حامد فوقانی: مدیریت شهر تهران، به خاطر کاهش هزینه‌ها برنامه‌های اصلاح الگوی مصرف را در ساختمان‌های شهرداری پیگیری می‌کند.

انرژي

طبق برنامه‌ ۵ساله سوم توسعه شهر تهران -که از امسال شروع شده است- شهرداری‌های مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری پاتیخت ایران باید سالانه ۱۰درصد از انرژی مصرفی خود را کاهش بدهند. این در حالی است که در بودجه امسال شهرداری هم بندهای و ردیف بودجه‌هایی برای آموزش کارکنان و شهروندان و همچنین به‌کارگیری ابزارهای نوین برای کاهش مصرف انرژی در نظر گرفته شده است.

تامین روشنایی بوستان‌های از طریق انرژی‌های نوین، ساماندهی نورپردازی‌های شهری و کاهش ترددهای شهری کارکنان شهرداری هم از جمله برنامه‌هایی است که باید به سرعت اجرا شوند.  بررسی‌های جهانی نیز نشان می‌دهد که در بسیاری از کشورهای اروپایی و جنوب شرق آسیا، شهرداری‌ها برای کاهش هزینه‌ها، مدیریت مصرف انرژی را به‌شدت دنبال می‌کنند. جالب اینجاست که اغلب شهرداری‌ها، فرهنگ را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند.

یکی از سرآمدها در این خصوص، شهرداری نیوکاسل است که توانسته با فرهنگ‌سازی، ۸درصد هزینه‌های اداره شهر را در سال ۲۰۱۸با کاهش مصرف انرژی، کم کند. البته شهرداری‌های نیوکاسل مزد زحمات را طی ۱۰سال فعالیت گرفته است. شهرداری‌ لندن و بسیاری از شهرداری‌های شهرهای آلمان نیز در این زمینه پیشتاز هستند.

براساس گزارش مؤسسه ec.europa آمار نشان می‌دهد شهرداری‌های آلمان توانسته‌اند طی سال‌های ۲۰۰۸تا ۲۰۱۵سالانه دست‌کم ۷.۶درصد از هزینه‌های خود را با فرهنگ‌سازی در حوزه مدیریت انرژی کاهش دهند. در توکیو نیز فرمانداری و مدیریت شهری‌ با شیوه‌های مختلف فرهنگی مثل تغییر ساعات کاری کارکنان، تشویق یا الزام به پوشیدن لباس‌های مناسب در فصول گوناگون سال و توسعه اتوماسیون‌های اداری و هوشمندسازی ساختمان‌ها توانسته‌اند به میزان قابل توجهی از مصرف انرژی بکاهند.

کد خبر 443171

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha