همشهری آنلاین: جنوب پایتخت هم اکنون میزبان «گل» است، گلی که رنگ و بوی گل‌های زیبای یاس و محمدی و نرگس را ندارد و جای گل‌های گلدانی در باغچه و ایوان خانه‌های جنوب شهر را گرفته و به راحتی مشام جوانان را آلوده کرده و هر روز نیز بر تعدادشان افزوده می‌شود.

تغییر جهت مصرف «گل» از شمال به جنوب پایتخت

به گزارش ایرنا، بنا بر اعلام نظر مسئولان پلیس مواد مخدر، میزان مصرف گل در شمال پایتخت بیشتر از جنوب تهران بوده اما امروزه این روند تغییر یافته و مصرف کنندگان جنوب پایتخت بیشتر از شمال شهر هستند.

امروزه نام ماده مخدر "گل" بیش از هر ماده مخدر دیگری در جنوب پایتخت به گوش می‌رسد و هم اکنون زنگ خطرآ ن در مناطق حاشیه‌ای تهران به صدا درآمده که باید برنامه ریزی مناسبی در این زمینه انجام شود.

امروزه در دسترس بودن گل عامل ازدیاد این ماده مخدر در بین جوانان جنوب پایتخت شده که این موضوع زمینه ساز بروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌شود و علت‌های مختلفی برای گرایش مصرف کنندگان ماده مخدر گل در جنوب پایتخت عنوان شده که نیاز است در این زمینه برنامه ریزی مناسبی انجام شود.

"گل" ماده‌ای فریبنده برای جوانان

مهدی کیوان پزشک و متخصص جراحی عمومی به اثرات این ماده مخدر اشاره کرد و گفت: "گل" همان ماری‌جوانای تغییر یافته است که از قسمت‌های مختلف گیاه شاهدانه بدست می‌آید و مصرف آن آثار سو جسمانی و روانی فراوانی به همراه دارد و جوانان و نوجوانان بدلیل شادی‌های کاذب از مشتریان اصلی این مواده مخدر هستند.

وی یادآور شد: این گیاه با دارا بودن حداقل هشت درصد ماده مخدر "تتراهیدروکانابینول" و مواد شیمیایی دارای اثرات اعتیادآور برای مصرف‌کننده است.

کیوان ادامه داد: اختلال در کانال‌های تنفسی (تنگی نفس و عدم خون‌سرانی به قلب)، افسردگی حاد (درون‌گرایی و دوری از جمع‌های خانوادگی)، کاهش وزن (بی‌اشتهایی و لاغری حاد)، استرس و بی‌خوابی (اختلال در خواب و ترس بی‌دلیل و مداوم) و- عدم کنترل اعصاب (پرخاشگری و تندخویی) از شایع‌ترین عوارض مصرف این ماده افیونی محسوب می‌شود.

تغییر جهت مصرف گل از شمال به جنوب شهر

رئیس پایگاه نهم مبارزه با مواد مخدر تهران نیز در این باره گفت: دامنه اعتیاد به مصرف ماده مخدر صنعتی گل در گذشته شمال پایتخت را شامل می‌شد، ولی امروزه مصرف این ماده مخدر در جنوب تهران رو به افزایش است.

سرهنگ حسین اردلان اظهار داشت: تبلیغات کاذب مواد فروشان در مورد ماده مخدر گل سبب گرایش روزافزون نسل جوان و افراد به سمت این ماده مخدر شده و مصرف این ماده صنعتی امسال در جنوب پایتخت ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: برخی بر این باورند که گُل اعتیاد آور نیست اما داده‌های علمی گویای این است که مصرف کنندگان این نوع ماده مخدر بیش از سایر مواد مخدر اعتیادآور است.

اردلان اضافه کرد: دسترسی آسان از علل گرایش جوانان جنوب پایتخت به این ماده است و جوانان بر اساس تبلیغات سو معتقدند که این ماده گیاهی بدون خطر بوده و همین موضوع سبب افزایش دامنه شده است.

وی بیان کرد: ماده «تتراهیدرو کانابینول» موجود در گل بر روی هورمون‌های عصبی فرد تأثیر گذاشته و او را دچار توهم و فراموشی می‌کند، ضمن اینکه میزان اعتیادآوری این ماده مخدر ۷۰ تا ۸۰ برابر بیشتر از حشیش است.

رئیس پایگاه نهم مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با بیان اینکه حافظه کوتاه مدت با مصرف گل از بین می‌رود و فرد خود را در یک فضای مجازی تصور می‌کند، عنوان کرد: گل به صورت مستقیم بر روی سلول‌های عصبی اثر می‌گذارد و کنترل ارادی را از مصرف کننده می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه ارتکاب جرایم خشن ارتباط مستقیم با مصرف گل داشته و فرد حتی ممکن است مرتکب قتل شود، گفت: عدم آشنایی اقشار مختلف جامعه، خانواده‌ها و حتی خود فرد مصرف‌کننده ازعوامل تأثیرگذار در پیشگیری از ماده مخدر گل است.

سرهنگ اردلان به اقدامات متعدد در راستای پیشگیری و کنترل ماده مخدر گل در بین جوانان اشاره کرد و افزود: کلاس‌های آموزشی در این زمینه برای خانواده‌ها، دانش آموزان، دهیاران و بخشداران در جنوب پایتخت برگزار می‌شود، ولی کافی نیست.

وی اقدامات کنترل کننده را در کاهش مصرف ماده مخدر گل مؤثر دانست و عنوان کرد: مزارع جنوب پایتخت که قابلیت پرورش ماده مخدر گل را دارند، کنترل و پایش می‌شود.

 فقر و بیکاری دلیل چرخش گل از شمال به جنوب

سخنگو و معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری نیز در مورد چرخش شیوع گل از شمال به جنوب پایتخت گفت: دسترسی آسان، فقر مالی، بیکاری جوانان جنوب شهر و نبود برنامه مناسب برای اوقات فراغت جوانان از دلایل اصلی این چرخش محسوب می‌شود که باید در این زمینه چاره جویی اساسی شود.

سردار سعید منتظرالمهدی تصریح کرد: در جامعه کارگری و محیط‌های دانش آموزی مصرف ماده مخدر گل بیشتر گزارش شده، بنابراین مصرف جوانان جنوب پایتخت نیز از این قاعده مثتسنی نیست.

وی عنوان کرد: مصرف گروه‌های همتا مانند دوستان، ارزانی نسبی و سهولت مصرف در قالب سیگاری و قلیان و فراموشی احساسات منفی مثل نگرانی، ناامیدی، نارضایتی و وادادگی نسبت به مشکلات شخصی و پیرامونی از دیگر دلایل افزایش مصرف گل در حاشیه پایتخت است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری وی به راهکارهای کنترل مصرف ماده مخدر گل اشاره کرد و گفت: تقویت عوامل محافظ مثل اعتقادات مذهبی، مهارت‌های ارتباطی و عمومی زندگی مثل تصمیم گیری و حل مسأله، تفکر خلاق و نقادانه، قابلیت برقراری ارتباطات مؤثر بین فردی، افزایش خودآگاهی و همدلی با دیگران، آموزش مقابله با هیجان‌ها و فشارهای روانی را از راهکارهای کنترل مصرف ماده مخدر گل است.

 خلاء قانون

رئیس پایگاه نهم مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ خلاء قانون را از دیگر دلایل شیوع مصرف این ماده مخدر بیان کرد و گفت: مصرف کننده گل طبق قانون بیمار تلقی می‌شود و مجرم نیست، بنابراین پلیس نمی‌تواند با این فرد برخورد کند.

وی ادامه داد: ماده مخدر گل به راحتی در یک گلدان و باغچه کشت می‌شود و به راحتی در دسترس همگان است و موجب شیوع در بسیاری از منازل جنوب پایتخت شده است.

سرهنگ اردلان با بیان اینکه جایگاه اینگونه بیماران در مراکز درمانی، بهداشتی و بیمارستان‌ها است و پلیس طبق قانون قادر به دستگیری این معتادان نیست، گفت: اینگونه افراد را نمی‌توان به بیمارستان‌های سطح شهر انتقال داد و باید فضاهای خاصی برای رسیدگی و کنترل آنها پیش‌بینی شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی و آینده نگری برای معتادان پس از بهبودی مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گرفته است، گفت: فضایی برای اینگونه بیماران پیش بینی نشده تا درمان، کنترل و نظارت بر روی آنها انجام شود.

رئیس پایگاه نهم مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ افزود: رها کردن معتاد در سطح جامعه او را به یک دمل چرکی تبدیل می‌کند چرا که با درمان ریشه‌ای است که این بیماران مداوا می‌شوند.

وی عنوان کرد: عدم برنامه‌ریزی مناسب و مراقبت‌های بعد از درمان موجب شده تا اماکنی در سطح پایتخت همچون هرندی، شوش و راه آهن میزبان مصرف کنندگان انواع مواد مخدر از جمله گل باشند.

رئیس پایگاه نهم مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ گفت: هم اکنون محلی برای بستری کردن این بیماران وجود ندارد و پلیس هم نمی‌تواند این بیماران را در بازداشتگاه نگهداری کند.

وی توصیه کرد: بهزیستی، بهداشت و درمان، آموزش عالی، دانشگاه‌های علوم پزشکی در کنار ستاد مبارزه با مواد مخدر باید ظرفیتی را برای جمع آوری معتادان در جامعه ایجاد کنند.

اردلان اظهار داشت: حرفه آموزی در مراکز ترک اعتیاد و همکاری دستگاه‌ها برای ایجاد اشتغال پس از بهبودی و خروج از این مراکز زمینه‌ای برای جلوگیری از بازگشت مجدد این افراد به اعتیاد می‌شود.

 بی خطری؛ تصور غلط جوانان

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه گفت: متأسفانه امروزه به سبب برداشت غلط از موادی همچون گل و حشیش به جهت اینکه پایه گیاهی دارند، برخی از افراد آن را جزو مخدرها نمی‌دانند.

سردار سعید منتظرالمهدی یادآور شد: براساس تحقیقات انجام شده مصرف ماده مخدر گل در سطح کشور در رتبه دوم پس از تریاک قرار دارد.

وی افزود: در حال حاضر مصرف گل در کشور به شدت افزایش یافته و همانطور که پیش بینی می‌شد دومین ماده مصرفی کشور و جایگزین شیشه شده است.

کد خبر 443208

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha