همشهری آنلاین: اداره مهاجرت و پناهندگی آلمان (Bamf) تقریبا به پرونده همه کسانی که در کلیسا پناه گرفته‌اند، جواب منفی داده است. گزارش این اداره در چهار ماهه نخست سال ۲۰۱۹، دو مورد قبولی و ۱۴۵ مورد مردودی است.

پناهندگي كليسا آلمان

به گزارش دویچه‌وله، از ژانویه تا آخر آوریل ۲۰۱۹ تنها دو نفر در آلمان با پناه بردن به کلیسا توانسته‌اند پناهندگی بگیرند. این پاسخی است که دولت آلمان به سوال فراکسیون حزب چپ داده و در روزنامه "فونکه مدین گروپه" منتشر شده است. در این بازه زمانی، اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی، ۱۴۵ تقاضای کسانی را که به کلیسا پناه برده بودند، رد کرده است.

این آمار نشان می‌دهد که در سال جاری تنها ۴/ ۱ درصد پرونده‌ها و تقاضاهای پناهجویان کلیسا مورد قبول واقع شده‌اند. در سال ۲۰۱۸ نرخ پذیرفته شدگان حدود ۱۲ درصد بود.

متقاضیان پناهندگی که اقامت قانونی نگرفته‌ یا پرونده‌شان در بررسی‌های مقدماتی رد شده، با رفتن به کلیساها می‌کوشند از خطر اخراج در امان بمانند و شانس پذیرش خود را دوباره بیازمایند.

پناهندگی به کلیساها در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی ۲۵۰ مورد و در سال قبل ۱۵۲۰ مورد گزارش شده است.  

جوامع کلیسایی آلمان کمک به آوارگان و پناهجویان را یک وظیفه دینی و آموزه کتاب مقدس می‌دانند. ادارات رسمی این کشور نیز در عمل نسبت به پناهندگی به کلیسا بردباری نشان داده و به زور متوسل نمی‌شوند، اما تاکید می‌کنند که کلیسا فاقد مصونیت حقوقی است و هر آینه می‌توان کسی را که در آن پناه گرفته، به حکم قانون اخراج کرد.

موضوع به توافق‌نامه‌ای بر می‌گردد که بین اداره مهاجرت و کلیساهای آلمان امضا شده و در آن آمده است که دولت پناهندگی در کلیسا را تحمل می‌کند اما متقابلا انتظار دارد که جوامع کلیسایی با مسئولان رسیدگی به پرونده‌های پناهجویان همکاری داشته باشند و درباره پیشینه و سوالات مربوط به آنها اطلاعات لازم را بدهند.

  • تغییر قانون و ریزش تقاضاها

در تابستان گذشته، وزارت کشور آلمان مقررات مربوط به متقاضیانی را که در پناه کلیسا قرار می‌گرفتند، تغییر داد. پس از این تصمیم و به دلیل طولانی‌تر شدن دوران بلاتکلیفی، آمار پناهجویان کلیسا روندی نزولی یافت و نصف شد.

پیش از این تغییر، پناهجویانی که در پناه کلیساها قرار داشتند، از مهلتی شش ماهه سود می‌بردند تا آلمان سرانجام آنها را بپذیرد اما افزایش این مهلت به ۱۸ ماه کار آنها را سخت‌تر کرده زیرا طولانی شدن این مدت به منزله طولانی شدن دوران انتظار و بلاتکلیفی است.

بسیاری از پرونده‌های "پناهجویان کلیسا" شامل قانون دوبلین می‌شود؛ قانونی که در همه کشورهای اتحادیه اروپا لازم‌الاجراست و طبق آن هر پناهجو باید در همان اولین کشوری که وارد شده، تقاضای پناهندگی دهد. آلمان می‌تواند این گروه از پناهجویان را ظرف شش ماه به سایر کشورهای اروپایی پس بفرستد وگرنه باید مسئولیت پذیرش آنها را تقبل کند.

کد خبر 443173

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha