     دادکان و مصطفوی می توانند صحبت کنند

در این میان برخی از دوستان مانند آقای قاضی زاده هاشمی هستند که به هر اتفاق فوتبالی واکنش نشان می‌دهند. درباره اتفاقات ورزشگاه شهدای فولاد اهواز کسی مانند محمد دادکان می‌تواند به راحتی صحبت کند. رئیس فدراسیون بوده و فوتبال را می‌شناسد و حقانیت برای مصاحبه دارد. یا آقای مصطفوی یا کسانی که در فوتبال بوده اند. جالب است که اینها سالی دوبار درباره فوتبال شاید صحبت کنند اما آقای قاضی زاده هفته‌ای ۵ بار درباره فوتبال صحبت می‌کند. اگر اینگونه پیش برویم باید درباره ارنج تیم ملی هم با ایشان صحبت کنیم. به هرحال ما هم باید جواب بدهیم.    ما دنبال این هستیم که گزارش کامل مربوط به بازی دربیاید. اگر باشگاهی تخلف کرده و بلیط بیشتر فروخته باید جریمه شود. وقتی می‌بینیم ۲۰۵۰۰ بلیط فروخته شده مشخص است که باشگاهی در این میان بلیط بیشتری نفروخته است. کسی مثل آقای قاضی زاده باید حداقل‌ها را بداند که اینهمه اظهار نظر می‌کند. حداقل باید بداند که سازمان لیگ فقط برگزار کننده بازی است و بقیه مسایل دست ارگان‌های دیگر است. در این باره اتفاق‌های خوبی افتاد که نمایندگان محترم مجلس درباره حضور مربی خارجی در ایران سوال‌هایی داشتند و من به آنها پاسخ دادم. آنها اما راضی نشدند ولی احترام گذاشتند به درخواست ما و مردم. این یعنی بحث منطقی انتقاد منطقی و خواسته‌ای که می توان به آن جواب داد.

  •     انتظار ویژه‌ای از رسانه‌ها داریم

از بعضی رسانه‌ها نیز انتظار ویژه‌ای داریم. رسانه‌ای مثل رسانه خود دولت، روزنامه ایران، باید بداند ما از آنها انتظار بیشتری داریم. کفایت، خود یک دستاورد است و دستاورد فدراسیون فوتبال به مراتب بهتر از ارگان‌های دولتی است. تیم ملی ایران در رنکنیگ آسیا اول است تیم ۲۲ جهان است. فوتسالمان برای چندمین بار سوم جهان است. فوتبال ساحلی ما دوم جهان است. همین تیم ملی جوانان ما الان در روسیه در بهترین شرایط برای بازی با حریف خود قرار دارد و توانست به پیروزی برسد. این خیلی بد است که اظهار نظر روزنامه ایران و برخی از روزنامه‌ها  بدون رعایت حداقل‌ها است. روزنامه دولت باید حداقل‌ها را رعایت کند. اما این اتفاق نمی افتد و باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود. ما نمی‌دانیم که باید چکار کنیم. اینها را باید وزارت ورزش مشخص کند یا نه؟ نمی‌دانیم زیر نظر وزارت ورزش هستند یا وزارت ارشاد اما انتظار حداقلی ما این است که آنهایی که در دولت هستند اطلاعات کسب کنند. اما امروز آنها خودشان محل سوال شده اند و ما را به چالش می‌کشند.

  •     تماشاگر را محروم می‌کنند

در دنیا بلیط‌ها را کنترل می‌کنند. اگر قرار باشد عکس خریدار با آن چیزی که روی بلیط آمده یکی نباشد قطعا تماشاگر را محروم می‌کنند. ما در بازی با فولاد یا باید می‌گفتیم بروند خانه یا با حضور آنها پشت در بازی را ادامه می‌دادیم اما در را باز کردیم. از این به بعد بهتر است تا زمانی که ضمانت لازم و کافی برای یک بازی انجام نشود آن را برگزار نکنیم. بسیاری از بازی‌ها در وضعیت خوبی برگزار می‌شود اما چنین اتفاق‌های اندکی هم که رخ می دهد دیگر نباید رخ بدهد. به این صورت تنها می‌توان به جواب منطقی رسید که مردم چقدر بلیت می‌خرند. وقتی مردم بدانند که بدون بلیت الکترونیکی نمی‌توانند به ورزشگاه بیایند، به ورزشگاه نخواهند آمد و اینگونه نیست که بیایند و پشت در ورزشگاه جمع شوند و نیروی انتظامی نیز بگوید نمی‌توانم آنها را راه بدم.

  •     فدراسیون نباید ورزشگاه بسازد

وظیفه فدراسیون فوتبال ساخت ورزشگاه نیست. ما تلاش زیادی در مرکز ملی فوتبال و کمپ تیم ملی داشتیم. برای تیم ملی انرژی خود را گذاشتیم که هر چند آن نیز اشکالات زیادی دارد. باشگاه ها باید ورزشگاه درست کنند و این موضوع را قانون می‌گوید اما همه می‌دانیم که باشگاه‌ها نمی توانند این کار را بکنند. به لحاظ مالی و امکانات این چنینی نمی‌توانیم از باشگاه‌ها انتظار داشته باشیم. به هر حال اینکه حق پخش به باشگاه‌ها پرداخت نمی‌شود، این موضوع ساخت استادیوم را غیر ممکن‌تر می‌کند. به هر حال باید بگویم که امکان ساخت ورزشگاه و تعمیر ورزشگاه را نداریم.

  •     به مجلس رفتم و پاسخ دادم

در خصوص بازی فینال برخی از نقل و قول ها انجام شد. برخی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اظهار نظرهای فوتبالی دارند و اساسا فوتبال را می‌شناسند. دوستی که در مورد سرمربی تیم ملی نظری داشت، به ملاقات او رفتم و یک ساعت به او توضیح دادم. او مسئول مهمی در مجلس است و به او توضیحات کافی را ارائه کردم. درباره خیلی چیزها از جمله مسائل امنیت در کشور و آوردن یک مربی خوب صحبت کردیم و در نهایت ایشان راضی نشد اما این احترام را به من گذاشت و گفت به نظر شما و مردم احترام می‌گذارم. انتظار ما از نمایندگان از جمله آقای قاضی زاده هاشمی و صدا و سیما این است که یک قدم برای حق پخش بردارند. مطمئن باشید اگر این اتفاق رخ دهد آنها باز هم از سوی مردم رای خواهند آورد. امیدوارم آنها این کار را برای مردم انجام دهند.

به غیر از بازی جام حذفی، دومین بحث من به تیم ملی مربوط می‌شود. ویلموتس کار خود را با قدرت آغاز کرد. ما در کشور مشکلات زیادی داریم و حضور یک سرمربی مانند ویلموتس کاری عجیب و بزرگ است. در این میان همه ارگان‌ها کمک کردند تا این اتفاق را شدنی کنیم. در کنار او آقای هاشمیان حضور دارد و به کمک‌های ایشان باز هم اضافه می‌شود. تعداد کمک‌های خارجی را به ۲ رساندیم و هنگامی که در اردو هستیم، ۳ نفر دیگر به صورت روزمزد به تمرینات دعوت می‌شوند. وضعیت ما از نظر مالی عادی و خوب نیست. ما در بخش مالی هزینه‌های زیادی داریم و دولت نمی‌خواهد به ما کمک کند. در ۶ ماه اخیر آقای صالحی امیری و دکتر سلطانی فر به تمرین تیم امید رفتند و فقط مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به این تیم پاداش دادند. ما مشکل ارزی شدید داریم و همین الان برای تیم ملی در کره جنوبی و برای تیم جوانان مشکلاتی در مسیر تهیه ارز ایجاد شده است.

ما انتظارمان این است دولت کمک کند طلبمان را از فیفا بگیریم. ما حتی انتظار داریم که دولت به ما پول بدهد و مطالبات فیفا را برای خود بردارد. این که دیگر انتظار زیادی نیست. من همین اواخر در کنگره فیفا با مسئول مالی فیفا صحبتی داشتم. ما الان ۵-۶ میلیون دلار برای تیم ملی از فیفا طلبکار هستیم که اگر به ایران بیاید و به تیم ملی برسد می‌توانم بگویم که دیگر بدهی برای فدراسیون فوتبال و تیم ملی باقی نخواهد ماند. امیدوارم دولت به ما کمک کند یکی از این دو راه را عملی کند. یا شرایط را برای دریافت پول از فیفا مهیا کنند یا پول را به ما بدهند و خودشان از فیفا بگیرند.

  •     در فدراسیون جوانگرایی شده است

جوانگرایی خوبی در فوتبال انجام شده است. سعی کردیم کسانی را به بدنه فدراسیون اضافه کنیم که جوان هستند مانند آقایان شکوری، نکیسا، دقیقی و ماجدی و... اینها مدیران ده سال آینده تیم ملی هستند و ما سعی کردیم از همین الان آنها را وارد جریان کار کنیم. در این میان از نظرات آقایانی مثل حسین کلانی و علی فتح الله زاده و کلا بزرگان فوتبال هم استفاده می‌کنیم.

  •     کرسی‌های خوبی در آسیا گرفتیم

درباره کرسی‌های بین‌المللی باید بگویم شرایط ما بهتر از قبل است. الان آقای بیگلری را در کمیته استیناف و به مدت چهار سال داریم که از فدراسیون فوتبال رفت و موفق شد کرسی را بگیرد. ما در کمیته تعیین وضعیت هم یک نایب رئیس داریم. به هرحال آنها می توانند نفراتی باشند که اثرگذاری در کمیته‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا داشته باشند. در مجموع ما در دوره‌های آینده تمام کمیته‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا را زیر نظر خواهیم داشت اما در حال حاضر کمیته جدیدی در آن ایجاد نشده است.

  •     نگران مربی تیم ملی هستم

در مجموع ما با دو نفر صحبت داشتیم که بعضی از سایت‌ها درباره آنها نوشتند. امید در قسمت سرمربیگری جای نگرانی دارد. آنها فیفادی ندارند و همچنین ما در پنل ۴ هستیم و حذف قبلی ما به آن شکل که چهارم شده بودیم باعث شد پنل ۴ را به ما اختصاص دهند. یک تیم از گروه یک، یک تیم از گروه دو و یک تیم از گروه ۳ و مشخص است که گروه سختی خواهیم داشت. درواقع سخت ترین دوره امیدها را پیش رو داریم. ما به حمدالله امسال توانستیم بازی خوبی انجام بدهیم و با عراق هم امتیاز شدیم اما به خاطر کارت زرد از رتبه اول دور ماندیم. با آقای گل محمدی قبلا صحبت کردیم و او نیز هدایت تیم امید را پذیرفت اما استاندار و اداره کل و هیات فوتبال و باشگاه در خراسان نامه زدند و گفتند که ما به باشگاه های آسیا رفتیم و اقای گل محمدی مال ما است. به هرحال چون آن هم بحث ملی بود چیز خاصی نگفتیم. با یک نفر دیگر هم صحبت داشتیم اما به جمع بندی خاصی نرسیدیم. الان خیلی به گزینه نهایی نزدیک شدیم و با آقای فرهاد مجیدی صحبت داشتیم. باید ببینیم امروز و فردا چه اتفاقی می‌افتد تا در صورت ممکن او به عنوان سرمربی تیم امید ایران انتخاب شود. فرهاد مجیدی به سیستم ما نزدیک است با او صحبت شده اما اینکه بگویم او قطعا مربی است باید یکی دوروز صبر کنیم.    نکته جالب این است که بعضی از مربیان در لیگ برتر عدد و رقم‌هایی می گیرند که در تیم ملی ما اصلا از این خبرها نیست. هرکسی که می‌آید اولین سوالش درباره مسایل مالی است. البته برخی‌ها مثل آقای گل محمدی وقتی آمدند و صحبت کردند با مبلغی به مراتب کمتر از قرارداد خود راضی شده بودند.

  •     تیم ملی بدون هزینه به کره رفت

این واقعیت دارد که تیم ملی بدون هزینه به دیدار کره جنوبی رفته است. اصلا باید فوتبال را به این ترتیب انجام دهیم. ما با چین قرارداد امضا کردیم و در قطر نیز همین وضعیت را داشتیم. در کره نیز وضعیت به این شکل است و باید این کار را بیشتر انجام دهیم. اگر به لحاظ مالی مشکل داریم بازی بسیار خوبی مانند کره جنوبی باید به این شکل برگزار شود. قرارداد ما با کره درباره محل اسکان نبوده و سعی کردیم در باقی مسائل به نفع تیم ملی استفاده کنیم.

  • همه چیز دست سازمان لیگ نیست

    درباره اتفاقات  بازی های مختلف لیگ برتر و جام حذفی و حواشی مربوط به آنها هم باید بگویم که در فدراسیون فوتبال کمیته اخلاق ما نفرات مورد نظر را احضار کرده و محروم کرد. در فینال جام حذفی ما اگر ورزشگاه غدیر را بنابر اعلام ناجا و واجا می‌پذیرفتیم حتی این اتفاق هم نمی‌افتاد. ما باید درخواست ناجا و واجا را می‌پذیرفتیم و بازی را در غدیر برگزار می کردیم. متاسفانه درباره سازمان لیگ حرف‌هایی زده می‌شود که باید بگویم این به خاطر بی خبری  برخی از دوستان است. بعضی از اتفاق‌ها مربوط به سازمان لیگ است و نه فدراسیون فوتبال. احتمالا ما برای آنها(سازمان لیگ) هم  کنفرانس بگذاریم تا به سوالات فراوان شما جواب دهند. ما در سازمان لیگ تلاش می‌کنیم که بتوانیم بهترین برگزاری را داشته باشیم. اما همه چیز دست ما نیست. نیروی انتظامی گوید وقتی ۱۰ هزارنفر پشت در هستند من نمی‌توانم آنها را دور کنم.

  • فدراسیون و پرسپولیس از AFC طلبکارند

    هم ما و هم پرسپولیس در کنفدراسیون فوتبال آسیا پول داریم. الان هم استقلال و پدیده و پرسپولیس از AFC  پول می‌خواهند هیچکدام از اینها یک سنت هم نگرفته‌اند. انتظارمان از دولت این است که فکری برای ما و باشگاه‌ها انجام بدهد. ما کمک بلاعوض نمی‌خواهیم به هرحال ما در دنیا مطالباتی داریم که دولت می‌تواند خودش پول را به ما بدهد تا به کمک ورزش و فوتبال بیاید.    با این وجود یکسری ارتباطات بین امور بانکی و فیفا است که داریم آنها را انجام می‌دهیم تا بتوانیم به نتیجه برسیم.
    وزارت ورزش دخالتی ندارد

وزارت ورزش تا کنون دخالتی در مساله برگزاری بازی‌ها نکرده است. با توجه به نامه‌ای که از واجا و ناجا به دستش رسیده و شورای تامین استان اعلام کردند این بازی باید در غدیر برگزار شود. مسئولان هم اصرار داشتند بازی در شهدای فولاد برگزار شود. این موضوع محل اعتراض است. متاسفانه برخی‌ها در عین کمبود اطلاعات صحبت می‌کنند. گزارش شورای تامین داده شده که چرا سازمان لیگ نپذیرفته بازی در غدیر برگزار شود و  در اینجا بود که کمیته اخلاق وارد شد و تذکر داد. براساس نظر شورای تامین و گزارش بیست و یک صفحه‌ای‌اش که  دیروز قرائت شد و هم بنده در جریان قرار گرفتم،    بزرگترین اتفاق بد در این باره این است که دوستان ما نباید تاکید می‌کردند که بازی در ورزشگاه مجهز فولاد برگزار شود و  باید حرف ناجا و واجا را برای برگزاری بازی در غدیر می‌پذیرفتند. متاسفانه این حداقل‌ها را روزنامه دولت نمی‌دانسته است. نام این تورنمنت جام حذفی شهدای خرمشهر است. بعد از اتفاقاتی که در فینال جام حذفی در خرمشهر افتاد تصمیم به برگزاری بازی در اهواز را گرفتیم را نمی‌دانستند و این تاسف آور است. ما می‌خواستیم به خاطر هشت سال جنگ تحمیلی جام حذفی رل در خوزستان برگزار کنیم. اگر هوا گرم است آنها هم باید می‌گفتند ما سه ماه تابستان نمی‌جنگیم. همه باید می‌دانستند که بازی در خرداد برگزار می‌شود.

  • باید قسط اول ویلموتس را می دادیم

    ما توصیه کرده‌ایم از بازیکن خارجی بنجل استفاده نکنند چون نمی‌توانیم اجبار کنیم که بازیکن خارجی بگیرند یا نه؟ این چیزهایی است که قبلا مرسوم بود اما ما نمی توانیم اجباری کنیم. فدراسیون فوتبال توصیه‌اش این است که با توجه به وضعیت ارز که مطمئن هستم راحت به دست نمی‌آید باشگاه‌ها پول بابت بازیکن خارجی بی‌کیفیت ندهند. ما باید قسط اول آقای ویلموتس را فورا بعد از امضای قرارداد می‌دادیم اما هنوز دنبال منابع مالی هستیم که پول ایشان را بدهیم. حرف ما فقط جنبه توصیه‌ای است. به هرحال باشگاهی وقتی دنبال سرمربی خارجی و بازیکن خارجی است قطعا از جایی ارز به دست آورده که ما در جریان نیستیم. من دراین فرصت توصیه‌ام این است که اگر قرار است بازیکن خارجی بگیرند بازیکن باکیفیت بگیرند تا ارز دور ریخته نشود. ضمن اینکه باید بگویم امسال دو اتفاق در لیگ می‌افتد یکی اینکه کلیه قوانین انضباطی و اخلاقی به همه باشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد و همه باید آن را رعایت کنند. دوم درباره جرایم انضباطی بگویم که قوانین سفت و سخت‌تری خواهد بود. خیلی از بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار خواهد شد. توهین یا ناسزا گفتن دست جمعی به تیم مقابل محرومیت از تماشاگر و هم جرایم دیگر خواهد داشت.    کسانی که در ورزشگاه‌ها ناآرامی ایجاد می‌کنند شاید ۵۰ تا ۱۰۰ نفر باشند اما تا صندلی‌ها شماره گذاری نشده و دوربین‌ها نصب نشود امکان ندارد بتوانیم شرایط را کاملا کنترل کنیم. بدون دوربین روی سکوها و بدون بلیط الکترونیک این کار درست نمی‌شود.
    اساسنامه را باید تغییر بدهیم

ما باید در اساسنامه یک سری چیزها را تغییر بدهیم آقای شکوری در حال حاضر ۴۲ ساله است و اگر هم ده سال سابقه کار داشته باشد می‌شود ۵۲ ساله و بازهم مسایل بازنشستگی به وجود می‌آمد. ایرادی  که وجود دارد که می‌گوید فرد باید ده سال سابقه مدیریت داشته باشد. این را ما باید تغییر دهیم ضمن اینکه  به زودی دبیرکل جدید تعیین خواهد شد.

  •     نگذاشتند گل محمدی مربی امید شود

    ما با آقای گل محمدی تفاهم کردیم و با استیلی صحبت کردیم و کار تمام شده بود اما اعتراض‌هایی که از مشهد شد ما قید او را زدیم. فرهاد مجیدی هم همین است، درست است که ریسک او بالا است اما تمام مدارج علمی پیشرفته مانند وحید هاشمیان را دارد. او ۴۲ ساله است. ما کی باید به او اعتماد کنیم. به هر حال ریسک بالا است اما اتفاق مثبتی هم اگر بیفتد آقای مجیدی در آن موفقیت دست خواهد داشت. اختلاف سنی او با بازیکنان کمتر از مربی قبلی است و می‌تواند موجب ارتباط خوبی در تیم شود.

  •     VAR باید بیاید

VAR برای سال آینده اجرا خواهد شد. آقبای اینفانتینو VAR را یکی از افتخارات خودش می‌داند که وارد فوتبال کرده و معتقد است باید انجام شود. ما اگر این سیستم را بخواهیم انجام بدهیم هر باشگاه باید نزدیک به شصت هزار یورو در هر ورزشگاه ما هزینه کند و باید این اتفاق بیفتد. یعنی همه باشگاه‌ها باید ۶۰ هزار یورو برای آمدن VAR  پرداخت کنند که این مبلغ در همان ورزشگاه مورد نظر هزینه خواهد شد. آوردن VAR  کار درستی است که حتما باید انجام شود.

    مهندسی بازی‌ها حرف بی‌ربطی است

اینکه عنوان می‌شود بازی‌ها مهندسی شده و ...حرف‌های بی‌ربطی است که به زبان می‌آید اما درباره داوری می‌توان گفت برخی چیزها که عنوان می‌شود درست است. مثلا تیم داماش صددرصد به خاطر داوری حذف شد و نتوانست وارد لیگ یک شود. ما باید این اعتراضات را به حداقل برسانیم. اعتراضاتی که کاملا منطقی است. امیدوارم رسانه‌ها کمک کنند تا فضای خوبی در فوتبال ایران حکفرما شود. باشگاه‌ها با ۶۰ هزار یورو از دستگاهی بهره مند می‌شوند که می‌تواند اشتباهات داوری را برای آنها به حداقل برساند. تلویزیون باید کمک کند و پس  از آن هم باید دستگاه خریداری شود. ضمن اینکه تنها نمی‌توان یک ورزشگاه را به این سیستم مجهز کرد. یا باید همه لیگ از VAR استفاده کنند و یا هیچکدام. امیدواریم این اتفاق بیفتد و حتما باید بیفتد.

  •     یک تیم از لیگ قهرمانان حذف می‌شود؟

متاسفانه شکایت‌ها از باشگاه‌های ایرانی خیلی زیاد است. یکی از باشگاه‌ها پرونده باز دارد که احتمال دارد نتواند در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند. اگر آنها نتوانند در لیگ قهرمانان حضور پیدا کنند ما از تیم بعدی استفاده می کنم. هر تیمی نتواند مجوز بگیرد تیم بعدی جایگزین آن خواهد شد.

  •     باید با کی روش مدارا می کردیم

سیاست فدراسیون فوتبال این است که از سرمربی‌اش دفاع کند و به همین دلیل هم ما در زمان آقای کی روش این کار را کردیم. اگر آقای ویلموتس بازی با سوریه را ۲ بر صفر یا ۳ بر صفر می‌باخت من بازهم اینجا از او دفاع می‌کردم. نمی‌گویم باخت خوب است اما من باید از سرمربی تیم حمایت کنم. راجع به کی روش هم باید بگویم وقتی آمدم قراردادش بسته شده بود. قرارداد بسته شده قرارداد مطمئنی نبود و  هرکسی وسط کار یکی را حذف می‌کرد –چه ما چه کی روش -باید یک میلیون ششصد و شصت هزار یورو پرداخت می‌کرد. یعنی باید تمام پول پرداخت می‌شد. بنابراین می‌دانستیم که این شرایط عادی نیست و باید با مدارا مساله را پیش ببریم تا مشکلی برای قرارداد پیش نیاید. کی روش زحمات زیادی برای تیم ملی کشید منتها ایشان شکایتی از فدراسیون به فیفا بابت ۹۰۰ هزار دلاری که می‌دانست ما از ای اف سی طلب داریم، کرد در حالی که می‌دانست مبلغ مطالبات او را از پولی که داریم، تامین می‌کنیم و کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز این موضوع را به کی روش گفته و تایید کرده بود. به نظر من شکایت او به فیفا کار درستی نبود. البته ما هم شکایت‌هایی داشتیم. او در مصاحبه‌هایش گفته بود فدراسیون تیم ملی را به قطر برد تا قطر قهرمان شود. این از نظر اخلاقی موضوع بدی است و او باید اثبات کند که اینگونه برنامه داشته‌ایم. ما برای قهرمانی قطر و آماده سازی آنها نبود که به قطر رفتیم. یک کمپ بسیار عالی و دوازده کشور دیگر هم در قطر بودند.

  • سازمان اقتصادی درست می کنیم

    ما قبلا سازمان‌هایی را در فدراسیون ایجاد کردیم. سازمان لیگ فوتسال، سازمان کمیته تیم ملی و یکی  هم سازمان اقتصادی بود. این سازمان را اولین بار که به مجمع بردیم، تصویب نشد اما بار دوم تصویب شد و درلیگ آینده این سازمان حتما شکل خواهد گرفت. برای سازمان اقتصادی جایی مستقل و خارج  از محل فدراسیون در نظر گرفتیم. مهمترین مساله امروز ما پول‌های بلوکه شده است. یا موضوع مهم دیگر این است که باشگاه‌ها و فدراسیون هیچ پولی از حق پخش نمی‌گیرند در حالی ۶۰ تا ۷۰ درصد بودجه تیم‌های باشگاهی و فدراسیون را حق پخش تلویزیونی تامین می‌کند. ما تاکسی هستیم که ۷۰ درصد مسافرانش را مجانی جا به جا می‌کند. اگر باشگاه‌ها پول داشتند آوردن VAR کار سختی بود؟ تیم ملی قطر سه بازیکن دارد که قیمت آنها اندازه بودجه یک سال فدراسیون است. یا اینکه باشگاه‌ها و ما حق پخش تلویزیونی نمی‌گیریم درحالی که ۶۰-۷۰ درصد بودجه باشگاه‌ها باید از طریق حق پخش تامین شود. ما شبیه تاکسی هستیم که ۷۰ درصد مسافرانش را مجانی می‌برد. بسیاری از اتفاقات به خاطر بی‌پولی است. ما در سازمان اقتصادی باید ابتدا تکلیف ۷ میلیون دلار پول بلوکه شده را مشخص کنیم. موضوع مهم بعدی تبلیغات محیطی است که یک چرخه معیوب است و باید درست شود. امسال شرایط بهتر بود اما هر سال پرونده ای درباره تبلیغات محیطی داریم. یکی دیگر از مسایل اسپانسر لیگ برتر و تیم ملی است. تیم ملی ما الان اسپانسر ندارد. ما امیدواریم شرایط بهتر شود اما اگر بهتر نشود هم ناامید نمی شویم. ما با این شرایط هم اکنون بهترین تیم قاره آسیا در رنکینگ هستیم.

کد خبر 443260

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha